ارسال به دیگران پرینت

جانسون: از ایران خواستم نازنین زاغری را به دلایل بشردوستانه آزاد کند

وزیر امورخارجه انگلیس پس از بازگشت از سفر خود به ایران با ارزشمند خواندن این سفر، گفت که از مقامات ایرانی خواسته به دلایل انسان دوستانه زندانیان بریتانیایی را آزاد کنند.

جانسون: از ایران خواستم نازنین زاغری را به دلایل بشردوستانه آزاد کند

۵۵آنلاین :

وزیر امورخارجه انگلیس پس از بازگشت از سفر خود به ایران با ارزشمند خواندن این سفر، گفت که از مقامات ایرانی خواسته به دلایل انسان دوستانه زندانیان بریتانیایی را آزاد کنند.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه در باره سفرش به ایران به پارلمان کشورش توضیحاتی ارائه داد. وی گفت که در دیدار با مقام‌های ایرانی بر خواست خود مبنی بر آزادی زندانیان بریتانیایی در ایران پافشاری کرده است.

جانسون اظهار داشت: من در ایران با استناد به دلایل بشر دوستانه خواستار آزادی زندانیان بریتانیایی بازداشت شده شدم. این موضوع پیچیده‌ای است و افراد و نهادهای متفاوت جداگانه‌ای در ایران دخیل هستند. من نمی‌خواهم در این باره امید کاذب ایجاد کنم.

وی اما در ادامه گفت: این دیدار ارزش خود را داشت و هنوز زود است که در باره این موضوع اطمینان بدهیم.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت که او با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرده و خواستار پایان دادن به آنچه لندن آزار و اذیت رسمی روزنامه‌نگاران بخش فارسی بی‌بی‌سی و خانواده‌هایشان در ایران می‌خواند، شده است.

سفر دو روزه وزیر امور خارجه انگلیس به ایران روز یک‌شنبه بدون اعلام نتیجه مشخصی درباره وضعیت نازنین زاغری−راتکلیف و کمال فروغی، دو شهروند بریتانیایی بازداشت شده در ایران که دارای تابعیت دوگانه هستند، به پایان رسید.

نازنین زاغری که از فروردین ۱۳۹۵ به اتهام تلاش علیه نظام در زندان به ‌سر می‌برد به پنج سال حبس محکوم شده است.

کمال فروغی، دیگر شهروند ایرانی-بریتانیایی، ۷۷ ساله و مقیم انگلیس است که در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و به اتهام جاسوسی و در اختیار داشتن نوشیدنی‌های الکلی به هشت سال زندان محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، بوریس جانسون در ماه نوامبر سال جاری در مجلس عوام انگلیس گفته بود که نازنین زاغری که کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز است، هنگام دستگیری در ایران مشغول آموزش روزنامه‌نگاران بوده است.

سخنان جانسون در حالی بیان شد که بارها از سوی خانواده زاغری و دولت انگلیس ادعا شده بود که دلیل سفر وی به ایران تنها دیدار با خانواده بوده است و به هیچ‌وجه کارهای خیریه بنیاد تامسون رویترز را در ایران انجام نمی‌داده است.

خانواده نازنین زاغری و رسانه‌های انگلیس بر این باورند که اظهارات اخیر جانسون در پارلمان پرونده این شهروند دو تابعیتی را با مشکل مواجه کرده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بااشاره به این‌که یکی از موضوعاتی که از سوی جانسون در جریان سفرش به تهران مطرح شد، مسئله نازنین زاغری بود، گفت: ایشان دوتابعیتی هستند که البته ما قبول نداریم. خانم زاغری از سوی قوه قضاییه محکوم شده‌ و باید مدت محکومیت خود را سپری کند. با این حال، مسئولان وزارت امور خارجه گفتند به خاطر مسائل انسان‌دوستانه این مسئله را مطرح می‌کنند ولی با توجه به آنکه این پرونده قضایی است و در ایران نیز تفکیک قوا وجود دارد، قوه قضاییه باید درباره آن تصمیم‌گیری کند.

قاسمی همچنین گفت که محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه با توجه به مسایل انسان دوستانه این موضوع را دنبال و با مقامات دستگاه قضایی ایران مطرح می‌کند.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه