ارسال به دیگران پرینت

یک زن آفریقایی ریاست سازمان تجارت جهانی را به عهده می‌گیرد

نگوزی اوکونجو ایوالا، رئیس آینده سازمان تجارت جهانی خواهد بود. جو بایدن از نامزدی این اقتصاددان نیجریه‌ای برای این مقام حمایت کرده است. او نخستین زن آفریقایی در رأس سازمان پراهمیت خواهد بود.

یک زن آفریقایی ریاست سازمان تجارت جهانی را به عهده می‌گیرد

نگوزی اوکونجو ایوالا، وزیر دارایی پیشین نیجریه قرار است به زودی ریاست سازمان تجارت جهانی را به عهده گیرد. جو بایدن، رئیس جمهوری تازه ایالات متحده روز جمعه (۵ فوریه) "حمایت کامل" خود را از ریاست او بر این سازمان پراهمیت اقتصادی اعلام کرده است.

چنانچه ریاست نگوزی اوکونجو ایوالا تأیید شود او نخستین زن و نخستین فرد آفریقایی بر رأس سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

حرکت تازه بایدن، به معنای فاصله گرفتن از دیدگاه دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین است، که ترجیح می‌داد یو میونگ هی، وزیر بازرگانی کره جنوبی، ریاست سازمان تجارت جهانی را عهده‌دار شود.

به دنبال اعلام نظر کاخ سفید، یو میونگ هی از نامزدی خود برای عهده‌دار شدن مقام یادشده کناره گرفت.

مقام‌های بازرگانی آمریکا نگوزی اوکونجو ایوالا را اقتصاددانی شایسته و آشنا با مناسبات بین‌المللی دانسته و از نامزدی او در رأس سازمان تجارت جهانی حمایت کرده‌اند.

ایالات متحده امیدوار است که با انتخاب نگوزی اوکونجو ایوالا به مقام دبیرکلی سازمان ‌تجارت جهانی، اصلاحات بنیادین ضروری در این سازمان جامه عمل بپوشد.

دبیرکل سازمان تجارت جهانی معمولا از سوی ۱۶۴ عضو این سازمان انتخاب می‌شود، اما دونالد ترامپ، برخلاف عرف رایج، در ماه اکتبر مخالفت خود را با نامزد برگزیده اعضای این سازمان آشکار کرد.

ترامپ تهدید کرده بود که به خاطر کشمکش با چین و اختلاف نظر با سیاست‌های سازمان تجارت جهان، آمریکا را از این نهاد بین‌المللی بیرون ببرد.

نگوزی اوکونجو ایوالا، خانم اقتصاددان ۶۶ ساله نیجریه‌ای، در دانشگاه‌های معتبر آمریکایی تحصیل نموده و پیش از این مدیر اجرایی بانک جهانی بوده است.

او در میهنش نیجریه اولین زن وزیر خارجه کشور بود و دو بار سرپرستی وزارت دارایی را به عهده داشت. 

منبع : دویچه وله
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه