ارسال به دیگران پرینت

تخت روانچی: ایران آماده مبادله همه زندانیان با آمریکا است اما واشنگتن این پیشنهاد را قبول نکرده / گام نخست برجامی را دولت بایدن باید بردارد

دیپلمات ارشد ایران در نیویورک در مصاحبه‌ با فرانس‌۲۴ گفت:زمانی که درباره بازگشت به برجام سخن می‌گوییم باید درنظر داشته باشیم که آمریکا وظیفه دارد به تعهداتش عمل کند و هنوز آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است. از این منظر کاملا روشن است که کدام طرف باید گام نخست را بردارد.

تخت روانچی: ایران آماده مبادله همه زندانیان با آمریکا است اما واشنگتن این پیشنهاد را قبول نکرده / گام نخست برجامی را دولت بایدن باید بردارد

«مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل در مصاحبه‌ای که سه‌شنبه منتشر شده گفت که مردم ایران اعتمادی به آمریکا ندارند.

 "مجید تخت روانچی" روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه فرانس۲۴ افزود: خروج آمریکا از برجام ضربه بزرگی به اعتبار این کشور و قوانین بین‌الملل بود. بنابراین ما به حرف‌های آمریکا اعتمادی نداریم و این کشور باید آغازگر بازگشت به تعهداتش در برجام باشد تا اعتماد ایران را جلب کند.

وی در این باره یادآور شد: این ایران نبود که میز مذاکره را ترک کرد. این ایران نبود که توافق هسته‌ای را ترک کرد. این ایران نبود که قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد. بلکه آمریکا قطعنامه سازمان ملل و برجام را نقض کرد.

سفیر کشورمان افزود: ما یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام صبر کردیم چون طرف‌های باقی مانده در این توافق به ما پیشنهاد کردند که مانند آمریکا رفتار نکنیم اما زمانی که احساس کردیم اتفاق محسوسی رخ نمی‌دهد و وعده‌های داده شده به ما اجابت نشد هیچ گزینه دیگری نداشتیم جز اینکه تعهداتمان را وفق ماده ۳۶ برجام کاهش دهیم.

تخت روانچی افزود:‌ بعد از مدتی پارلمان در این مقوله ورود و قانونی را تصویب کرد که براساس وظایفی برای دولت تعیین شده است. ما باید به این قانون احترام بگذاریم و طبق قانون عمل می‌کنیم

سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: زمانی که درباره بازگشت به برجام سخن می‌گوییم باید درنظر داشته باشیم که آمریکا وظیفه دارد به تعهداتش عمل کند و هنوز آمریکا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است. از این منظر کاملا روشن است که کدام طرف باید گام نخست را بردارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای خروج آمریکا از برجام در دوره دولت پیشین هم گفت: همانطور که توضیح دادم دولت بایدن امروز هم ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق هسته‌ای است. فرقی نمی‌کند قدرت دست چه کسی باشد. مهم تعهدات ایالات متحده است. طرف ما یک کشور است نه یک دولت به‌خصوص. که دولت اوباما با توافق‌ هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ موافقت کرد، ایالات متحده به مفاد آن متعهد شد.

مجری فرانس۲۴ در سئوالی دیگری تلاش کرد تا تصمیم دولت بایدن برای توقف فروش سلاح به عربستان را به حسن نیت واشنگتن درقبال دیپلماسی نسبت دهد و پرسید: آیا این اقدام از نظر ایران یک امتیاز تلقی نمی‌شود؟

تخت روانچی پاسخ داد: اگر درباره یمن صحبت کنیم، اوضاع جنگ در این کشور که عربستان سعودی مسبب آن است مایه تاسف است. این جنگ باید خیلی سال پیش به پایان می‌رسید. در طول ۶ سال گذشته جان بسیاری از انسان‌های بی گناه از بین رفته و این مساله مایه تاسف تمام انسان‌ها در جهان است.

وی تصریح کرد: دولت عربستان دربرابر آنچه در یمن رخ می‌دهد مسئول است؛ این درحالیست که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از ریاض حمایت تسلیحاتی کرده‌اند و بر اثر آن مردم بی گناه در یمن کشته شده‌اند. بنابراین اگر آمریکا تصمیم گرفته ارسال تسلیحات به عربستان را متوقف کند، نشانه خوبی است اما این مساله باید راستی آزمایی شود.

روانچی در بخشی از سخنان خود گفت: ایران آماده مبادله همه زندانیان با آمریکا است اما واشنگتن این پیشنهاد را قبول نکرده است. 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه