ارسال به دیگران پرینت

ترامپ پنجمین رییس جمهوری یک دوره ای ۱۰۰ سال اخیر آمریکا

شکست "دونالد ترامپ" چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا را می توان سخت‌ترین شکست یک رئیس جمهوری مستقر در تاریخ آمریکا دانست؛ شکستی که حتی خود ترامپ تصورش را نمی کرد تا آنجا که پس از ناکام ماندن تقلاهایش برای کسب پیروزی، روزهای پس از برگزاری انتخابات را به روایت خبرنگاران در حالی‌ که از مشاورانش ناامید بوده به تماشای تلویزیون،‌ تماس های تلفنی و رفت و آمد میان دفاتر کاخ سفید که فضای سنگینی داشته، گذرانده است.

ترامپ پنجمین رییس جمهوری یک دوره ای ۱۰۰ سال اخیر آمریکا

شکست رئیس جمهور مستقر پس از یک دوره زمامداری، معمولا جزو استثنائات است چرا که قاعده رایج پیروزی همان رئیس جمهور در دور دوم است اما در آمریکا، از سال ۱۹۱۳،  ترامپ پس از بوش پدر، جیمی کارتر، هربرت هوور و ویلیام هاوارد  پنجمین رئیس جمهوری است که نتوانسته در یک قرن اخیر برای بار دوم قدرت را در آمریکا در دست بگیرد.

تارنمای پولیتیکو اوایل تابستان امسال در گزارشی به نقل از "سام نونبرگ " مشاور سیاسی سابق ترامپ که همچنان حامی او بوده، نوشته بود که مسیر فعلی ترامپ به یکی از سنگین‌ترین شکست‌های الکترال در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری مدرن آمریکا و به یکی از سخت‌ترین شکست‌های رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید منجر می‌شود.

نونبرگ برای اثبات ادعای خود به نظرسنجی‌های ملی منتشر شده توسط سی ان بی سی و نیویورک تایمز اشاره کرده و گفته بود شانس ترامپ در برابر بایدن به زیر ۴۰ درصد رسیده است.

اکثر موسسات نظرسنجی و شرط بندی در جهان به ویژه آمریکا با توجه به تجربه تلخ سال ۲۰۱۶ که پیش بینی هایشان مبنی بر پیروزی هیلاری کلینتون بر ترامپ درست از آب درنیامده بود، پس از چهار سال تلاش کردند با رفع نقایص کار خود، به نتایج واقعی تری دست یابند و این بار اکثر آنها پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات ها را پیش بینی کردند.

به گفته تحلیلگران، تصدی کرسی ریاست جمهوری در آمریکا مخصوصا در دور دوم، نیازمند عملکردی قابل توجه برای کسب محبوبیت، جمع کردن پول برای کارزار انتخاباتی و داشتن برنامه سیاسی است که پس از شروع همه گیری کرونا از سال ۲۰۱۹  عملکرد اقتصادی دولت ترامپ در این زمینه بشدت زیر ذره‌بین رسانه‌ها و حزب دموکرات قرار داشت.

تارنمای نشنال اینترست در ماه جاری در گزارشی با مقایسه نظرسنجی‌های ملی در خصوص پیشتازی بایدن نسبت به ترامپ و وضعیت هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶، شرایط نامزد حزب دموکرات را در سال جاری بهتر از کلینتون توصیف و وضعیت ترامپ را دشوار ارزیابی کرد و نوشت: ترامپ برای تضمین پیروزی در انتخابات هفته آینده، باید میخ اقتصاد را محکمتر به زمین بکوبد. زیرا گسترش بیماری کووید-۱۹ در آمریکا از اوایل ماه مارس (اسفند) همه چیز را تغییر داد. در ماه ژانویه (دی۹۸) و پیش از شیوع ویروس کرونا همه فکر می‌کردند که رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا بر سر اقتصاد بوده و بی‌شک ترامپ برنده است.

نشنال اینترست همچنین نوشت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد  در ایالت‌های کلیدی همچون ویسکانسین، میشیگان، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا بایدن با اختلاف ۳. ۸ درصدی پیشتاز است در حالی که کلینتون در این مرحله از رقابت‌ها با اختلاف ۲.۸ درصدی نسبت به ترامپ جلوتر بود.

بسیاری از تحلیلگران مدیریت بسیار بد بحران کرونا در آمریکا، قتل جورج فلوید و خیزش جنبش ضد تبعیض علیه رنگین پوستان و ائتلاف اوباما- سندرز در حمایت از بایدن را از دلایل شکست ترامپ و یک دوره ای شدن دوران ریاست جمهوری اش ارزیابی کرده اند.

تارنمای نشریه معروف اکونومیست نیز  پیش از برگزاری انتخابات سوم نوامبر، پیروزی بایدن را قطعی دانست و محافل مالی - سیاسی لندن نیز با توجه به گزارش ۱۱ اکتبر تایمز لندن و پیش‌بینی اکونومیست  پیروزی بایدن را قبل از برگزاری این انتخابات قطعی می‌دانستند.

توئیتر این بار حامی بایدن

ترامپ روز سوم نوامبر - روز برگزاری انتخابات - را طبق معمول با نوشتن توییت هایی در حساب کاربری اش آغاز کرد و نخستین توییتش این بود: "ما (در تعداد آرا) بزرگ (بالا) هستیم اما آنها  (دمکرات‌ها) تلاش می‌کنند که انتخابات را بدزدند. هرگز ما اجازه نمی‌دهیم که این کار را انجام دهند. پس از پایان رای‌گیری نمی‌توان رای داد.

ترامپ که به مدد شبکه اجتماعی توئیتر در دور اول ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶  توانسته بود هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها را بر خلاف نظرسنجی‌ها و حمایت اکثر غول‌های رسانه ای آمریکا شکست دهد، این بار نیز تلاش کرد از طریق این شبکه‌های اجتماعی به جنگ رسانه های آمریکایی برود اما این بار توئیتر و فیس بوک از همان ابتدا شمشیر را از رو کشیدند و به مقابله با اظهارات ترامپ پرداختند.

شاید از همین رو بود که "آدام جانسون" روزنامه‌نگار معروف آمریکایی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: هیچ کس به اندازه توئیتر در تیم رسانه‌ای بایدن تلاش نکرده است.

ترامپ در نخستن توئیت خود در روز انتخابات نوشت:" من امشب یک بیانیه خواهم داد؛ یک پیروزی بزرگ"  اما توئیتر که این بار نظارت دقیق بر محتوای توئیت های رئیس جمهوری آمریکا را آغاز کرده بود، بلافاصله بر روی توئیت اول و توئیت هایی بعدی او درباره تقلب و دزدی رای و فساد دموکرات ها برچسب زد و محتوای آنها را گمراه کننده خواند.

ترامپ از تقلب دموکرات ها گفت و پسرش دعوت به جنگ کرد

 ترامپ که در شمارش آرای روز انتخابات تا ظهر چهارشنبه چهارم نوامبر به روایت رسانه های آمریکایی از رقیب دموکراتش پیش افتاده بود، خود و برخی هوادارانش پس از شمارش آرای رای دهندگانی که حضوری در روز سوم نوامبر رای داده بودند، خواستار توقف شمارش آرا شدند در حالیکه جو بایدن نامزد دموکرات ها هوادارانش را به صبر و آرامش دعوت می کرد و خواستار شمارش تک تک آرا بودند.

ترامپ در پی شمارش آرای پستی و پیشی گرفتن رقیب دموکراتش بار دیگر از تقلب دموکرات ها در انتخابات گفت. دونالد جونیور ترامپ (ترامپ پسر) نیز گفت: ما خواهان شفافیت کامل هستیم. دموکرات‌ها باید از این کار استقبال کنند مگر اینکه واقعا مشغول تقلب باشند. نخستین کاری که دونالد ترامپ می‌تواند در این انتخابات انجام دهد این است که در هریک از جدال‌ها تا پای جان مبارزه کند.

پیش از این، اریک ترامپ دیگر فرزند ترامپ دموکرات‌ها را به تقلب متهم کرده بود. اریک ترامپ در واکنش به نزدیک شدن بایدن به ۲۷۰ رأی الکترال گفته بود: این یک کلاهبرداری واقعی است. ما پنسیلوانیا را برنده می‌شویم. آنها می‌خواهند با تقلب ما را از آن باز دارند.

 وقتی حزب جمهوری خواه پشت ترامپ را خالی کرد

پسران ترامپ در میانه شمارش آرای پستی و پیشی گرفتن بایدن بر پدرشان نوشتند: جمهوری خواهان کجا هستند؟ رای دهندگان فراموش نخواهند کرد. 

این اظهارات بیشتر از آنکه هشداری باشد، حکایت از آن داشت که حزب جمهوری خواه همچون دور اول از ترامپ دفاع نمی کند.

در سومین روز بعد از برگزاری انتخابات نیز پسر بزرگ ترامپ در حالیکه رسانه های آمریکا از پیشی گرفتن جو بایدن در ایالت های باقیمانده همچون جورجیا و پنسیلوانیا خبر می دادند، همه را دعوت به جنگ تمام عیار علیه انتخابات ۲۰۲۰ کرد و در توئیتی نوشت: بهترین چیز برای آینده آمریکا این است که به جنگی تمام عیار علیه این انتخابات برود تا تمام تقلب‌ها، کلاهبرداری ها و آرای افراد فوت شده و کسانی که دیگر ایالتی که در آن رأی داده‌اند زندگی نمی‌کنند، بر ملا شود.

این اظهارنظر پسر ترامپ بلافاصله با واکنش "جو والش" از حزب جمهوری‌خواه مواجه شد که در پاسخ نوشت: جونیور احمق فراخوان جنگ می‌دهد. دستان او و پدرش و بقیه آن‌ها به خون آغشته خواهد شد.

استیو بنن مشاور و استراتژیست سابق ترامپ  نیز که اواخر مرداد ماه به اتهام کلاهبرداری به بهانه جمع‌آوری کمک برای ساخت دیواری در مرز آمریکا و مکزیک بازداشت شده بود،در توئیتی علیه آنتونی فاوچی مدیر موسسه ملی پیشگیری از بیماری های عفونی و کریستف ری مدیر اف بی آی  نوشت  که باید سر آنها را برید و در دو سوی کاخ سفید آویزان کرد تا هشداری برای کارکنان اداری شوند.

 فاکس نیوز رسانه جمهوری‌ خواهان و نزدیک به ترامپ که در شمارش آرای الکترال جلوتر از سایر رسانه‌های آمریکایی اقدام و در آخرین گزارشش آرای الکترال بایدن را ۲۶۴  و آرای الکترال ترامپ را ۲۱۴ اعلام کرده بود، در سومین روز پس از برگزاری انتخابات در گزارشی اعلام کرد نرم افزارها هزاران رای ترامپ را به اسم بایدن در میشیگان ثبت کرده اند!

این اقدام فاکس نیوز در حالی بود که برخی رسانه های آمریکایی گزارش داده بودند ترامپ در مکالمه تلفنی با رابرت مرداک هوادار ۸۹ ساله خود، داد و فریاد به راه انداخت زیرا کانال تلویزیونی فاکس نیوز، متعلق به وی، از پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری در ایالت آریزونا خبر داده بود.

واکنش ها به اتهام تقلب ترامپ در انتخابات

 در پی طرح ادعای تقلب و دستکاری در انتخابات، شاید ترامپ گمان می‌کرد هم‌حزبی هایش از او حمایت کنند اما نخستین و جدی‌ترین واکنش‌ها را از سوی آنان دریافت کرد.

جک دانافورت سناتور جمهوری خواه سابق میسوری در واکنش به اتهامات ترامپ درخصوص تقلب در انتخابات آمریکا در حساب کاربری خود نوشت: هدف رئیس جمهور ترامپ از مطرح کردن تقلب گسترده در انتخابات تضعیف باور آمریکایی ها به مشروعیت انتخابات و در نتیجه پایه و اساس دموکراسی ماست.  او صدمه بی حد و حصری به کشور ما می زند.

میت رامنی سناتور جمهوریخواه با انتقاد از ادعاهای پی در پی ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰در پیامی توئیتری گفت: ‌رئیس جمهوری حق دارد خواستار بازشماری آرا و انجام تحقیقات در مورد برگ های رای شود اما نمی تواند بدون سند و مدرک مدعی سرقت آرا و انجام تقلب در انتخابات شود. ‌اظهارات ترامپ در مورد سرقت آرا و وجود تقلب در انتخابات می تواند آزادی در کشور و سرتاسر جهان را خدشه دار کند و باعث تضعیف نهادهایی که در بنیان جمهوری قرار دارند شود و بی پروا احساسات مخرب و خطرناک را ملتهب می کند.

پت تومی سناتور جمهوری‌خواه از ایالت سرنوشت‌ساز پنسیلوانیا نیز، ادعای تقلب نامزد حزب خود یعنی دونالد ترامپ را زیر سوال برد و گفت: سخنرانی رئیس جمهوری را دیدم و تماشایش خیلی سخت بود.ادعاهای رئیس جمهور درباره دستکاری گسترده و تقلب در انتخابات بنیادی ندارد. من از هیچ تخلف قابل ملاحظه‌ای در اینجا خبر ندارم.  ببینید، تخلفات در تمام انتخابات‌ها وجود دارند. اما اینها عموما مواردی بسیار کوچک و در حد آرایی انگشت شمار هستند.

واکنش‌ها به رفتارهای ترامپ به همین‌جا ختم نشد و ترامپ که مدام در طول دوران ریاست جمهوری‌اش به خبرنگاران منتقد خود می‌تاخت، این بار آنها بودند که به او تاختند و شبکه های بزرگ خبری آمریکا ای بی سی ‌، سی بی اس، و ان بی سی هنگامی که ترامپ روز پنج‌شنبه (دومین روز برگزاری انتخابات) در کنفرانس خود در کاخ سفید درباره تقلب در انتخابات آمریکا صحبت کرد، پخش زنده سخنرانی او را قطع کردند.

"لستر هولت" مجری شبکه ان بی سی پس از قطع سخنان ترامپ در این شبکه گفت: ما باید در اینجا پخش صحبت ترامپ را قطع کنیم، زیرا رئیس جمهوری اظهارات نادرستی را ارائه داد از جمله این تصور که در رای گیری تقلب صورت گرفته  در حالیکه هیچ مدرکی در مورد آن وجود نداشته است.

خبرگزاری رویترز نیز از آغاز تحقیق در مورد نقض قوانین فدرال آمریکا از سوی ستاد انتخاباتی ترامپ به خاطر استفاده از کاخ سفید برای مدیریت انتخابات خبر داد.

اکثر رهبران جهان نظاره گر انتخابات آمریکا

رهبران جهان نیز به دقت انتخابات آمریکا را رصد می‌کردند و کمتر کشوری به اظهار نظر پرداخت به جز کشور اسلوونی که زادگاه ملانیا ترامپ همسر رئیس جمهوری آمریکا. تبریک زودهنگام نخست وزیر اسلوونی به ترامپ واکنش اتحادیه اروپا را در برداشت که ضمن مخالفت با این اقدام از اعضای اتحادیه خواست به آرای انتخاباتی آمریکا احترام بگذارند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز در زمره معدود رهبران اروپایی بود که در حساب کاربری خود در توئیتر با طعنه به ترامپ نوشت: انتخابات آمریکا چیزی فراتر از یک نمایش یک نفره است. افرادی که در شرایط کنونی آتش اختلاف را شعله‌و می‌سازند، غیرمسئولانه عمل می‌کنند.جهان،‌ آمریکا را به عنوان یک نیرو برای نظم بخشی می‌خواهد نه یک نیروی هرج و مرج طلب. دموکراسی درصورتی در این کشور کارایی دارد که بازندگان معقول بهتر از برندگان زیرک عمل کنند.

لارس لوکه راسموسن نخست وزیر سابق دانمارک در توئیتر عکسی از خودش در حال ترک دفتر نخست وزیری بعد از شکست در انتخابات سال گذشته دانمارک گذاشت و خطاب به ترامپ نوشت: "یک نصیحت... این راه درست ترک آبرومندانه قدرت بعد از باختن در انتخابات است. از گفت‌وگوهای رک و راستی که در چهار سال گذشته داشتیم متشکرم. در تماس باشیم."

ناامیدی ترامپ از کم کاری مشاوران و فضای سنگین کاخ سفید

در حالیکه دنیا نظاره گر انتخابات آمریکا و منتظر نتایج آن بود، شبکه خبری سی بی اس در گزارشی در روزهای پس از انتخابات اعلام کرد ترامپ از کم کاری هواداران و مشاوران ناامید شده و مستاصل جمعه شب بیشتر وقت خود را به تماشای تلویزیون،‌ تماس های تلفنی و رفت و آمد میان دفاتر کاخ سفید گذراند و کسی رغبت نمی‌کند در مورد مبارزه برای تغییر نتیجه انتخابات با ترامپ حرفی بزند.

به گزارش سی بی اس، فضای داخل کاخ سفید "بسیار سنگین" بوده و برخی از کارکنان دفتر ریاست جمهوری سرکار حاضر نشده‌اند. تارا مک کلوی گزارشگر کاخ‌سفید بی‌بی‌سی نیز که روز جمعه در سومین روز پس از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ مطابق معمول به کاخ سفید رفته بود، می‌گوید: بسیاری از میزهای کاری خالی است و فضای کاخ‌سفید التهاب‌آور است. بسیاری از کارکنان در خارج از کاخ‌سفید با موبایل مشغول مکالمات خصوصی هستند و دائم در اطراف قدم می‌زنند.

ترغیب ترامپ به پذیرش شکست

در حالیکه از مدتها قبل از سوم نوامبر با توجه به سخنان ترامپ درباره انتقال مسالمت آمیز  قدرت در آمریکا ابراز نگرانی شده بود و رسانه های آمریکایی نیز گزارش می دادند که پذیرش شکست برای او سخت است و به راحتی تسلیم این باخت نخواهد شد،  تارنمای پولیتیکو در گزارشی در چهارمین روز پس از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا با اشاره به پیشتازی بایدن در ایالت های کلیدی همچون پنسیلوانیا و جورجیا، نوشت:

به جز اندکی از افراد نزدیک به ترامپ، سایر مشاوران وی او را ترغیب به پذیرفتن و آماده شدن برای شکست می کنند. تنها تعداد اندکی از کسانی که در حلقه نزدیک ترامپ هستند که  وی را ترغیب به نپذیرفتن شکست می کنند. درون ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ یک واقعیت دردناک در حال پذیرفته شدن است. گزارش ها نشان می‌دهد در حالی که مقامات ارشد کارزار مبارزات انتخاباتی وی همراه با وکلا درگیر بحث در مورد گزینه های قانونی رییس جمهوری برای مخالفت بر سر آرای الکترال هستند، سایر اعضای کارزار وی منتظرند که ترامپ چه زمانی شکست را اعلام می‌کند. ترامپ که در حال حاضر ۲۱۴ رای الکترال را از آن خود کرده، تاکنون از قبول هرگونه شکست احتمالی در انتخابات سر باز زده و دعاوی قانونی برای شکایت از به ادعای وی تقلب در انتخابات را آغاز کرده است.

اما در دفتر وی وضعیت به گونه دیگری بوده و یکی از مقامات ارشد کارزار انتخاباتی ترامپ که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگار پولیتیکو گفته است: به استثنای موارد عمده تقلب، حالا دیگر همه چیز تمام شده و یک روز هم گذشته است. بیشتر مردم آگاه هستند. اما پذیرش شکست برای برخی افراد بیشتر طول می کشد. بسیاری پشت میزهای خود نشسته و منتظر اعلام شکست هستند. ترامپ که در شب انتخابات و روزهای پس از آن ادعای پیروزی را داشت، اذعان کرده است: احساس من این است ما شکست خوردیم.

این مشاور گفته است عقیده ترامپ مبنی بر تاثیر منفی همه گیری کرونا بر روی تغییرات در قانون رای گیری و استفاده از رای گیری پستی را قبول دارد.

در این میان تنها تعداد اندکی از حلقه نزدیکان ترامپ از جمله «رودی جولیانی» وکیل شخصی وی به طرز لجوجانه ای او را ترغیب کرده‌اند تا شکست را نپذیرد. برخی مشاوران ترامپ با تیره و تار خواندن فضای کارزار انتخاباتی ترامپ بر این باورند که تغییر فضای این کارزار پنجشنبه شبکلید خورد؛ زمانی که ترامپ در یک نشست مطبوعاتی کوتاه به شیوه‌ای  اشتباه خود را پیروز انتخابات خواند و به ادعاهای بی اساس تقلب در انتخابات دامن زد.

تغییر لحن رسانه های حامی ترامپ: با متانت شکست را بپذیرید

روزنامه گاردین نیز در گزارشی روز شنبه نوشت چند رسانه مطرح آمریکایی که تحت مالکیت «رابرت مورداک» غول رسانه‌ای آمریکا هستند، نسبت به «دونالد ترامپ» قهرمان سابق خود که به پایان ریاست جمهوری نزدیک می‌شود، تغییر لحن و موضع داده و از وی خواسته‌اند با وقار و متانت رفتار کند.

 این رسانه ها از جمله فاکس نیوز، وال استریت ژورنال و نیویورک پست اینگونه به مخاطبان خود القا کرده اند که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شکست خورده است. پیام جدید این رسانه ها با هماهنگی بوده و در قالب آن از ترامپ خواسته شده است میراث خود را با نشان دادن متانت نسبت به شکست حفظ کند.

این پیام در رسانه هایی منتشر شده که شخص ترامپ با اشتیاق زیادی از آنها بهره برداری کرده است. 

«لورا اینگراهام» مجری فاکس نیوز که پس از سخنرانی در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۶ با رئیس جمهوری صمیمیت پیدا کرد، در سخنان حیرت انگیزی که به نظر می رسد شخص ترامپ را هدف قرار داده، به وی توصیه کرده است شکست را با لطف و آرامش پذیرا باشد. اینگراهام در واقع مخاطبان خود را برای شکست احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشتاری با تقریبا همان پیام مشابه با عنوان «پایان کار ریاست جمهوری» چاپ کرده و نوشته است: ترامپ حق دارد در دادگاه بجنگد، اما برای اثبات تقلب در انتخابات به مدرک نیاز دارد.

در این نوشتار به رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده شده است درصورت خودداری از پذیرش شکست قانونی، میراث وی تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

دعوت بایدن به صبر و تاکید بر شمارش تک تک آرای پستی

هرچه  ستاد ترامپ این روزها  آشفته بود و مدام از تقلب دموکرات ها می گفت اما اردوگاه جو بایدن رقیب دمکراتش به ظاهر آرام بود و نامزد دموکرات‌ها مردم را در سخنرانی های کوتاه و توئیت هایش به صبر و آرامش دعوت می کرد.

بایدن صبح سه شنبه سوم نوامبر را همراه خانواده‌اش با رفتن به کلیسای "سنت جوزف" در شهر برندیواین ایالت دلاورآغاز کرد ؛ جایی که همسر اول و دختر خردسالش که در حادثه رانندگی در سال ۱۹۷۳ جان باختند در آنجا دفن شده‌اند. علاوه بر این، والدین بایدن و پسرش که در سال ۲۰۱۵ در اثر ابتلا به سرطان مغز درگذشت، نیز در قبرستان این کلیسا دفن شده‌اند.

نامزد دموکرات ها در پی ایجاد ابهامات ترامپ و حامیان پر و پا قرصش درباره روند شمارش آرا، بارها مردم را به صبر دعوت و بر شمارش تک تک آرا تاکید کرد و البته در یکی از سخنرانی هایش گفت: بعضی وقت‌ها دموکراسی بهم ریخته است. بنابراین بعضی اوقات نیاز به کمی صبر دارد.

بایدن در سومین روز پس از انتخابات نیز در یک سخنرانی گفت: مردم آمریکا در این انتخابات تغییر را انتخاب کردند.

بایدن با بیان اینکه ما ۷۴ میلیون رای از مردم گرفتیم و این عدد رو به افزایش است، گفت: نخستین نامزد دموکراتی هستم که آریزونا را پس از ۲۴ سال برنده شدم و دموکراتی هستم که جورجیا را پس از ۲۰ سال بردم. در مسیر عبور از ۳۰۰ رأی الکترال هستیم و به زودی پیروزی خود را اعلام خواهیم کرد.

البته ترامپ در پاسخ به او در توئیتی نوشت: بایدن نباید به اشتباه ادعای پیروزی در انتخابات را می‌کرد. من هم می‌توانستم چنین ادعایی بکنم. تحقیقات قضایی در این‌باره آغاز شده است.

چراغ سبز سنا و مجلس نمایندگان به بایدن

در آن سو، جمهوری‌خواهان که با گذشت زمان، پیروزی بایدن را پذیرفته بودند، چراغ سبزی به او نشان دادند.

لیندسی گراهام رئیس کمیته قضایی سنا پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات در حالیکه هنوز بر سر آرای ایالت هایی چون جرجیا و پنسیلوانیا بحث بود و آرای قطعی اعلام نشده بود و گفت: در صورت قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، کابینه وی شایستگی تایید توسط مجلس سنا را خواهد داشت.

مک‌کانل رهبر جمهوری خواهان سنا نیز در توئیتی کوتاه نوشت: به طور قطع انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز انجام خواهد شد.

این اظهارنظر رهبر جمهوری‌خواهان اطمینان دادن به کسانی بود که با توجه به رفتارها و اظهارات قبل و بعد از انتخابات ترامپ،نگرانی گسترده‌ای درباره نحوه انتقال قدرت به رئیس‌جمهوری منتخب از سوی ترامپ داشتند.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و از رهبران ارشد حزب دموکرات که بارها با ترامپ مشاجره‌های سختی داشت، با ابراز اطمینان از پیروزی جو بایدن و یار انتخاباتی او کامالا هریس، بایدن را رئیس جمهوری منتخب و آینده ایالات متحده آمریکا معرفی کرد و گفت: رئیس جمهور منتخب جو بایدن از حمایت مجلس نمایندگان برخوردار خواهد شد. ما همه نبردها را در مجلس نبردیم. اما در جنگ پیروز شدیم.

پلوسی افزود: کنگره باید برای مصوبه‌ای برای کمک به آسیب دیدگان کرونا آماده شود.

برنی سندرز سناتور دموکرات آمریکایی نیز در حساب کاربری اش در توئیتر نوشت: ما پیروزی آشکار جو بایدن در انتخابات را جشن می‌گیریم اما می‌دانیم که مبارزه ما پایان نیافته و تازه آغاز می شود. این انتخابات علیه دروغ‌گویی‌های بیمارگونه و نامعقول در کاخ سفید و انتخاب در مسیر حفظ دموکراسی و حاکمیت قانون بود. خدا را شکر می کنم که کار انجام شد. در روزهای آتی هر کسی در جهان برای پیروزی آشکار بایدن اعتبار قائل خواهد شد.

این قانونگذار دموکرات در عین حال گفت: از جمله موارد مورد توجه در این انتخابات مشارکت بالا به ویژه مشارکت جوانان بود که بالاترین میزان در تاریخ آمریکا محسوب می شود. در این میان از جمله اهداف آینده همکاری سریع کنگره و رئیس جمهوری جدید برای رسیدگی به بحران های بزرگی که آمریکا با آنها مواجه است، می باشد.

سندرز اظهار داشت: ظرف چند هفته آینده لایحه ای را در سنا ارائه میکنم که تمایل دارم ظرف ۱۰۰ روز در کنگره جدید تصویب شود. این لایحه شامل یک بسته کمکی مرتبط با شیوع کرونا با هدف حفاظت از بیکاران و فعالیت های تجاری کوچک است. در این لایحه ما به دنبال پرداخت های متعادل هستیم. این لایحه در مورد بهبود وضعیت خدمات درمانی آمریکا نیز می‌باشد. همچنین از جمله اهداف دیگر این لایحه کاهش چشمگیر بهای دارو و ایجاد شغل‌های مناسب در جامعه خواهد بود.

تیم بایدن در حال تعیین پست‌های کلیدی کاخ سفید

شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا همزمان با افزایش احتمال پیروزی جو بایدن نامزد دمکرات در پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از استقرار بیشتر نیروهای سرویس مخفی ایالات متحده در محل سکونت وی در شهر ویلمینگتون ایالت دلاور و تمدید ممنوعیت پرواز بر فراز خانه او خبر داد و روزنامه نیویورک‌تایمز از برنامه‌ریزی ها برای تعیین تکلیف پست‌های کلیدی کاخ سفید گزارش داد.

زمانی که نامزدی بایدن از سوی حزب دموکرات قطعی شد، به درخواست سرویس مخفی آمریکا ممنوعیت موقت پرواز به شعاع یک مایل از منزل او وضع شده بود و حالا این ممنوعیت تمدید شده بود.

روزنامه نیویورک تایمز  نیز روز شنبه در چهارمین روز پس از برگزاری انتخابات سوم نوامبر ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در گزارشی با اشاره به پیشتازی بایدن از ترامپ در ایالت‌های کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ، از افزایش گفت و گوهای تیم مشاور این نامزد حزب دموکرات برای تعیین پست‌های کلیدی کاخ سفید خبر داد و نوشت: مشاوران و متحدان وی به سرعت در حال تعیین پست‌های مهم در کاخ سفید به ویژه مشاوران تیم مقابله با کرونا هستند. گفته می‌شود مشاوران بایدن برنامه انتقال را روز جمعه تسریع کردند زیرا نتایج انتخابات نشان داد که وی در ایالت‌های حساس و کلیدی از ترامپ پیشی گرفته؛ امری که می‌تواند وی را پیروز انتخابات کند. 

در شهر ویلمینگتون ایالت کارولینای شمالی و واشنگتن، مشاوران و متحدان بایدن گفت‌وگوهای خود را در مورد اینکه چه کسی پست‌های مهم را برعهده گیرد، افزایش داده‌اند. بایدن که از روز نخست بر اتحاد و یکپارچگی تاکید داشت، علاقه‌مند به گرفتن ژستی دو حزبی است و قصد دارد با اینکار از افزایش تفرقه و چند قطبی شدن فضا که به ویژه در پی انتخابات شدت گرفته، جلوگیری کند.

 به گفته بیش از ۱۲ نفر از افراد نزدیک به بایدن که خواستند نامشان فاش نشود، نامزد دموکرات‌ها در تلاش برای تعیین کارمندان احتمالی خود در کاخ سفید است، اما انتظار می‌رود پست‌های کابینه را تا روز عید شکرگذاری (۶ آذر ماه) اعلام نکند. 

دستیاران بایدن  در حالیکه شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا با شیب صعودی در حال افزایش است،در حال برنامه ریزی برای تعیین پست‌های کلیدی برای تیم مقابله با کرونای کاخ سفید هستند. آن‌ها یک گروه متشکل از نزدیک به ۱۲ متخصص سیاست و بهداشت را برای بررسی روند تولید و تحویل واکسن، بهبود داده‌های بهداشتی و سایر موارد گردآوری کرده‌اند. 

تیم بایدن همچنین در حال بررسی این موضوع است که چه نوع اقدامات اقتصادی را می‌توان بلافاصله انجام داد، از جمله بازگرداندن برخی دستورات اجرایی ترامپ که درواقع نوعی سنت برای روسای جمهوری است که بلافاصله پس از روی کارآمدن در پیش می‌گیرند و شروع به آماده شدن برای بکار گرفتن نیروهای پیشکسوت «باراک اوباما» رییس جمهوری پیشین آمریکا کرده‌اند بطوریکه انتظار می‌رود تیم وی تمرکز اولیه خود را برای پر کردن پست‌های ارشد کاخ سفید، از جمله رییس ستاد که قدرتمندترین سمت در میان کارکنان این نهاد است، بکار گیرد.

 

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه