ارسال به دیگران پرینت

انتقاد ترامپ از رهبر اقلیت جمهوریخواهان سنا | او یک پیر فرتوت، عبوس و کسالت آور است

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، از میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواهان در سنا و هم حزبی خود به شدت انتقاد کرده است. ترامپ گفته "میچ از نظر سیاسی یک پیر فرتوت، عبوس، بی احساس و کسالت آور است" و افزوده است "اگر سناتورهای جمهوریخواه قصد داشته باشند با او بمانند، دیگر روی پیروزی انتخاباتی را نخواهند دید."


انتقاد ترامپ از رهبر اقلیت جمهوریخواهان سنا   |    او یک پیر فرتوت، عبوس و کسالت آور است

سناتور مک کانل پس از تبرئه آقای ترامپ در جریان استیضاح در مجلس سنای ایالات متحده گفته بود که رئیس جمهوری سابق را "از لحاظ اخلاقی" مسئول حمله هواداران او به ساختمان کنگره در واشنگتن می داند.

اظهارات این دو نفر حاکی از اختلاف نظر آشکاری در مورد آینده حزب جمهوریخواه است.

هفته گذشته در جریان استیضاح آقای ترامپ که توسط حزب دموکرات مطرح شده بود، اکثر سناتورهای جمهوریخواه از او حمایت کردند و آقای مک کانل هم به برائت رئیس جمهوری سابق رای داد.

اما سناتور مک کانل بعدا در سخنرانی خود گفت که رئیس جمهوری سابق را "هنوز هم مسئول اقدامات زمان زمامداری" او می داند و باید اتهامات علیه او در محاکم حقوقی و کیفری پیگیری شود.

وی گفت اقدامات آقای ترامپ قبل از ناآرامی های ۶ ژانویه به معنای "تخلف شرم آور از وظیفه " است.

اختلاف بین رئیس جمهوری سابق و رهبر جمهوریخواهان در سنا باعث نگرانی بعضی از جمهوریخواهان در مورد تاثیر آن بر انتخابات میان دوره‌ای سال آینده سنا شده است. این حزب که اکثریت خود در سنا و همچنین سمت ریاست جمهوری را از دست داده در نظر دارد به بازسازی خود مبادرت کند.

سناتور لیندسی گراهام به شبکه فاکس نیوز گفته است "بیش از هر زمان دیگری نگران ۲۰۲۲ هستم."

وی افزود "دلم نمی خواهد خودمان، خودمان را ببلعیم و باید جلوی چنین وضعیتی را بگیریم."

هر یک از ایالت های آمریکا بدون توجه به اندازه و جمعیت آن دو عضو در سنا دارد و سناتورها برای دوره های شش ساله انتخاب می‌‌شوند و هر دو سال یک‌بار، انتخابات یک‌سوم اعضا برگزار می شود. در مقابل، همه اعضای مجلس نمایندگان برای دوره های دو ساله انتخاب می شوند و با پایان هر دوره، انتخابات مجلس نمایندگان برای تمامی حوزه ها برگزار می شود.

ترامپ درباره مک‌کانل چه گفت؟

دونالد ترامپ روز سه شنبه طولانی ترین بیانیه خود از زمان ترک مقام ریاست جمهوری در یک ماه پیش را منتشر کرد.

در اعلامیه مطبوعاتی دفتر آقای ترامپ آمده است: "حزب جمهوری خواه هرگز با افرادی مانند سناتور میچ مک‌کانل در راس امور نمی تواند یک حزب قابل احترام و نیرومند باشد."

وی گفت: "هزینه فقدان بینش سیاسی، خرد، مهارت و شخصیت آقای مک کانل" از دست رفتن اکثریت جمهوریخواهان در انتخابات ماه نوامبر سال گذشته سنا بود.

در انتخابات دو سناتور ایالت جورجیا که به دور دوم کشیده شده بود، جمهوریخواهان هر دو کرسی را به دموکرات ها واگذار کردند و در نتیجه، یک‌صد کرسی سنا به صورت ۵۰ - ۵۰ کرسی بین دو حزب تقسیم شده است. در این وضعیت، اگر آرای سناتورها در مورد خاصی مساوی باشد، معاون رئیس جمهور که رسما ریاست سنا را دارد می تواند در رای گیری شرکت کند و در نتیجه، دموکرات ها اکثریت خواهند داشت.

آقای ترامپ همچنین اظهارات آقای مک کانل در مورد لزوم مقابله با نامزدهای تحت حمایت وی در انتخابات بعدی را هدف حمله قرار داد.

رئیس جمهور سابق در بیانیه خود گفت که از نامزدهایی حمایت خواهد کرد که در نظر دارند بار دیگر "عظمت را به آمریکا بازگردانند و از رویکرد سیاسی ما برای آمریکا پشتیبانی کنند." شعار آقای ترامپ در دوران ریاست جمهوری در اولویت قرار دادن کشورش با شعار "عظمت را به آمریکا باز گردانید" بود.

آقای ترامپ گفت: "آقای مک کانل" هرگز آنچه را که برای منافع کشورمان لازم و صحیح است انجام نخواهد داد.

به گزارش شبکه خبری پولیتیکو، پیش نویس اولیه بیانیه آقای ترامپ حتی شخصی تر بود و در آن از جمله آمده بود که آقای مک کانل شخصی "پرچانه اما کند ذهن است."

حمله سیاسی پرمعنا

آنتونی زورکر، گزارشگر آمریکای شمالی

ممنوعیت توئیتر دونالد ترامپ ممکن است به این معنی باشد که وی روش مورد علاقه خود برای انتقاد از مخالفانش را از دست داده اما بیانیه مطبوعاتی اخیر او در مورد سناتور میچ مک کانل نشان می دهد که او همچنان کلام گزنده خود را حفظ کرده است.

در اظهار نظر هشت پاراگرافی رئیس جمهور سابق انتقادهای فراوانی وجود دارد، اما آنچه بیش از هرچیز برای جمهوریخواهان نگرانی آور است بخش های پایانی است که در آن هشدار می دهد که "در صورت لزوم و اگر مناسب بداند" از چالشگران علیه نامزدهای حزب جمهورخواه حمایت خواهد کرد.

قابل توجه اینکه آقای ترامپ آمادگی خود برای بازگشت به صحنه سیاسی در پی شکست استیضاح را با حمله به حزب خود، و نه حزب دموکرات اعلام کرده است.

ترامپ احتمالا بالاخره جو بایدن و به اصطلاح "چپ" را هدف خواهد گرفت اما جنگ سیاسی مورد علاقه او در حال حاضر از نوع جنگ داخلی است.

چه زمانی رابطه مک کانل و ترامپ تیره شد؟

دونالد ترامپ و میچ مک کانل در تمام دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ روابط کاری صمیمانه ای داشتند.

با این حال ، پس از شکست آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، این وضعیت تغییر کرد و میچ مک کانل گفت که از اواسط دسامبر با آقای ترامپ صحبت نکرده است.

اختلاف بین آنها پس از شورش های مقابل ساختمان کنگره که در نتیجه آن پنج نفر از جمله یک افسر پلیس کشته شدند شدت گرفت.

مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها رای داد که آقای ترامپ در ارتباط با خشونت هواداران خود استیضاح شود اما مجلس سنا لایحه استیضاح را رد و او را تبرئه کرد.

فقط هفت سناتور جمهوریخواه در رای‌گیری برای محکومیت آقای ترامپ به دموکرات ها پیوستند و آقای مک کانل و ۴۲ جمهوریخواه دیگر به برائت او رای دادند.

برای محکومیت رئیس جمهوری در جریان استیضاح به رای موافق دو سوم سناتورها نیاز بود.

علی رغم رأی به تبرئه، پس از رای گیری آقای مک کانل رئیس جمهور سابق را در سخنانی در سنا مورد سرزنش قرار داد.

وی گفت: "شک ندارم که پرزیدنت ترامپ از نظر عملی و اخلاقی مسئول تحریک حوادث آن روز بوده است."

وی افزود: "گروهی به نام وی به پایتخت حمله می کردند در حالیکه بنرهای حمایت از او را حمل می کردند، پرچم های او را آویزان می کردند و وفاداری خود را به او فریاد می زدند."

روابط آقای ترامپ و مک کانل تنها رابطه ای نیست که طی یک ماه گذشته به هم خورده است.

روز سه شنبه یکی از مشاوران آقای ترامپ گفت که رودی جولیانی، شهردار سابق شهر نیویورک انجام کارهای حقوقی رئیس جمهور سابق را متوقف کرده است.

جیسون میلر به سی ان ان گفت: "آقای جولیانی در حال حاضر نماینده پرزیدنت ترامپ در هیچ پرونده حقوقی نیست."

رسانه های آمریکایی در ماه ژانویه گزارش دادند که آقای ترامپ که از به جریان افتادن طرح استیضاح خود خشمگین بود کوشید جلوی پرداخت حق‌الزحمه حقوقی آقای جولیانی را بگیرد.

اما آقای میلر در پیام توییتر خود تاکید کرده است که آقای جولیانی همچنان "یک متحد و دوست" برای آقای ترامپ است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه