ارسال به دیگران پرینت

ظریف | آماده اقدامات هماهنگ درباره برجام هستیم

ظریف در مصاحبه با نشریه «پولیتیکو» درباره چالش‌های ایجادشده بر سر اینکه کدام طرف باید نخست اقدامات لازم در خصوص برجام را انجام دهد اظهارنظر کرد. او گفت ایران آماده توافق بر سر «اقدامات هماهنگ» است.


ظریف  |   آماده اقدامات هماهنگ درباره برجام هستیم

ظریف در مصاحبه با نشریه «پولیتیکو» همچنین تأکید کرده دلیل اینکه ایران با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کند این است که قبلاً بر سر برجام گفت‌وگو شده و مسئله تازه‌ای برای گفت‌وگو میان دو طرف وجود ندارد.

وزیرخارجه ایران گفت: «چرا گفت‌وگو نمی‌کنیم؟ دلیل گفت‌وگو نکردن این است که چیزی برای گفت‌وگو کردن وجود ندارد. ما یک توافق داریم که در خصوص آن با همین آدم‌هایی که امروز در کاخ سفید هستند و با همین آدم‌هایی که امروز در وزارت خارجه هستند گفت‌وگو کرده‌ایم.»

ظریف در مصاحبه با پولیتیکو تصریح کرد که این تلاش‌ها به جایی نخواهد رسید. او گفت: «آنها توافق جدیدتر می‌خواهند، توافق گسترده‌تر می‌خواهند، چیز دیگری می‌خواهند، می‌‌خواهند درباره بندهای غروب آفتاب گفت‌وگو کنند، می‌خواهند درباره موشک گفت‌وگو کنند، می‌خواهند درباره مسائل دیگر حرف بزنند.»

وی اضافه کرد: «اینها به جایی نخواهند رسید، چون در ۱۲ سالی که ما مذاکره کردیم- از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵- و طی دو سالی که تمرکزمان را روی مذاکرات، عمدتاً با طرف‌های آمریکایی قرار دادیم به همه این مسائل پرداختیم... حالا آنها می‌خواهند دوباره باب این گفت‌وگوها را باز کنند که معنای آن دو سال گفت‌وگوهای غیرضروری دیگر است. بنابراین چیزی برای گفت‌وگو وجود ندارد.»

ظریف در ادامه این مصاحبه درباره چالش‌های ایجادشده بر سر اینکه کدام طرف باید نخست اقدامات لازم در خصوص برجام را انجام دهد نیز اظهارنظر کرد. او گفت ایران آماده توافق بر سر «اقدامات هماهنگ» است.

ظریف گفت: «آماده توافق بر سر اقدامات هماهنگ هستیم- یعنی آمریکا گام‌هایی را بردارد و به محض آنکه توانستیم تأیید کنیم که آن گام‌ها برداشته شده‌اند ما هم گام‌های خودمان را برمی‌داریم.روند راستی‌آزمایی اقدامات ایران بسیار روشن است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید خواهد کرد که ما پایبند بوده‌ایم.»

وزیر  خارجه ایران در مصاحبه با پولیتیکو در توضیح بیشتر درباره روند اجرای اقدامات هماهنگ در خصوص برجام گفت: «آمریکا می‌تواند تعهداتش را همین فردا، ۲۰ روز دیگر یک ماه دیگر یا هر زمان دیگر انجام دهد. باید یک فرمان اجرایی صادر شود و مشخص است کدام تحریم‌ها باید لغو شوند. تقریباً ۸۰۰ تحریم هستند که ترامپ آنها را بازاعمال کرده، تقریباً ۸۰۰ تحریم جدید دیگر هستند که ترامپ یا کنگره اعمال کرده‌اند. رئیس‌جمهور ترامپ همچنین برچسب‌های تحریمی برخی نهادها را تغییر داد تا ارتباط تحریم‌های اعمال‌شده علیه آنها را از مسائل هسته‌ای دور کند. دولت بایدن بهتر از هر کس دیگری می‌داند که این تحریم‌ها کدام هستند.»

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه