ارسال به دیگران پرینت

برنامه جدید ایران برای تسخیر قلب زمین

«این همان طرح راهبردی است که ایران سال ها به دنبال اجرای آن بود، ولی صدام حسین جلویش را گرفته بود.»

۵۵آنلاین :

55آنلاین: پایگاه اینترنتی وابسته به یک اندیشکده سعودی موسوم به "مرکز تحقیقات ایرانی خلیج ع.ر.ب.ی" طی تحلیلی در راستای پروژه ایران هراسی نوشت: «بر خلاف نظر برخی محافل سیاسی، ایران تنها جنوب خلیج [فارس] را برای مقابله با کشورهای عربی رصد نکرده، بلکه شمال آن را هم زیر نظر دارد و در حال اجرا کردن اقدامات راهبردی خود در این منطقه است.»

این پایگاه در ادامه ادعا کرد: «جنوب خلیج [فارس] که تنگه راهبردی هرمز در آن قرار دارد، همواره مورد توجه ایران بوده است. فشار ایران از طریق جزایر سه گانه در کنار راهبردی که در تنگه هرمز اتخاذ کرده، همه اقداماتی است که با هدف مقابله با کشورهای عربی خلیج [فارس] صورت می دهد.»

منبع یادشده افزود: «ایران از جایگاه بسیار مهمی در معادلات منطقه ای و بین المللی برخوردار است و به محور تنش میان ابرقدرت‌ها تبدیل شده است. طبق نظریه "قلب زمین" (که ماكیندر ارائه داده) هر کشوری که بر مناطق ساحلی سیطره دارد، بر مناطق برگشت در مسیر سواحل هم مسلط است و در نتیجه بر قلب جهان سیطره پیدا خواهد کرد.»

این مرکز تحقیقاتی در ادامه مدعی شد: «ایران با زیر نظر گرفتن شمال خلیج [فارس] "اروند رود" را کنترل می کند و بر بخشی از آن سیطره کامل دارد. ایران همچنین در نظر دارد تا خط آهنی را با هدف وصل شدن به مرکز خلیج [فارس] احداث کند و به خط ریلی خرمشهر-بغداد-دمشق ملحق نماید.»

اندیشکده سعودی اضافه کرد: «برخی این طرح را خطری برای امنیت ملی عراق می دانند؛ چرا که بغداد را به اهداف ایرانی-سوری مرتبط می‌کند و ضمن تقویت اقتصاد سوریه، ایران را به مرکز اتصال بلاد شام با آسیای میانه تبدیل می‌کند. این همان طرح راهبردی است که ایران سال ها به دنبال اجرای آن بود، ولی صدام حسین جلویش را گرفته بود.»

پایگاه مذکور در پایان نوشت: «ایران همزمان، با حمایت از نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) در نظر دارد تا سپاه پاسداران عراق را تشکیل دهد. سردار سلیمانی موفق شده تا نقطه تحولی در عراق از لحاظ نظامی ایجاد کند و مسیر آینده نیروهای عراقی را ترسیم کند. بدین ترتیب اگر کشورهای عربی در جنوب خلیج [فارس]از ماجراجویی هسته ای ایران تلخ‌کام شده‌اند، اینک در شمال خلیج [فارس] هم این تلخی را با اجرایی شدن برنامه‌های جدید ایران خواهند چشید.»

منبع: جام نیوز

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه