ارسال به دیگران پرینت

واکنش کمیسیون اروپا نسبت به غنی سازی ۲۰درصدی در ایران | حفظ توافق هسته ای حائز اهمیت است

سخنگوی کمیسیون اروپا در اظهاراتی مداخله جویانه و در حالی که اروپا به هیچ کدام از تعهدات برجامی‌اش عمل نکرده، نسبت به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران ابراز تاسف کرد و مدعی شد که این اقدام خلاف تعهدات تهران است.


واکنش کمیسیون اروپا نسبت به غنی سازی ۲۰درصدی در ایران  |   حفظ توافق هسته ای حائز اهمیت است

سخنگوی کمیسیون اروپا در اظهاراتی مداخله جویانه و در حالی که اروپا به هیچ کدام از تعهدات برجامی‌اش عمل نکرده، نسبت به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران ابراز تاسف کرد و مدعی شد که این اقدام خلاف تعهدات تهران است.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی کمیسیون اروپا امروز (سه شنبه) در اظهاراتی به افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در ایران به ۲۰ درصد واکنش نشان داد.

وی در یک نشست خبری مدعی شد: ما به شدت نسبت به این اقدامات ایران نگران هستیم.  

در حالی که کشورهای اروپایی خود به تعهدات برجامی‌شان عمل نکردند این سخنگوی اروپایی این گام ایران را خلاف تعهدات هسته‌ای‌اش خواند که به گفته وی پیامدهایی جدی خواهد داشت.

این سخنگوی کمیسیون اروپا ادامه داد: این اقدام تاسف برانگیز است اما از طرفی بسیار حائز اهمیت است که ما توافق هسته ای را حفظ کنیم.

 این اظهارات ادعایی در پی این مطرح می شود که سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه از آغاز فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در کشور خبر داد و گفت که رئیس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ به دست خواهد آمد.

علی ربیعی تصریح کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.

همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی  با بیان اینکه این کار در جهت اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و دفاع از حقوق ملت ایران است اظهار داشت: ۵ ماده از این قانون مربوط به موضوعات فنی و در ارتباط با سازمان انرژی اتمی است. البته بگویم که این ظرفیت چیز جدیدی نیست. در سال ۸۹ بعد از این که سوخت راکتور را به ما نداند ما وارد تولید ۲۰ درصد شدیم و آن را تولید کردیم.

وی موارد مصرف این سوخت را استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران عنوان کرد و افزود: اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده بیشتر برای سوخت رآکتور تحقیقاتی است که تولید رادیوداروها  به واسطه آن انجام می‌شود. بیش از یک میلیون بیمار در کشور اکنون از رادیودارو استفاده می‌کنند.

کمالوندی همچنین گفت: ذخایر سوخت ۲۰ درصد برای حدود ۳ تا ۴ سال برای رآکتور تحقیقاتی تهران را در  اختیار داریم. بر اساس برجام قرار بود اگر ذخایر ۲۰ درصد تمام شود دو سال پیش از اتمام درخواست بدهیم و آنها به ما بفروشند. در عین حال در جهت اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم و این کار آغاز شده است.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه  نیز در این باره گفت: تمام روال حقوقی شروع غنی سازی ۲۰ درصد طی شده است. ضمانت اجرایی برجام خود ایران است و هر وقت تشخیص دهیم که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند ماده ۳۶ این اختیار را به ما می دهد که ایران تعهدات خود را جزیی و کلی متوقف کند از این رو شروع تولید هم بر اساس ان پی تی، هم برجام و هم پادمان جامع قانونی است.

وی تصریح کرد: ما پیش از برجام برای تامین نیاز خود بیش از ۴۰۰ کیلو مواد غنی شده ۲۰ درصد تولید کرده اما قرار شد که با اجرای برجام تولید آن متوقف شود.

عراقچی ادامه داد: از نظر طرف‌های مقابل سوخت ۲۰ درصد قدم مهمی در تکنولوژی هسته‌ای بود. در عین حال که به گفتهبه ای سخنگوی سازمان انرژی اتمی هنوز برای ۴ الی ۵ سال آینده سوخت نیاز نداریم و سوخت کافی هم داریم و طبق برجام هر وقت سوخت تمام می‌شد دو سال قبلاز  آن اعلام می‌کردیم که یا بخریم یا تولید کنیم.

معاون ظریف با اشاره به تصمیمات ایران برای کاهش تعهدات هسته ای بیان کرد: ما درصد غنی سازی را بالا بردیم اما زیر ۵ درصد نگه‌اش داشته بودیم. مجلس شورای اسلامی در قانون اخیر دولت را مکلف کرد که غنی سازی ۲۰ درصد را سریع شروع کنیم و فارغ از اختلاف نظرهایی که ما داشتیم وقتی قانون تصویب شد موظف به اجرای آن هستیم. از امروز این کار انجام شد و روال قانونی آن کامل طی شد و پرسشنامه‌های مربوطه اعلام شد و آژانس به طور روشن روند را دید و از امروز رسما طبق اختیاراتی که پادمان جامع به ما می‌دهد غنی سازی ۲۰ درصد را شروع کردیم.

عراقچی تاکید کرد: غنی سازی ۲۰ درصد به لحاظ نیاز راکتور تهران انجام می‌شود و بر اساس قانون مجلس مکلف به اجرا هستیم و در بند ۷ مصوبه هم آمده که اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل کرد به مجلس اعلام کنیم تا تصمیم متقابل گرفته شود و اگر آنها تعهداتشان را کامل انجام دهند ما آمادگی بازگشت به تعهداتمان را داریم. بر خلاف اینکه در داخل گفته می‌شد روند پیشرفت فعالیت های هسته ای ایران متوقف شده امروز ثابت شد که این طور نیست و در عرض ۱۲ ساعت این روند احیا شد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه