ارسال به دیگران پرینت

اتحادیه اروپا: همه طرف‌های برجام تاکنون به توافق هسته‌ای پایبند بوده‌اند

توافق هسته‌ای میان ایران با شش قدرت جهانی تیرماه سال ۹۴ به دست آمد.

اتحادیه اروپا: همه طرف‌های برجام تاکنون به توافق هسته‌ای پایبند بوده‌اند

۵۵آنلاین :

در حالی که ایران تحریم‌های جدید ایالات متحده را ناقض توافق هسته‌ای وین می‌داند، اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد اعلام کرد که همه طرف‌های توافق هسته‌ای تاکنون به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

کاترین ری سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به خبرنگاری که درباره اتهامات ایران علیه آمریکا پرسیده بود، گفت: «به باور ما تا این لحظه همه طرف‌ها تعهدات خود را در رابطه با توافق [هسته‌ای با ایران] اجرا می‌کنند. انتظار داریم که بعد از این نیز توافق را رعایت کنند».

دونالد ترامپ روز چهارشنبه با امضای مصوبه کنگره برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی، راه را برای تحریم کامل سپاه پاسداران ایران هموار کرد.

این رخداد واکنش مقامات ایران را به دنبال داشت که آمریکا را متهم کردند با اعمال این تحریم‌ها به دنبال لغو توافق هسته‌ای است و از جمله سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که «جمهوری اسلامی در مقابل نقض برجام توسط آمریکا سکوت نمی‌کند».

اما سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به جلسه کمیسیون مشترک برجام که اواخر تیرماه در وین برگزار شد، می‌گوید که همه طرف‌ها بر اجرای تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای تاکید کرده‌اند.

کارتین ری همچنین گفت که در نشست کمیسیون مشترک برجام درباره دغدغه ایران نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا بحث و گفت‌وگوی مفصلی صورت گرفته است.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که ایران علی‌رغم اعتراض‌های علنی خود به تحریم‌های جدید آمریکا، در نشست کمیسیون مشترک برجام نسبت به روند اجرای توافق هسته‌ای اعتراض رسمی نداشت.

از جمله دیگر مقامات ایران که نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان داده‌اند، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل است که این تحریم‌ها را «بدون منطق» خوانده و اطمینان داده است که تهران می‌تواند با این تحریم‌ها مقابله کند.

آقای ولایتی روز پنج‌شنبه اظهار داشت: «ما به تحریم آمریکا از زمان انقلاب تاکنون عادت داشته و می‌توانیم مسائل خود را از راه‌های دیگر حل کنیم. این‌طور نیست که اگر آمریکایی‌ها در زمینه‌ای ما را تحریم کنند ما از آن محروم شویم».

وی سپس ادامه داد: «متحدان آمریکا موافق این سیاست‌های اقتصادی و اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه ایران و روسیه نبوده و درصدد مقابله با آمریکایی‌ها در این تحریم‌های بدون منطق هستند و ایران پیروز این میدان خواهد بود».

مقامات اتحادیه اروپا به ویژه در رابطه با تاثیر تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های انرژی اروپا ابراز نگرانی کرده‌اند که در پروژه‌های مربوط به نفت و گاز روسیه مشارکت دارند.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است، کنگره آمریکا متعهد شده که تنها پس از مشورت با هم‌پیمانانش تحریم‌ها اجرا خواهند شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه