ارسال به دیگران پرینت

ماجرای روابط داخلی و خارجی بر بازار مسکن

متغیرهای اصلی بازار مسکن در مقطع فعلی و ماه‌های آتی از مجموعه‌ای روابط داخلی و خارجی تاثیر می‌پذیرند؛ به‌طوری‌که با علم به انواع معادله‌های موثر بر این بازار می‌توان ریسک هر نوع فعالیت یا اقدام در این حوزه را تا حد امکان کاهش داد.

ماجرای روابط داخلی و خارجی بر بازار مسکن
متغیرهای اصلی بازار مسکن در مقطع فعلی و ماه‌های آتی از مجموعه‌ای روابط داخلی و خارجی تاثیر می‌پذیرند؛ به‌طوری‌که با علم به انواع معادله‌های موثر بر این بازار می‌توان ریسک هر نوع فعالیت یا اقدام در این حوزه را تا حد امکان کاهش داد. مرکز آموزش «دنیای‌اقتصاد» با برگزاری کارگاه «راهنمای ورود به بازار مسکن ۹۹» به تشریح این روابط خواهد پرداخت. خریداران مصرفی مسکن با سبدی از تسهیلات خرید روبه‌رو هستند و در عین حال به بن‌بست قیمت‌ها نیز برخورد کرده‌‌اند. ساده‌ترین مسیر انتخابی توسط این گروه، «خروج از بازار» و انتظار برای کاهش قیمت است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد یک اقدام موقتی نیز می‌توان انجام داد تا فاصله قدرت خرید و قیمت مسکن در سال‌های آتی، با شیب کمتری افزایش پیدا کند. سرمایه‌گذاران ساختمانی نیز در سال‌جاری به رشد قیمت مصالح ساختمانی، نرخ عوارض ساخت‌و‌ساز و همچنین تورم زمین برخورد کرده‌اند به گونه‌ای که غالب سازنده‌ها در حال‌حاضر چشم‌انداز روشنی برای آینده متصور نیستند.

 اما رابطه‌ای که بین قیمت زمین و مسکن وجود دارد در برخی مناطق شهر تهران به‌گونه‌ای است که به‌صورت نسبی شرایط ساخت‌و‌ساز را هنوز برای سازنده‌ها حفظ کرده است. در سال‌جاری مهم‌ترین رابطه خارجی در بازار مسکن - متغیر بیرونی اثرگذار بر بازار ملک- مثل سال گذشته نیست. سال گذشته سایه ارز بر قیمت مسکن سنگین بود و بخشی از رفتار هیجانی تقاضای غیرمصرفی در بازار معاملات خرید مسکن متاثر از تغییرات شدید و ناگهانی نرخ دلار بود اما امسال وضعیت متفاوت است. تصویر سال ۹۸ و همچنین اطلاعاتی که مناسب فعالیت در بازار مسکن ۹۹ است در کارگاه «راهنمای ورود به بازار مسکن ۹۹» ارائه خواهد شد. در این کارگاه قرار است «مهم‌ترین خوراک اطلاعاتی» موردنیاز طیف همیشه حاضر در بازار مسکن برای «هر نوع اقدام در سال جدید» در اختیار مخاطبان و شرکت‌کنندگان در کارگاه قرار بگیرد. منظور از خوراک اطلاعاتی، آمار تنها نیست بلکه تحلیل وضعیت بازار از روی آمارها و داده‌های مستند به همراه شرح مشاهدات از بازار و تشریح تحقیقات میدانی و یافته‌های حاصل از آن است. دوره «راهنمای بازار مسکن ۹۹ (به همراه «خلاصه کاربردی تحولات ملکی ۹۸») که در قالب کارگاه آموزشی «دانستنی‌های ورود به بازار مسکن» برگزار می‌شود حاوی هشت سرفصل از جمله «مختصات بازار مسکن ۹۸ به لحاظ تغییر قیمت‌ها، حجم ساخت‌و‌ساز، بازیگردانان بازار مسکن ۹۹، جزئیات کسری عرضه مسکن، اثر زمین بر رفتار سازنده‌ها و ...» است. این کارگاه ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.  متقاضیان شرکت در اولین دوره این برنامه که با عنوان «راهنمای بازار مسکن ۹۹ به همراه خلاصه کاربردی تحولات ملکی ۹۸» برگزار می‌شود، می‌توانند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرند یا به آدرس اینترنتی مرکز آموزش گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» به نشانی tc.den.ir مراجعه کنند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه