ارسال به دیگران پرینت

یاماها از توربوشارژر در پیشرانه موتورسیکلت استفاده می‌کند

یاماها در حال تولید طیف کاملی از پیشرانه‌های توربوشارژ برای موتورسیکلت‌های خود است تا بتواند محصولات خود را با قوانین مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای سازگار کند.

یاماها از توربوشارژر در پیشرانه موتورسیکلت استفاده می‌کند

شرکت‌های خودروسازی، از توربوشارژر به‌عنوان روشی ایدئال برای کاهش مصرف سوخت پیشرانه و انتشار گازهای آلاینده خروجی بدون به خطر انداختن قدرت آن یاد می‌کنند و تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز در حال شروع استفاده از این راه‌حل هستند. بنا به گزارش‌ها، یاماها قصد دارد طیف وسیعی از پیشرانه‌های توربوشارژ را تولید کند که طی سال‌های آینده قدرت محصولات آن را تأمین خواهد کرد.

به گزارش موتورسایکل نیوز، مهندسان یاماها در سال ۲۰۱۷ توسعه فناوری توربوشارژ را آغاز کردند. این شرکت دو طرح را آزمایش کرده است که اولی توربوشارژر را درون اگزوز قرار می‌دهد و پیکربندی غیرمعمولی به‌نظر می‌رسد؛ درحالی‌که دیگری آن را نزدیک منیفولد اگزوز قرار می‌دهد و این همان چینشی است که معمولاً در صنعت خودرو مشاهده می‌شود. به‌نظر می‌رسد که یاماها به دلایل هزینه‌ای و بسته‌بندی، راه‌حل دوم و معمول‌تر را انتخاب کرده است.

Yamaha Motorcycle / موتورسیکلت یاماها

استفاده از توربوشارژر، روشی ساده و اثبات‌شده برای تزریق انرژی بیشتر در موتورسیکلت‌های خود ارائه می‌دهد تا گرفتار مقررات انتشار آلایندگی نشود. این معیارها، صنعت جهانی خودرو را به سمت جدیدی سوق می‌دهند که باعث جلب توجه زیادی خواهد شد؛ اما تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز نگرانی‌های خاصی دارند که به دلیل مجموعه‌ای از مقررات خاص است. به‌عنوان مثال، ساخت مدل‌های با کارایی بالا مانند موتورسیکلت ۱۶۰ اسب بخاری MT-10 از همیشه دشوارتر خواهد بود.

باید ببینیم که کدام مدل‌ها برای اولین‌بار از توربوشارژر استفاده می‌کنند و چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. قانونگذاران اروپایی مقدمات اجرای مقررات یورو ۵ را از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ آغاز کردند، بنابراین احتمالاً یاماها باید نخستین موتورسیکلت مدرن و توربوشارژ خود را قبل از پایان سال معرفی کند. بااین‌حال، شرکت ژاپنی درباره برنامه‌های خود برای آینده اظهارنظر نکرده است.

اگرچه بیشتر موتورسیکلت‌های جدید موجود در سال ۲۰۲۰ از پیشرانه تنفس طبیعی بهره می‌برند، چند تولیدکننده روش‌های القای اجباری یا فناوری توربوشارژ و سوپرشارژ را آزمایش کرده‌اند. موتورسایکل نیوز خاطرنشان کرد که یاماها در سال ۱۹۸۲ پیشرانه ۶۵۳ سی‌سی چهار سیلندر چهار-کاربراتوره XJ650 را توربوشارژ کرد تا قدرت خروجی آن به ۹۰ اسب‌بخار در ۹،۰۰۰ دوربردقیقه برسد؛ البته تولید این موتورسیکلت در سال ۱۹۸۴ به پایان رسید و نتوانست جایی برای خود در خط تولید یاماها پیدا کند. از جمله سایر موارد می‌توان به مدل خیابانی کاوازاکی نینجا H2 و مدل مخصوص پیست نینجا H2R اشاره کرد که از سوپرشارژر بهره می‌برند. پیشرانه کاوازاکی نینجا H2R می‌تواند ۳۱۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند که آن را هم‌ردیف پیشرانه فولکس‌واگن گلف R قرار می‌دهد.

منبع : زومیت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه