ارسال به دیگران پرینت

کمالوندی: امسال ۴۰ تن کیک زرد تولید می‌کنیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه معدل تولید کیک زرد در ایران طی ۱۵ سال گذشته حدود ۴ تن کیک زرد در سال بود گفت: سال گذشته از میانگین ۴ تن به ۳۷ تن رسیدیم و امسال هم ۴۰ تن را هدفگذاری کرده‌ایم.


کمالوندی: امسال ۴۰ تن کیک زرد تولید می‌کنیم

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به مناسبت «روز ملی فناوری هسته‌ای» با برنامه «گفتگوی روز» مصاحبه کرد.

کمالوندی با بیان اینکه ایران در عرصه غنی سازی جزو هفت هشت کشور اول دنیاست گفت: صنعت هسته‌ای ایران از نظر تنوع سطح پیشرفت در کنار پنج شش کشور بزرگ دنیا قرار گرفته است.

ایران؛ تولیدکننده با کیفیت ترین آب سنگین دنیا

وی افزود: اولین آب سنگین دنیا را از نظر کیفیت، ایران تولید می‌کند که این آب سنگین علاوه بر صنعت هسته‌ای، در حوزه‌های مهم دیگر از جمله صنعت دارویی هم استفاده می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ورود ایران به عرصه رادیو دارو را بسیار گسترده و چشمگیر خواند و گفت: 60 تا 70 درصد رادیو دارو در رآکتور تولید می‌شود و بخش مهمی از مواد تشکیل دهنده رادیو دارو می‌تواند از سوخت‌های بدون استفاده باشد که هر یک از اینها یک تکنولوژی است و خوشبختانه کشور ما بخش مهمی از این چرخه صنعت فناوری هسته‌ای را طی کرده است.

تحریم «رادیو دارو» به نفع ایران تمام شد

کمالوندی یادآور شد: آمریکا رادیو دارو را برای ایران تحریم کرد که معیار انسانی هم نداشت اما همین تحریم باعث شد ما با تکیه بر توانمندی‌های خودمان و استفاده از هوش و استعداد و انگیزه دانشمندان جوان ایرانی وارد این عرصه شویم و پیشرفت‌های زیادی کسب کنیم.

وی در رابطه با وضعیت اکتشاف و استخراج اورانیوم گفت: اکتشاف و استخراج اورانیوم روش‌های علمی متعددی دارد. ما در گذشته اورانیوم در سطح زمین را با عمق کمی تشخیص می‌دادیم اما از سال گذشته استفاده از آخرین متدها و روش‌های علمی را شروع کردیم و هم اکنون تا عمق چند صد متری زمین را می‌توانیم تشخیص دهیم.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه