ارسال به دیگران پرینت

اردوغان | قانون اساسی جدید ترکیه بر مبنای ریاست‌جمهوری است

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن استقبال از موافقت حزب «حرکت ملی» با تغییر قانون اساسی این کشور، گفت پیش‌نویس قانون اساسی جدید ترکیه بر مبنای نظام کنونی ریاست‌جمهوری تدوین خواهد شد.


اردوغان |  قانون اساسی جدید ترکیه بر مبنای ریاست‌جمهوری است

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) از موافقت «دولت باحچلی» رئیس حزب حرکت ملی این کشور برای تغییر قانون اساسی ترکیه استقبال کرد.

اردوغان طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت و توسعه، گفت: «قانون اساسی جدید ترکیه بر مبنای دستاوردهای تاریخی خواهد بود که ما حاصل کردیم، مخصوصا نظام ریاست‌جمهوری».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با تکرار تمایلات خود برای تغییر قانون اساسی ترکیه - آنهم در کمتر از ۴ سال بعد از تغییر قبلی- اظهار داشت: «ما از صحبت‌های مثبت باحچلی درباره قانون اساسی جدید و چارچوبی که ترسیم کرد، استقبال می‌کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه اضافه کرد: «قلب‌ها و درب‌های ما به سمت کسانی که کنار ما می‌ایستند تا فرصت به دست آمده توسط کشورمان را به پیروزی تاریخی ائتلاف مردم تبدیل کنیم، باز است».

اردوغان با انتقاد از مخالفت‌های «کمال قلیچ‌داراوغلو» رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق - اپوزیسیون ائتلاف حاکم در ترکیه - گفت: «جمهوری‌خواه خلق به حزب دروغ‌های ۲۴ ساعته تبدیل شده و رئیس آنها نیز در تمام ساعات هفت روز هفته به دروغ‌پردازی مشغول است».

به نوشته آناتولی، وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: «ما موضع قاطعی در برابر نیروهایی که خصومت علیه کشور ما را در مرکزیت سیاست‌های خود قرار می‌دهند و سازمان‌های تروریستی که از آنها جسارت می‌گیرند، اتخاذ کرده‌ایم».

رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه نیز از احتمال تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور، توسط حزب عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی‌گرا خبر داده بود. (جزئیات بیشتر)

در سال ۲۰۱۷ بود که دولت ترکیه به پیشنهاد اردوغان همه‌پرسی تغییر قانون اساسی این کشور از نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری را برگزار کرد که با حاشیه پیروزی کمی، رأی آورد. در پی این تغییرات، پست نخست‌وزیری از نظام سیاسی ترکیه حذف و اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد.

پیشتر، یک تحلیلگر حقوقی در دانشگاه «گِنت» بلژیک پیش‌بینی کرد دولت ترکیه احتمالاً به دنبال برگزاری یک انتخابات زودهنگام تا قبل از سال ۲۰۲۳ خواهد بود تا اجازه دهد اردوغان برای سومین دوره نامزد انتخابات شود.

با این حال، اردوغان چند روز پیش با رد اظهارات تعدادی از احزاب و چهره‌های سیاسی ترکیه مبنی بر برگزاری تصمیم دولت برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام، گفته بود: «هیچ بحثی درباره انتخابات زودهنگام قبل از ژوئن ۲۰۲۳ نداریم. ما مانند احزاب اپوزیسیون عجله‌ای نداریم، چشم‌انداز فعلی، تقویم ژوئن ۲۰۲۳ است».

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه