ارسال به دیگران پرینت

بازگشت ۲۷ واحد تولیدی زنجان به چرخه تولید

از سال ۹۶ تاکنون هیچ واحدی به واحدهای تولیدی تعطیل استان زنجان اضافه نشده بلکه هر سال، شماری از واحدهای تعطیل با همت جهادگونه مسؤولان به چرخه تولید بازگشته که در این راستا در سال گذشته با وجود مشکلات ایجاد شده در حوزه اقتصادی با اقدام‌های انجام‌گرفته ۲۷ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید بازگشتند.

بازگشت ۲۷ واحد تولیدی زنجان به چرخه تولید

بر اساس دستورالعملی‌های بالادستی که محور توسعه استان زنجان قرار گرفته و در این راستا با توجه به عناوین سال‌های اخیر که حول محور اقتصاد مقاومتی، تولید کالای ایرانی و تکیه به توان داخلی بوده، مسؤولان استان زنجان به‌ویژه در دولت تدبیر و امید، تلاش‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذار همچنین احیا و رونق فعالیت واحدهای تولیدی داشته‌اند.

کسب رتبه دوم رشد فضای کسب و کار استان در بهار سال جاری، راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری از سال ۹۶ برای استعلام یکپارچه سرمایه‌گذاری و برگزاری منظم و عملیاتی جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید سبب شده تا زنجان، جزو پنج استان برتر جاذب سرمایه‌گذاری کشور قرار گیرد و این استان بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن کسب رتبه اول کشور در نحوه برگزاری و خروجی جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در مجموع ارزیابی‌های وزارت مذکور نیز رتبه چهارم کشور را کسب کند.

جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان عملیاتی برگزار می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: از آذرماه سال ۹۷ تاکنون تمام جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در محل واحدهای تولیدی و با حضور استاندار زنجان جهت رفع مشکلات واحدهای صنعتی و بخش تولید برگزار شده و برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی، جلسات تخصصی در حوزه‌های جهاد کشاورزی، بانک‌ها، تامین اجتماعی، امور مالیاتی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حوزه معادن و اصناف به صورت جداگانه برگزار شده است.

ناصر فغفوری با اشاره به رصد واحدهای بزرگ تعطیل در استان، افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اقدامات صورت‌گرفته، واحد ذوب فلز ابهر در سال جاری به خط تولید بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای احیای واحدهای چینی ماهنشان، بلکا شرق و چرم مصنوعی زنجان به دنبال مذاکره و جذب سرمایه‌گذاران جدید هستیم که امیدواریم به زودی شاهد بازگشت این واحدها به چرخه تولید استان باشیم.

فغفوری اظهار داشت: در سال ۹۷، هفت واحد بزرگ صنعتی که در زمان فعالیت خود بیش از ۱۰۰ نفر پرسنل داشت، تعطیل بود اما امروز حداکثر سه واحد تولیدی از این دست واحدها تعطیل هستند.

وی، تحریم‌ها را فرصتی برای رونق بخش اقتصادی و تکیه به توان داخلی خواند و افزود: از سال ۹۷ برای اولین بار، گروه کالایی با عنوان فهرست گروه چهار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده که بر این اساس، اجازه ثبت سفارش واردات به کالاهایی که ساخت داخل دارند، داده نمی‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: اسفندماه سال ۹۲ حجم سرمایه‌گذاری صنعتی این استان بر اساس پروانه‌های به بهره‌برداری رسیده ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که سالانه به طور میانگین بیش از یک‌هزار میلیارد تومان افزایش یافته و هم‌اکنون به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: زنجان از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری صنعتی در سال ۹۲ بدون لحاظ وسعت و جمعیت، هجدهمین استان کشور بود اما امروز رتبه ۱۲ را دارد.

فغفوری خاطرنشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته ۸۵۶ میلیون دلار بود که بیش از ۱۵۴ میلیون دلار معادل ۱۸ درصد آن در استان زنجان صورت گرفته و زنجان از این حیث، رتبه اول کشور را دارد.

وی ابراز کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت متبوع، استان‌های زنجان، خراسان رضوی، کرمانشاه و هرمزگان با کسب رتبه‌های اول تا چهارم در مجموع بیش از نیمی از حجم سرمایه‌گذاری خارجی کشور در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده‌اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به وضعیت مطلوب اقتصادی و برنامه‌های سال جاری، تصریح کرد: ۱۰ سال قبل، پروژه‌ای مانند شرکت سیمان خمسه به عنوان بزرگترین پروژه این استان به شمار می‌رفت اما امروز حداقل ۱۲ پروژه مانند آن و بزرگتر از آن در استان وجود دارد که حداقل ۱۰ مورد از این پروژه‌ها در سال جاری افتتاح می‌شوند که از جمله این پروژه‌ها می‌توان بزرگترین واحد تولید بطری پلاستیکی، بزرگترین واحد ذوب فولاد و بزرگترین واحد فولاد آلیاژی فولادکاران کشور را نام برد.

وی خاطرنشان کرد: واحد نورد فولادکاران، ۸۰ درصد فولاد آلیاژی الکترودی جوشکاری کشور را تامین می‌کند که اگر این واحد ایجاد نمی‌شد، بخش عمده‌ای از کارگاه‌ها یا باید تعطیل می‌شد و یا ارز قابل توجهی برای تامین مواد اولیه خود می‌پرداختند.

فغفوری با اشاره به وجود ۹۳۰ واحد تولیدی و ۱۳۰۰ پروانه بهره‌برداری در استان زنجان اظهار داشت: طبق آخرین پایش صورت‌گرفته، ۲۱ درصد واحدهای تولیدی استان، تعطیل هستند.

وی افزود: حدود ۱۴ درصد از این واحدها بنا به دلایل مختلف از جمله نبود توجیه اقتصادی یا جایگزین شدن تولیدات آن‌ها با محصولات دیگر، امکان بازگشت به چرخه تولید را ندارند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: تلاش و همت تمام مدیران و مسؤولان دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و انتظامی و رسانه‌ها در کنار یکدیگر با فضای آرام جامعه، توانسته عملکرد قابل قبول و اثربخش و رشد مطلوب شرایط اقتصادی را داشته باشد و باید در نظر داشت که تمام این دستاوردها و موفقیت‌ها در شرایط متفاوت و سخت ناشی از اِعمال تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه به دست آمده و در شرایط عادی نبوده است.

فغفوری خاطرنشان کرد: حضور سرمایه‌گذاران توانمند بخش خصوصی، نقطه قوت و پتانسیل استان زنجان بوده و می‌توان گفت تقریبا تمام سرمایه‌گذاری‌های صنعتی این استان توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: توسعه و تعمیق ساخت داخل، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیرنفتی، توجه به معادن و صنایع معدنی، استفاده از فناوری‌های نوین و محصولات دانش‌بنیان، افزایش شمار واحدهای R&D، اجرای دستورالعمل‌های کشوری برای بهبود فضای کسب و کار و تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری از برنامه‌های مهم سال جاری برای جهش تولید است.

سرپا نگه داشتن واحدهای تولیدی در شرایط کنونی جهاد است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان نیز گفت: وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی، وضعیت جنگ بوده و با این تحریم‌ها تهیه مواد اولیه و ارز، بسیار مشکل است بنابراین سرپا نگه داشتن شرکت‌ها در چنین وضعیتی، یک نوع جهاد به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام محسن کرمی اظهار داشت: نامگذاری سال به عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب بر اساس تدبیر و آینده‌نگری ایشان بوده و عمل به شعار سال برای همه، یک تکلیف است و دستگاه قضایی، حمایت از تولید و تلاش برای رفع موانع تولید را یک وظیفه و عمل به منویات رهبر انقلاب می‌داند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا برای تحقق جهش تولید از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: حمایت و تلاش برای رفع موانع تولید از اولویت‌های دستگاه قضایی این استان در سال جهش تولید است و برای تحقق این امر از تمام ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی استفاده خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام کرمی تصریح کرد: معتقدیم تمام کارها با اتکا به خداوند متعال، مدیریت اصولی و بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن دنیا شدنی است و چیزی به عنوان بن‌بست در کارها نداریم و بنابراین دستگاه قضایی، حمایت از  تولید و تلاش برای رفع موانع تولید این مجموعه را وظیفه خود می‌داند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان گفت: دستگاه قضایی این استان در راستای تحقق شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، خود را مکلف به حمایت از واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی و کمک به برطرف کردن موانع پیش روی تولید می‌داند و در این راستا مشکلات واحدهای اقتصادی و تولیدی را بررسی کرده و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در قوه قضائیه، تلاش می‌شود تا حمایت‌های مناسبی در این زمینه صورت پذیرد.

زنجان در شاخص‌های صنعتی، رتبه اول کشور را کسب کرد

استاندار زنجان گفت: طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، استان زنجان در سه‌ماهه اول امسال در شاخص‌های هدفگذاری برای جایگزینی واردات و صرفه‌جویی ارزی با ۴۰۰ درصد تحقق اهداف، تلاش برای فعالسازی واحدهای صنعتی راکد با ۱۶۰ درصد تحقق و صدور پروانه‌های بهره‌برداری با ۱۵۰ درصد رشد، رتبه اول کشور را کسب کرده است.

فتح‌الله حقیقی افزود: بر اساس این گزارش، زنجان در رتبه‌بندی مجموع برنامه‌های عملکردی صنعت و معدن در تمام ابعاد، چهارمین استان کشور است.

وی خاطرنشان کرد: علت کسب این رتبه‌ها این است که چهارچوب و اهدافی که برای مدیران تنظیم شده به طور کامل اجرا می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه هدفگذاری‌ها باید همراه با برنامه‌ریزی باشد تا به نتیجه مطلوب ختم شود، تصریح کرد: کسب رتبه‌های اول کشور در سایه همت و تلاش تمام مدیران بوده و نمود عینی برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف مطلوب و عملیاتی است.

استاندار زنجان گفت: طی یک سال گذشته، حجم سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در این استان از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده و رتبه زنجان در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی از ۱۸ به ۱۲ در بین استان‌ها ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد تجهیزات برق فشار قوی کشور در زنجان تولید می‌شود، اظهار داشت: در زمینه صنعت نساجی، سنگ‌های تزیینی و مواد شوینده، خام‌فروشی نداریم و چرخه تولید محصول در این حوزه‌ها در استان کامل است.

حقیقی خاطرنشان کرد: از ۶۵ نوع مواد معدنی ۳۶ ماده معدنی در زنجان استخراج می‌شود و در حوزه صنایع معدنی نیز زنجان جایگاه برجسته‌ای در کشور دارد.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۷ شمار بیمه‌شدگان اجباری تامین اجتماعی استان ۱۰۹ هزار نفر بود، گفت: در ابتدای سال گذشته این رقم به ۱۱۶ هزار و ۲۶۹ نفر رسید که معنی آن این است که با احتساب بازنشسته شدن پنج هزار نفر در استان، برای ۱۲ هزار و ۲۶۹ نفر فرصت شغلی با بیمه در زنجان ایجاد شده است.

حقیقی ادامه داد: در حوزه بانک‌ها نسبت مصارف به منابع استان در سال ۹۷ حدود ۷۰ درصد بود که این رقم در سال ۹۸ به ۹۰ درصد رسید.

وی افزود: در سال ۹۸ رشد منابع بانکی در استان ۳۰ درصد بود در حالی که رشد تسهیلات ۴۴.۷ درصد شد، در طرح رونق تولید توانستیم ۹ درصد سهم در این حوزه را جذب کنیم و از این حیث رتبه سوم کشور را داریم.

استاندار زنجان با بیان اینکه با همراهی مجموعه اعضای شورای تامین، نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، فضای امنی در استان ایجاد شده است، گفت: شرایط به وجود آمده سبب شده است تا زنجان در زمینه بهبود فضای کسب و کار در کشور، رتبهدوم را در بهار سال جاری داشته باشد.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه