ارسال به دیگران پرینت

جار و جنجال «چوپان دروغگو» بر سر هیچ؛ جز ترامپ، کسی نتانیاهو را جدی نگرفت

نمایشی که نتانیاهو شب گذشته اجرا کرد و اسناد پرونده مختومه «ابعاد احتمالی نظامی» را دوباره در قالبی جدید منتشر کرد، تقریبا جز از سوی دولت آمریکا از طرف هیچ‌کس دیگر جدی گرفته نشد.

جار و جنجال «چوپان دروغگو» بر سر هیچ؛ جز ترامپ، کسی نتانیاهو را جدی نگرفت

۵۵آنلاین :

عصر روز گذشته ناگهان رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم قرار است «اسنادی دراماتیک» و «چشم‌گیر» درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کند که نشان می‌دهد ایران درباره پایبندی به توافق هسته‌ای «به جهان دروغ گفته است.»

ساعاتی بعد نتانیاهو که پیشتر تجربه به دست گرفتن نقاشی در سخنرانی‌اش در سازمان ملل را داشت، این بار در برابر یک صفحه نمایش بزرگ ظاهر شد و نمایشی را آغاز کرد که می‌گفت نشان می‌دهد ایران به دنبال سلاح اتمی بوده و گام‌هایی در این جهت برداشته است.

اما سخنرانی‌ای که رسانه‌های صهیونیست می‌گفتند می‌تواند موجی از فشار تازه علیه ایران به راه بیاندازد، در عمل به بهانه‌ای تبدیل شد برای تأکید دوباره تقریبا تمام طرف‌های برجام به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و لزوم ادامه اجرای این توافق، به نحوی که می‌توان گفت به جز دولت آمریکا که به گفته مقام‌های اسرائیلی از قبل در جریان نمایش نتانیاهو بوده، هیچ‌کس، حتی اروپایی‌ها ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را جدی نگرفتند.

فرانسه، آلمان، انگلستان و حتی برخی اعضای بانفوذ کنگره آمریکا و تحلیلگران رسانه‌های اسرائیلی بعد از پایان نمایش یک ساعته نتانیاهو اذعان کردند که او هیچ اطلاعاتی که نشان‌دهنده نقض توافق از سوی ایران باشد، ارائه نکرده است.

اولین مقام اروپایی که به اظهارات نتانیاهو واکنش نشان داد، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که گفت اسنادی که نتانیاهو منتشر کرد نشان‌دهنده نقض توافق هسته‌ای نبود، بلکه بر عکس «ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به این توافق را نشان داد.»

او به تل‌آویو توصیه کرد که اگر اطلاعاتی دال بر نقض توافق از سوی ایران دارد، آن را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد، «چراکه تنها مرجع بی‌طرف بین‌المللی برای راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام، این آژانس است.»

اظهارات نتانیاهو در لندن هم چندان مورد استقبال قرار نگرفت. «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای هرچند گفت که این اسناد باید بررسی شوند، اما تأکید کرد که «توافق هسته‌ای با ایران بر اساس اعتماد به نیات ایران نیست، بلکه بر اساس راستی‌آزمایی سخت‌گیرانه از جمله ساز و کارهایی که امکان دسترسی بی‌سابقه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به برنامه هسته‌ای ایران می‌دهد، بنا شده است.»

جانسون با بیان اینکه برجام مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، گفت: «این یک دلیل خوب دیگر برای حفظ این توافق و تقویت آن برای رفع نگرانی‌های مشروع ایالات متحده و دیگر متحدان ماست.»

وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای مشابه با بیان اینکه اطلاعات ارائه‌شده از سوی نتانیاهو همان چیزهایی بوده که پاریس پیش از این هم می‌دانسته، نوشت: «این توافق [برجام] تمام فعالیت‌های مرتبط با ساخت یک سلاح هسته‌ای را برای همیشه ممنوع کرده است.»

آلمان، دیگر امضاکننده اروپایی برجام، هم با بیان اینکه اطلاعاتی که نتانیاهو منتشر کرده مؤید دانسته‌های پیشین برلین و دیگر کشورهای اروپایی است، در بیانیه‌ای عنوان کرد که «به همین دلیل بود که توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به دست آمد.»

این فقط اروپایی‌ها نبودند که اظهارات نتانیاهو را تکراری و عاری از دلیلی برای لغو برجام خواند. حتی یک مقام صهیونیست در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل اذعان کرد که نتانیاهو «نتوانست نشانه‌ای نقض توافق توسط ایران ارائه کند.»

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم واکنش مثبتی به ادعاهای نتانیاهو نداشتند. روزنامه «هاآرتص» نوشت نتانیاهو به جای رونمایی از «مدرک جرم، عکس یک مدرک جرم مربوط به سال‌ها پیش را نمایش داد.»

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم که تاکنون بیش از ۱۰ بار در گزارش‌های رسمی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده، با صدور بیانیه‌ای عملا ادعاهای نتانیاهو درباره نقض توافق توسط ایران را رد کرد.

وی اشاره کرد که آژانس پیش از این هم اسناد مشابهی را در اختیار داشته و هیچ مدرکی دال بر اینکه ایران اکنون یک برنامه ساخت تسلیحات هسته‌ای دارد، وجود ندارد.

«اولی هاینونن» مسئول سابق بخش پادمان آژانس هم در واکنش به نشست خبری نتانیاهو این اطلاعات را قدیمی خواند و به روزنامه «گاردین» گفت: «تعداد زیادی عکس دیدم که قبلا هم دیده بودم... برخی از عکس‌هایی که دیدم را قبلا در نشست فوریه سال ۲۰۰۸ ارائه کرده بودم.»

نتانیاهو ساعتی بعد از رونمایی از این اسناد ادعایی، که در واقع بخشی از پرونده مختومه شده «ابعاد احتمالی نظامی» هستند، با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تماس گرفت تا احتمالا او را متقاعد کند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. اما بیانیه کرملین نشان داد نمایش نتانیاهو و تماس تلفنی‌اش با پوتین، مسکو را تحت تأثیر قرار نداده است.

در این بیانیه آمد: « ولادیمیر پوتین بر موضع روسیه تأکید کرد: این توافق، که برای اطمینان از ثبات و امنیت بین‌الملل از اهمیت حیاتی برخوردار است، باید کاملا از سوی همه طرف‌ها اجرا شود.»

حتی در آمریکا هم برخی از سیاستمداران شناخته‌شده نمایش نتانیاهو را تلاشی تبلیغاتی برای فراهم کردن زمینه برای خروج آمریکا از برجام توصیف کردند.

«مایکل هایدن» رئیس سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) به شبکه «سی. ان. ان» گفت: «تا جایی که من می‌دانم... فکر می‌کنم این‌ها اطلاعاتی کاملا قدیمی هستند.»

او با بیان اینکه گاهی انتشار اطلاعات با هدف تأثیرگذاری و منحرف کردن افکار عمومی انجام می‌شود، گفت: «فکر می‌کنم می‌توان این را درباره آنچه نخست‌وزیر دیروز گفت هم نسبت داد.»

«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم با بیان اینکه سخنرانی نتانیاهو «هیچ‌چیز» تازه‌ای نداشت، گفت تمام این اطلاعات مواردی بود که پیش از این هم همه از آن مطلع بودند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هم در واکنش به نمایش نتانیاهو، در توییتر او را «چوپان دروغگو» خطاب کرد و گفت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای فراهم کردن زمینه خروج آمریکا از برجام، اسناد سوخته و قدیمی‌ای را دستاویز قرار داده که قبلا توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی شده‌اند.

نتانیاهو که سال ۱۹۹۲ گفته بود ایران «۳ تا ۵ سال» با بمب اتم فاصله دارد، سال ۱۹۹۵ گفت فاصله ایران با سلاح هسته‌ای «۳ تا ۵» است، سال ۱۹۹۶ ایران را «تهدیدی برای بشریت» خواند، سال ۲۰۰۲ در کنگره تضمین داد در صورت حمله به عراق غرب آسیا شاهد تحولی مثبت به سمت آرامش باشد، سال ۲۰۰۹ گفت ایران فقط «یک تا ۲ سال» با سلاح هسته‌ای فاصله دارد و سال ۲۰۱۲ گفت ایران «فقط چند ماه دیگر» بمب اتم می‌سازد، حالا فقط از سوی دولت ترامپ مورد استقبال قرار گرفته است؛ آن هم آنطور که یک مقام اسرائیلی می‌گوید، در سناریویی از پیش تعیین‌شده برای آماده‌سازی افکار عمومی جهت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای.

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه