ارسال به دیگران پرینت

وزیر خارجه قطر | در حال تماس با ایران و آمریکا برای احیای برجام هستیم

وزیر خارجه قطر این اظهارات را در پی گفتگوهای تلفنی اخیر خود با "رابرت مالی" مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا و "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی دولت بایدن، مطرح کرده است.

وزیر خارجه قطر  |   در حال تماس با ایران و آمریکا برای احیای برجام هستیم

به نقل از رویترز، "شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت:" قطر در حال تلاش برای کاهش تنش در منطقه از طریق یک فرایند سیاسی و دیپلماتیک برای بازگشت به توافق هسته ای (برجام) است."

وزیر خارجه قطر تاکید کرده با توجه به روابط نزدیک قطر با ایران و آمریکا این کشور در حال رایزنی با هر 2 طرف برای بازگشت به برجام است.

وزیر خارجه قطر این اظهارات را در پی گفتگوهای تلفنی اخیر خود با "رابرت مالی" مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا و "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی دولت بایدن، مطرح کرده است.

قطر بر خلاف عربستان و امارات رابطه خوبی با ایران دارد و در دوران محاصره 3 سال و نیمه از سوی همسایگان عرب خود را مدیون حمایت و کمک ایران می داند.

دولت دوحه در حالی از تلاش برای احیای برجام خبر داده، که همسایگان عرب این کشور از جمله عربستان سعودی، امارات و بحرین همچنان خواهان تداوم سیاست "فشار حداکثری" علیه ایران هستند و دولت سعودی اعلام کرده خواهان حضور در مذاکرات مربوط به احیای برجام است. دولت سعودی می گوید در هر گونه توافق جدید بین ایران و آمریکا باید خواسته های ریاض از جمله مساله برنامه موشکی ایران و  ضرورت تغییر در سیاست های منطقه ای تهران، مورد توجه قرار گیرد.

با وجود این خواسته ها اما ناظران معتقدند دولت بایدن در نهایت خواهد کوشید در زمینه سیاست خاورمیانه ای خود نوعی توازن بین ایران و عربستان برقرار کند و سیاست دولت ترامپ مبنی بر اولویت دادن به خواسته های اسراییل و دولت سعودی را کنار بگذارد.

دولت ترامپ در هفته های پایانی خود تلاش بسیاری کرد تا با رفع محاصره قطر یک جبهه واحد عربی- اسراییلی را علیه ایران در منطقه تشکیل دهد. کشورهای عربی همسایه قطر در نهایت در اثر فشارهای "جارد کوشنر" داماد و مشاور ترامپ، بدون گرفتن هیچ امتیازی از قطر، به محاصره این کشور خاتمه دادند.

ناظران، رفع محاصره قطر را یک پیروزی سیاسی و دیپلماتیک بزرگ برای این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس در برابر خواسته های همسایه بزرگ تر یعنی عربستان سعودی می دانند.

یکی از مهم ترین خواسته های عربستان سعودی از قطر برای رفع محاصره، قطع رابطه این کشور با ایران بود.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه