ارسال به دیگران پرینت

تظاهرات طرفداران ناوالنی در چند شهر روسیه

به دنبال فراخوان مخالفان دولت روسیه برای اعتراض به دستگیری و حبس الکسی ناوالنی فعال سیاسی مخالف دولت، دهها نفر در چندین شهر روسیه اقدام به برپایی تظاهرات کردند.


 تظاهرات طرفداران ناوالنی در چند شهر روسیه

به نقل از رسانه های روسی ازجمله رادیو اکومسکو، تا این ساعت از روز شنبه بیشتر اعتراضات در شهرهای شرق روسیه برگزار شده است که در آن منطقه شب فرا رسیده است.

در شهر یاکوتسک در منطقه سیبری روسیه، بیش از ۳۰۰ نفر در سرمای منهای ۵۰ درجه سانتیگراد در تظاهرات ضددولتی شرکت کردند و در اعتراضات مشابه در شهر خاباروفسک یکهزار نفر شرکت داشتند. 

در این شهر شرق روسیه، معترضان در یکی از میادین مرکزی شهر ماموران پلیس را با تشکیل دادن زنجیره انسانی در محاصره گرفتند و ماموران امنیتی دهها نفر را دستگیر کردند.

روزنامه کامرسانت چاپ مسکو در پایگاه اینترنتی خود در بخش اخبار آنلاین از دستگیری بیش از ۴۰ نفر در شهر خاباروفسک خبر داد.

اعتراضات در چندین شهر شرق روسیه ازجمله نووسیبیرسک، یوژنوساخالینسک، ولادی واستوک و کامسامولسک نا آمور برگزار شد و صدها نفر از طرفداران ناوالنی در آن شرکت کرده و خواستار آزادی وی شدند. 

در بندر ولادی واستوک ۲۶ نوجوان معترض و در بلاگووشنسک هم ۱۰ نفر از شرکت کنندگان در اعتراضات خیابانی توسط ماموران امنیتی دستگیر و به مرکز پلیس جلب شدند. 

به گزارش رادیو اکومسکو، در برخی شهرهای روسیه ماموران پلیس علیه معترضان به زور متوسل شدند و خبرنگار اکومسکو در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان هم بازداشت شد.

جلوگیری از برگزاری اعتراضات در مسکو 

در همین حال شبکه تلویزیونی ار.ب.کا با گرایش مخالف دولت روسیه اعلام کرد که اعتراضات غیرمجاز در حمایت از ناوالنی که روز ۱۷ ماه ژانویه در بازگشت به روسیه از آلمان دستگیر شده است، در شهرهای مختلف روسیه جریان دارد. 

بر اساس گزارش این رسانه، ماموران پلیس مسکو از صبحر امروز در میدان پوشکین در مرکز مسکو تدابیر شدید امنیتی بکار گرفته و مانع از برگزاری اجتماع اعتراضی در آن می شود. 

ماموران پلیس از ظهر امروز  شروع به بازداشت افرادی کردند که سعی داشتند در میدان پوشکین اجتماع کنند و تاکنون ۴۰ نفر دستگیر شده اند. 

روز گذشته مقامهای روسیه ازجمله سرگئی سابیانین شهردار مسکو از مردم خواست تا در اعتراضات خیابانی غیرقانونی شرکت نکنند و به فرزندان زیر سن قانونی اجازه ندهند در این اعتراضات غیرمجاز شرکت کنند. 

ماموران امنیتی الکسی ناوالنی فعال مخالف دولت روسیه را هفته گذشته در فرودگاه مسکو بازداشت کردند و به حکم دادگاه تا تعیین تکلیف وی، یک ماه در بازداشت بسر خواهد برد..

  سازمان اجرای احکام قضایی روسیه  هم در بیانیه ای اعلام کرد که ناوالنی در بازگشت از آلمان در فرودگاه شرمتووای مسکو بازداشت شد.

در این  بیانیه آمده است که در فرودگاه شرمتووا، ماموران سازمان اجرای احکام قضایی روسیه، ناوالنی متهم به ارتکاب جرم کیفری را که از روز ۲۹ ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ تحت پیگرد قضایی قرار داشت،  دستگیر کردند.

در بیانیه آمده است، دادگاه مسکو سرنوشت ناوالنی را تعیین خواهد کرد و تا صدور حکم دادگاه وی در بازداشت بسر خواهد برد.  

کمیته پیگیری قضایی روسیه به تازگی  «الکسی ناوالنی» فعال سیاسی روس مخالف دولت این کشور را که  اکنون باعت دشمنی شدید میان اروپا و مسکو شده است  به اختلاس کلان متهم کرد.

 سوتلانا پترنکو سخنگوی کمیته پیگیری قضایی روسیه هفته گذشته به شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ گفت: در مورد ناوالنی پرونده کیفری با موضوع حیف و میل ۳۵۶ میلیون روبل (۴ میلیون و ۷۴۵ هزار دلار) از پول هایی که برای تامین مالی سازمان های تحت امر وی از جمله بنیاد مبارزه با فساد مالی از مردم جمع آوری شده، گشوده شده است.

 به گفته وی، ماموران کمیته پیگیری قضایی روسیه، علیه ناوالنی شواهد کافی برای گشودن پرونده کیفری جدید جمع آوری کرده اند.  

 براساس اطلاعات رسانه های روسیه، ناوالنی ریاست «بنیاد مبارزه با فساد مالی»، بنیاد حمایت از رسانه ها ، «بنیاد برنامه ریزی و هماهنگی دفاع از حقوق بشر»، «بنیاد تامین حقوق شهروندان» و «سازمان دفاع از حقوق انسانها» را برعهده دارد و برای تامین مالی این مراکز ۵۶۰ میلیون روبل (معادل ۷ میلیون و ۴۶۰ هزار دلار) پول از مردم از جمله سرمایه داران جمع آوری کرده است.

به گفته سخنگوی کمیته پیگیری قضایی روسیه، ناوالنی ۳۵۶ میلیون روبل را برای تفریح  در کشورهای دیگر و استفاده های شخصی مصرف کرده است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، ناوالنی ممکن است به پرداخت یک میلیون روبل (حدود ۱۳ هزار دلار) جریمه و ۱۰ سال حبس محکوم شود.  

ناوالنی یکی از اصلی ترین منتقدان  پوتین رییس جمهوری روسیه و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بود که به خاطر محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.  

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان در اوایل ماه جاری اعلام کردند نشانه هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز با بررسی نمونه های گرفته شده از ناوالنی در یک مرکز درمانی ارتش آلمان در برلین اعلام کرده است که در مورد وی ماده سمی نوویچوک بکار گرفته شده است.

روسیه این ادعای آلمان در مورد مسمومیت ناوالنی را رد کرده و آن را کاملا بی اساس خواند.

در ماه‌های اخیر اختلاف ها بین مسکو و برلین بر سر مسمومیت ناوالنی شدت گرفته است. در ماه اکتبر (مهر ماه) نیز اتحادیه اروپا به دلیل حمله گسترده سایبری به پارلمان آلمان (بوندستاگ) که پنج سال پیش رخ داد، تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرد که طبق آن اداره مرکزی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و یک واحد نظامی که مسؤول حملات سایبری است، تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

رژیم تحریم همچنین پیش بینی کرده که اتحادیه اروپا بتواند دارایی‌های طرف‌های روس را مسدود کند. علاوه بر این، ممنوعیت‌های ورود به اتحادیه اروپا برای شماری از شهروندان روسیه اعمال می‌شود.

مسکو نیز با منع سفر شماری از مقام های امنیتی و اطلاعاتی آلمان، نسبت به تحریم‌های اتحادیه اروپا که پیشتر در ماه اکتبر وضع شده بودند، واکنش نشان داد. 

 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه