ارسال به دیگران پرینت

دموکرات‌ها سنا را هم بردند | بدترین شکست جمهوریخواهان آمریکا در 88 سال گذشته

نتایج انتخابات 2020 برای ترامپ و حزب جمهوریخواه را می‌توان سنگین‌ترین شکست یک رییس‌جمهوری مستقر و حزب حامی او در 9 دهه اخیر دانست.

دموکرات‌ها سنا را هم بردند  |  بدترین شکست جمهوریخواهان آمریکا در 88 سال گذشته

حزب دموکرات توانست 2 کرسی مجلس سنا از ایالت جورجیا را از آن خودکند و با کسب 50 کرسی سنا، اکثریت این مجلس را به دست گیرد.

 نتایج انتخابات در مجلس سنا با پیروزی 2 نامزد مورد حمایت حزب دموکرات (رافائل وارناک و جان آساف) به پایان رسید و حالا ترامپ و حزب جمهوریخواه سنگین‌ترین شکست تاریخی خود را از سال 1932 به بعد تجربه می‌کنند.

در سال 1932 که در فضای بحران "رکود بزرگ اقتصادی" آمریکا پس از 1929 انجام شد، "هربرت هوور" رییس جمهوری وقت جمهوریخواه شکست سنگینی از "فرانکلین روزولت" دموکرات خورد و تبدیل به یک رییس جمهوری تک دوره‌ای شد؛علاوه بر آن حزب جمهوریخواه کنترل و برتری خود در هر 2 مجلس کنگره را از دست داد.

"هربرت هوور" سی و یکمین رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا

دموکرات‌ها سنا را هم بردند/ بدترین شکست جمهوریخواهان آمریکا در 88 سال گذشته

48 سال بعد در جریان انتخابات سراسری 1980 نتیجه مشابه برای "جیمی کارتر" دموکرات تکرار شد و او تبدیل به یک رییس جمهوری تک دوره‌ای شد؛ با این تفاوت که حزب دموکرات در آن انتخابات اکثریت خود بر مجلس نمایندگان را حفظ کرد و همه چیز را از دست نداد.

اما پس از گذشت 88 سال از انتخابات سال 1932،  بار دیگر همین نتیجه مشابه برای حزب جمهوریخواه تکرار شد و علاوه بر اینکه یک رییس جمهوری مورد حمایت حزب جمهوریخواه (ترامپ) تک دوره‌ای شد، کنترل کنگره نیز از دست این حزب خارج شد و حزب برنده هم کاخ سفید و هم کنگره را از آن خود کرد.

مورد مشابه دیگر در انتخابات 1932 و 2020 تحت تاثیر بودن هر دو انتخابات از 2 بحران مشابه اقتصادی- اجتماعی بود.

در سال 1932 بحران رکورد بزرگ اقتصادی آمریکا باعث شد "هربرت هوور" نتیجه را به رقیب دموکرات ببازد و در سال 2020 هم بنا به اذعان ناظران  این بحران ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بود که گلوی ترامپ را فشرد و او را به رییس جمهوری تک دوره‌ای تبدیل کرد.

نتایج انتخابات 2020 برای ترامپ و حزب جمهوریخواه را می‌توان سنگین‌ترین شکست یک رییس‌جمهوری مستقر و حزب حامی او در 9 دهه اخیر دانست.

عکس آرشیوی/ واشنگتن پست

دموکرات‌ها سنا را هم بردند/ بدترین شکست جمهوریخواهان آمریکا در 88 سال گذشته

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه