ارسال به دیگران پرینت

تحلیل «العربی الجدید» از اظهارات اخیر مقام نظامی اسرائیل درباره ایران

هشداری که داده شد، درباره «خطرناکترین جنگ در طول تاریخ اسرائیل» است

که هشدار کوخافی در مورد ایران، منحصر به مسئله هسته‌ای نیست، بلکه مساله به هشدار در مورد «خطرناکترین جنگ در طول تاریخ» اسرائیل و به اصطلاح اندیشکده پژوهش‌های امنیت ملی اسرائیل «اولین جنگ شمال» مربوط می‌شود.


هشداری که داده شد، درباره «خطرناکترین جنگ در طول تاریخ اسرائیل» است

أنطوان شلحت در العربی الجدید نوشت: ورود جو بایدن به کاخ سفید و اشاره‌های او در مورد بازگشت به برجامای، موضوع «ایران» را در صدر دستور کار دولت اسرائیل قزاز داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: کوخافی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در مناسبت‌های متعددی از آمادگی در راستای برای مقابله نظامی با ایران صحبت کرده است. ارزیابی‌های اسرائیلی‌ها در مورد این اقدام کوخافی و انگیزه‌های مستقیم و غیر مستقیمش متفاوت است. عده‌ای او را متهم به همراهی با اصل سیاست نتانیاهو در قبال ایران و منطقه خاورمیانه می‌کنند. برخی هم بر این عقیده اند که اگر اقدام کوخافی نبود، کابینه اسرائیل به اجازه خرید پهپاد‌ها و جنگنده‌های جدید را به ارتش نمی‌داد.

بررسی تحولات اخیر نشان می‌دهد که هشدار کوخافی در مورد ایران، منحصر به برنامه‌های هسته‌ای آن نیست، بلکه مساله به هشدار در مورد سرانجام نزدیکی اسرائیل به «خطرناکترین جنگ در طول تاریخش» و به اصطلاح اندیشکده پژوهش‌های امنیت ملی اسرائیل «اولین جنگ شمال» مربوط می‌شود.

اولین بار، کوخافی در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹ در مورد این جنگ صحبت کرد و طبق تحلیل‌های رسانه‌های اسرائیلی در آن زمان، هدف وی رساندن سه پیام آشکار بود: اول اینکه برخورد بین اسرائیل و ایران می‌تواند منجر به جنگی با تهران و متحدانش شود. دوم، این جنگ با تمام جنگ‌هایی که اسرائیل به خود دیده، متفاوت خواهد بود و بهای آن را نه تنها نظامیان اسرائیلی، بلکه ساکنان اسرائیلی اراضی اشغالی فلسطین نیز می‌پردازند، چرا که موشک‌های زیادی به سمت اسرائیل شلیک خواهد شد، که مقابله با آن‌ها برای ارتش تل آویو دشوار است. سوم، ارتش اسرائیل در این جنگ مجبور به کسب پیروزی واضحی است تا توان بازدارندگی خود را به دشمنانش ثابت کرده و دوره‌ای از آرامش طولانی را ایجاد کند.

کوخافی تصریح کرد که ارتش اسرائیل در حال سازگاری با شیوه‌های مبارزه‌ای است که در صورت وقوع جنگ به آن متوسل می‌شود. ضمن اینکه رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل تهدیدی را هم متوجه لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها کرده و گفت: «شما مجبور به ترک خانه هایتان می‌شود که پر از موشک‌هایی می‌شود که از سوی ارتش اسرائیل شلیک می‌شود و هر کس تصمیم به ترک خانه اش نگیرد، مسئولیت با خودش است!»

براساس پیش بینی‌های رسانه‌های اسرائیلی، هزینه چنین جنگی بسیار سنگین است، چرا که حدود ۱۵۰۰ موشک در روز به سمت اراضی اشغالی شلیک می‌شود، علاوه بر اینکه هزاران موشک هم حامل کلاهک‌های جنگی هستند که معادل نیم تن وزن دارند و می‌توانند هزاران اسرائیلی را نابود کنند. البته به گفته یکی از کارشناسان امنیت ملی اسرائیل، تمام این اتفاقات بخاطر «ایجاد دوره‌ای قبل از جنگ بعدی» بوقوع می‌پیوندد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • رزمنده دفاع مقدس ارسالی در

      جانم فدای ایران و ایرانی ما مرد میدانیم و ملت امام حسين ع و ملت شهادت هستیم بیاید اگر مرد هستید که نیستید اگر رهبرم اشاره ای کند خاکتان را به توبره میکشیم

    • سعید ارسالی در

      قربون اون موشکی که می ره به سمت اسرائیل خوشابحالش

    • محمد ارسالی در

      اسرائیل زرت پرت زیادی می کنه هیچ غلطی نمی تواند بکند این هم خودش خوب می دونه

    • ناشناس ارسالی در

      به این اسرائیل بفهمانید که خاک پای ایران هم نیست . وقتی به این راحتی در مورد قتل انسانها صحبت می کند خیلی پست است . تکلیف این اسرائیل را روشن کنید موشک پرتاب کنید تا مردم فلسطین هم از شر این شیطانها در امان بمانند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه