ارسال به دیگران پرینت

آتش و خشم در کـاخ سفیـد

دیروز از کتابی در آمریکا رونمایی شد که واکنش تند ترامپ را به‌دنبال داشت. نکته عجیب اما اینکه این کتاب نقل‌ قول‌هایی از یار غار و دیرین رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است.

آتش و خشم در کـاخ سفیـد

۵۵آنلاین :

استیو بنن، مشاور سابق ارشد دونالد ترامپ در کاخ سفید که بسیاری پیروزی وی در انتخابات را مدیون استراتژی‌های او می‌دانند، به‌تازگی با همکاری نویسنده‌ای به نام مایکل وولف، کتابی منتشر کرده که در آن علیه رئیس خود دست به افشاگری زده است. به‌گزارش سی‌ان‌ان، این کتاب که نامش «آتش و خشم: در کاخ سفید ترامپ» نام دارد از رئیس‌جمهوری آمریکا به‌عنوان فردی که ثبات روحی ندارد، یاد شده است. بنن در این کتاب ترامپ را به خودخواهی متهم کرده و گفته است هیچ‌چیزی برای ترامپ مهم‌تر از تصویرش نیست. به اعتقاد بنن ترامپ با فروش نام خود هر روز ثروتمندتر از قبل شده است و نام او را بر روی هتل‌ها، کازینوها و زمین‌های گلفش می‌توانید مشاهده کنید. او البته همانند سریالش در کاخ سفید عمل می‌کند. او در سریال کارآموز یک اصطلاح مشهور داشت که در آن می‌گفت: «شما اخراجید.» حالا به باور بنن، ترامپ برای اینکه خود را مرد روزهای سخت نشان دهد به همان شیوه سریال کارآموز عمل می‌کند و دیگران را اخراج می‌کند.

بنن در این کتاب گفته است ترامپ دارای وسواس‌های بسیاری است، مثلا زمانی که دوربین‌ها سمت او است، در چه زاویه‌ای قرار بگیرد برایش اهمیت فراوانی دارد. همچنین او وسواس‌ها و عقده‌هایی در مورد میزان محبوبیت و استقبال جمعیت از خود دارد. همپای آن ترامپ بسیار دوست دارد تا سایر رهبران دنیا در مقابلش چاپلوسی کنند.

البته افشاگری‌ها از درون کاخ سفید تنها محدود به عقده‌های روانی دونالد ترامپ نبوده و به موضوع روز فضای سیاسی آمریکا هم اشاره شده است. درحال حاضر تحقیقات بازرس مولر درباره میزان دخالت روس‌ها و نحوه آن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بحث روز آمریکا است. مخالفان ترامپ منتظرند تا مشاهده کنند آیا پای ترامپ هم به این پرونده باز می‌شود یا نه. هر چند در این کتاب اشاره مستقیمی به دونالد ترامپ نشده اما وولف نویسنده اصلی این کتاب به نقل از بنن آورده است که دونالد جونیور ترامپ، فرزند رئیس‌جمهوری با روس‌ها ارتباطاتی فراتر از آنچه گفته شده، داشته است. او پیش‌بینی کرده بحث پولشویی نیز در پرونده مولر مطرح شود. به نوشته روزنامه گاردین، استیو بنن، مشاور ارشد سابق دونالد ترامپ، ملاقات بین دونالد ترامپ جونیور با یک وکیل روس در طول کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ را «خائنانه» و «غیرمیهن‌پرستانه» توصیف کرده است. دونالد ترامپ اما در واکنش به این اظهارات گفته که بنن عقل خود را از دست داده است. وی همچنین گفته است: «دونالد ترامپ جونیور را در صفحه تلویزیون سراسری مثل تخم‌مرغ خرد خواهند کرد.»

از قول استیو بنن که ماه اوت کاخ سفید را ترک کرد نقل شده که در تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه مسوول تحقیقات در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روی موضوع پولشویی تمرکز خواهد کرد. بنن دو ماه پس از ملاقات مسوولان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با ناتالیا وسلنیتسکایا وکیل روس در ماه ژوئن ۲۰۱۶ به کارزار انتخاباتی ترامپ پیوست. در این ملاقات که در برج ترامپ در شهر نیویورک برگزار شد، دونالد ترامپ جونیور، جرد کوشنر داماد ترامپ و پل مانافورت مدیر وقت کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ شرکت داشتند. پس از آنکه این وکیل روس وعده داد که می‌تواند اطلاعات زیان‌باری در مورد هیلاری کلینتون در اختیار آنها قرار دهد، پسر ترامپ این ملاقات را پذیرفت.

استیو بنن در بخش دیگری از اظهارنظرهای خود در این کتاب می‌گوید: «سه مقام ارشد کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ تصور می‌کردند ملاقات با عوامل یک دولت خارجی در ساختمان ترامپ آن هم بدون حضور وکیل کار درستی است. هیچ وکیلی همراه آنها نبود. حتی اگر آنها فکر می‌کردند که این خائنانه و غیرمیهن‌پرستانه و اصولا کار بدی نیست که به نظر من تمام این صفات را دارد، آنها باید به سرعت به اف‌بی‌آی اطلاع می‌دادند.» اما دونالد ترامپ بار‌ها قاطعانه چنین اتهاماتی را رد کرده است. ترامپ هفته گذشته در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت انتظار دارد نتیجه تحقیقات رابرت مولر «عادلانه» باشد. پل مانافورت رئیس سابق کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و یکی از نزدیکان او به پولشویی متهم شده‌اند که البته به انتخابات ریاست‌جمهوری ربطی ندارد. مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ نیز اتهام دروغگویی به اف‌بی‌آی را پذیرفته است. در این راستا استیو بنن در مورد روند تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه می‌گوید: «می‌توان تشخیص داد که روند تحقیقات به کجا می‌رود. کل ماجرا در مورد پولشویی است.» او می‌افزاید: «مسیر حمله آنها به سوی دونالد ترامپ از پسرش، جرد کوشنر و پل مانافورت می‌گذرد. این موضوع مثل روز روشن است. تحقیقات در مورد حساب‌های بانکی دویچه بانک است که همه مربوط به افتضاحات جرد کوشنر است. آنها ته و توی ماجرا را کشف خواهند کرد.» استیو بنن از زمان ترک کاخ سفید در ماه اوت ۲۰۱۷ در برخی موارد در مخالفت کامل با دولت دونالد ترامپ موضع‌گیری کرده است. اما اظهارات او این بار واکنش شدید دونالد ترامپ را به‌دنبال داشت. ترامپ در واکنش به اظهارات استیو بنن گفته است: او نه تنها شغلش، بلکه عقلش را هم از دست داده است. ترامپ همچنین با کم کردن نقش استیو بنن در پیروزی‌اش برابر هیلاری کلینتون گفت: من زمانی که ۱۷ نامزد جمهوری‌خواه را پس زدم، او به تیم ما پیوست.

دستور ترامپ به سشنز

همزمان با رونمایی از افشاگری‌های بنن، روزنامه نیویورک‌تایمز خبر داد که رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه مارس دستوری اکید به وکیل ارشد کاخ سفید داده است، مبنی بر اینکه جف سشنز، دادستان کل آمریکا، خود راسا تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را بر عهده بگیرد، این درحالی است که سشنز پیشتر از خود درباره این موضوع سلب صلاحیت کرده بود. ترامپ در ماه مارس دستور داده بود تا مانع اقدام سشنز از رفع مسوولیت در این پرونده شود. در آن زمان فشارهای عمومی علیه سشنز بالا گرفته بود تا خود را از این ماجرا کنار بکشد. اما به گفته دو نفر از منابعی که در این زمینه اطلاعات داشته‌اند، دونالد مک‌گان، مشاور کاخ سفید به‌دنبال دستور ترامپ بوده و دستور ترامپ بر این مبنا بوده که سشنز باید در راس تحقیقات قرار گرفته و خود مسوولیت پیشبرد پرونده را بر عهده بگیرد. مک‌گان در ماموریت خود شکست می‌خورد و منابع کاخ سفید می‌گویند زمانی که ترامپ از شکست ماموریت خود خبردار می‌شود، در برابر افراد متعددی در کاخ سفید عصبانی می‌شود و با صدای بلند می‌گوید، مگر وظیفه دادستانی کل حفاظت از او نیست. او در برابر دیگران گفته است که همه دادستان‌ها چنین کاری می‌کنند، آنگونه که رابرت کندی، برای برادر خود جان‌اف کندی کرد، یا حفاظتی که اریک هولدر در برابر ترامپ داشت. ترامپ سپس می‌گوید: در اینجا روی کوهن من کیست؟ روی کوهن، وکیل شخصی و آچار فرانسه جوزف مک‌کارتی بوده است که کارزار مبارزاتی را علیه کمونیسم در آمریکا به راه انداخته بود.

ترامپ نگران این است که موضوع تحقیقات مولر از دستش خارج و پای او نیز به ماجرا کشیده شود. برای همین از سشنز درخواست داشته تا او پرونده را مستقیما به عهده بگیرد تا اوضاع از دستش خارج نشود.

دونالد ترامپ و استیو بنن

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه