ارسال به دیگران پرینت

کاهش شدید صادرات ایران به ترکیه به دلیل صادر نشدن گاز طبیعی

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به کاهش ۲ میلیارد دلاری صادرات ایران به ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: این اختلاف ۲ میلیارد دلاری به علت صادر نشدن گاز طبیعی به این کشور است.

کاهش شدید صادرات ایران به ترکیه به دلیل صادر نشدن گاز طبیعی

 حمید زادبوم در برنامه تیترامشب یک شنبه شب شبکه خبر با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی تجارت بین الملل افزود: به علت شرایط کرونا در جهان، کشورهایی که بیشتر درگیر کرونا شدند و مرزهای زمینی آن‌ها بسته شد با کاهش صادرات بیشتری روبه رو شدند.

وی با بیان اینکه این پدیده مربوط به ایران نیز است تاکید کرد: در این مدت ۲۰ مرز مشترک ما با کشورهایی که پیش از این به ان‌ها صادرات داشتیم بسته و ضربه بزرگی به اقتصاد ما وارد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به افزایش صادرات به روسیه و قزاقستان در دوران کرونا ادامه داد: با بازگشایی مرزهای زمینی با کشورهای همسایه، کاهش صادرات از ۵۰ درصد در فروردین به ۳۴ درصد در پایان ۶ ماه اول امسال رسید.

وی سپس در تشریح دلایل اختلاف زیاد کاهش صادرات و واردات گفت: یکی از دلایل آن نبود صادرات گاز به کشور ترکیه است.

زادبوم ادامه داد: در ۵ ماه اول امسال صادرات ما به ترکیه ۵۱۳ میلیون دلار بوده در حالی که در ۵ ماه اول سال گذشته صادرات ما به این کشور ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بوده است و این اختلاف ۲ میلیارد دلاری به علت صادر نشدن گاز طبیعی به این کشور است.

وی تاکید کرد: عامل مؤثر دیگر بر کاهش صادرات، دو ماه بسته شدن مرزهای بسیاری از کشورهای همسایه بر کالاهای وارداتی به علت شیوع کرونا است که هنوز این محدودیت در واردات کالا به ترکمنستان ادامه دارد.

زادبوم افزود: علاوه بر این، بعد از بازشدن مرزها، به علت تراکم کامیون‌های حمل بار در مرزها با کندی در صادرات مواجه شده ایم که البته ممکن است هنوز هم در برخی مرزها شاهد این کندی باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر وضع تجارت خارجی و صادرات به همین شیوه ادامه داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که صادرات کشور نسبت به نیمه اول سال بیشتر شود.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات نیز در این برنامه به ظرفیت‌های بالای کشور در صادرات اشاره و تاکید کرد: با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و دستیابی به ابزارهای مهمی مثل حمل و نقل و نظام بانکی نوین، ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری صادرات به کشورهای همسایه محقق خواهد شد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه