ارسال به دیگران پرینت

سهمیه پارچه واحدهای تولید ماسک متخلف قطع شد

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که سهمیه مواد اولیه واحدهای تولید ماسک که در سامانه جامعه تجارت ثبت نامه نکردند، قطع شده است.

سهمیه پارچه واحدهای تولید ماسک متخلف قطع شد

 در این اطلاعیه به تصمیمات ستاد لجستیک مقابله با کرونا مبنی بر ضرورت ثبت نام واحدهای تولیدکننده ماسک در سامانه جامع تجارت اشاره شده و گفته شده که علی‌رغم پیگیری‌ها و اخطارهای صادره از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر الزام به ثبت نام و دریافت نقش در سامانه مذکور توسط واحدهای تولیدکننده ماسک و عدم تمکین برخی از واحدهای تولیدی، سهمیه مواد اولیه واحدهای خاطی قطع شده است.  

بر اساس این اطلاعیه کلیه واحدهای اقتصادی فعال در فرآیند تامین ماسک اعم از تولیدکنندگان مواد اولیه، ماسک و عوامل توزیع و عرضه مکلف به ثبت نام در سامانه و دریافت نقش و ثبت اطلاعات تولید و توزیع خود هستند و این واحدها می‌توانند جهت آموزش ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت از طریق لینک https://www.ntsw.ir/DownloadFile.aspx?id=۵۳ فایل راهنمای تصویری را دریافت کنند.

همچنین در اطلاعیه سازمان حمایت تاکید شده که کلیه شرکت‌های تولیدکننده ماسک ملزم به تحویل کالا، مطابق سهمیه دریافتی مواد اولیه به مراکز مجاز تعیین شده و با رعایت قیمت مصوب هستند و در صورت تخطی و گزارش مغایر بویژه در فروش خارج از شبکه توزیع تعیین شده و با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب اعلامی، ضمن قطع سهمیه و جایگزینی سایر واحدها، پیگیری پرونده تخلفاتی آن‌ها توسط مراجع قانونی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

طبق اعلام مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت قیمت ماسک  در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی باید ۱۳۰۰ تومان و در سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها ایستگاه‌های مترو و اتوبوس ۱۵۰۰ تومان باشد، اما مشاهدات میدانی هم نشان می‌دهد حداقل قیمت ماسک در داروخانه‌ها معمولاً ۲۰۰۰ تومان است و حتی ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان هم فروخته می‌شود.  البته وزارت صمت اواخر تیر ماه وعده داده بود که با سیستمی شدن فرآیند تولید و توزیع ماسک، اگر تخلف هر یک از شبکه های تولید و توزیع احراز شود، سهمیه مواد اولیه آنها قطع می‌شود که این روند می‌تواند مانع از گران‌فروشی ماسک شود. البته درباره علت رعایت نشدن نرخ مصوب ماسک در داروخانه‌ها،  نایب رئیس انجمن داروسازان تهران هم گفته که ماسک سه لایه پرستاری صنعتی با قیمت مصوب دولتی در داروخانه ها پیدا نمی‌شود، اما همان برندهایی که ماسک صنعتی تولید می کنند، اقلام شان در بازار آزاد به وفور یافت می شود که این‌ ماسک ها را بدون فاکتور و با قیمت بالای ۲۰۰۰ تومان به داروخانه ارائه می‌کنند.

در نهایت ۱۳ مردادماه اعلام شد که  همه واحدهای تولید و توزیع ماسک  موظفند فرایندهای مرتبط با تولید یا عرضه ماسک را در سامانه جامع تجارت یا سامانه ussd ثبت کنند و در غیر این صورت سهمیه مواد اولیه آن‌ها قطع خواهد شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه