ارسال به دیگران پرینت

مکرون،ترامپ شماره دو سعودی‌ها

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی ضمن پرداختن به آینده روابط کشورهای عربی با اسرائیل، دلیل عزم دو کشور فرانسه و عربستان را برای نزدیکی روابط مورد بررسی قرار داد.

مکرون،ترامپ شماره دو سعودی‌ها

صباح زنگنه در خصوص اینکه آیا دیگر کشورهای عربی عزمی برای عادی سازی روابط با اسرائیل دارند گفت: نمی شود از الان پیشبینی کرد. این مشروط به رفتار رژیم صهیونیستی با فلسطینی ها خواهد بود و بستگی دارد به اینکه کشورهای عربی تا چه حد می توانند آینده را از تایید تل‌اویو جدا کنند. به عبارت دیگر آیا امنیت خود را منوط به داشتن رابطه علنی با اسراییل می دانند یا در ایجاد یک بافت منسجم با همه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و سوریه و یمن.این دو رویکرد خواهد بود که رویکرد اول در چند سال آینده یک رویکرد موفق و پیروز به حساب نخواهد آمد و کشورهای عربی نمی توانند بر این روند شرط بندی کنند. آنها بیشتر باید به سمت پیشبرد روابطشان با کشورهای مهم منطقه بروند که ایران یکی از مهم ترین آنهاست. 

این کارشناس در خصوص نزدیکی روابط عربستان و فرانسه نیز گفت: در مورد صلح از دید رژیم صهیونیستی یعنی تسلیم شدن همه کشورهای عربی خاورمیانه به قدرت مطلق اسراییل است. بنابراین برای آنها صلح معنا ندارد بلکه یک طرف تسلط و قدرت نمایی خواهد کرد و دیگری تسلیم خواهد بود. مفهوم صلحی که ملت های منطقه به دنبال آن هستند این است که زندگی عادلانه و آرام و با ثبات داشته باشند و کشورهای درجه یک و درجه دو در این معادلات به حساب نیایند. آنچه که مد نظر تلاویو است این که منطقه تشکیل شود از کشورهای درجه یک که خودش را در این رده می داند و بقیه کشورهای درجه دو که کشورهای عربی هستند و از قدرت نظامی و امنیتی آنها برخوردار نیستند.

به نظر می رسد که این وضعیت در دوران بایدن متفاوت خواهد بود و علائم آن را در این می بینیم که برخی از کشورهای عربی مثل عربستان و امارات به فکر افتادند که بروند و با دولت هایی مثل فرانسه آن روابطی که با ترامپ داشتند بازسازی کنند و بحث باج دهی ظاهرا در ذات این کشورها و نتیجه زندگی اقتصادی رانتی و نداشتن دولت و ملت است که موجودیت و امنیت و هویت خود را در وابستگی به کشورهای بزرگ می دانند و حالا که ترامپ در صحنه نیست می گردند و ترامپ دیگری را در جای دیگر کشف می کنند و این رابطه را احیا می کنند.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه