ارسال به دیگران پرینت

روحانی | دولت اجازه نمی‌دهد عده‌ای پایان تحریم را به تاخیر بیندازند

رئیس‌جمهوری گفت: یکی از مهمترین کارهای دولت شکست تحریم‌هاست، دولت با همه توان اجازه شکست برجام را نداد.

روحانی |   دولت اجازه نمی‌دهد عده‌ای پایان تحریم را به تاخیر بیندازند

دولت در سخت‌ترین شرایط، بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد

در ابتدای این نشست خبری رئیس جمهور اظهار داشت: خوشحالم که امروز این فرصت به وجود آمد تا با خبرنگاران محترم گفت‌وگو داشته باشیم و سوالات مورد نظر آن‌ها را پاسخ دهم؛ در آغاز باید عرض کنم که 7 سال و چندماه از دولت یازدهم و دوازدهم گذشته و 7 ماه و چند روز از فرصت این دولت باقیمانده است. خدا را شاکرم که بار مسئولیت اداره کشور را در سخت‌ترین شرایطِ یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت. امروز با وجود جنگ اقتصادی و هم‌چنین ویروس کرونا، سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم عزیز کشور ما می‌گذرد و دولت در سخت‌ترین شرایط، بار مسئولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد.

وی افزود: اگر بخواهم گزارش چند دقیقه‌ای از 7 سال گذشته را مطرح می‌کنم، باید آن را به دو قسمتِ قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی و دوران جنگ تحمیلی اقتصادی تقسیم کنیم. در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی، دولت را در سخت‌ترین شرایطِ بعد از جنگ یعنی رکود تورمی تحویل رفتیم؛ در شرایطی که رشد اقتصادی ما 7/7- و تورم ما بالای 30 درصد بود که بعد از جنگ سابقه ندارد. در اولین سال دولت یعنی در سال 93 بعد از 6 ماه به رشد مثبت رسیدیم و تورم را به حدود 15 درصد کاهش دادیم.

رئیس‌جمهور گفت: در سال‌های بعد، رشد اقتصادی ما علی‌رغم اینکه در بدترین شرایط درآمد نفتی قرار گرفتیم و درآمد نفتی ما قبل از دولت یازدهم حدود 100 میلیارد در سال بوده و در دوران دولت ما در بهترین شرایط مساوی با بدترین شرایط دولت قبل بوده یعنی سال 1391. به طور متوسط در سال‌هایی که درآمد ما خوب بوده، حدود 52 میلیارد دلار در سال‌های 92 تا 96 بوده است. علیرغم اینکه در سال 93 دچار کمترین درآمد نفتی شدیم و درآمد ما از بیش از 100 میلیون دلار به 30 میلیارد دلار رسید. بهترین شرایط را از نظر کاهش تورم در سال‌های 94 تا 96 داشتیم و متوسط تورم در این سال‌ها حدود 11 درصد بوده که در 50 سال گذشته سابقه ندارد و بیش از دو سال تورم تک رقمی یعنی از اواخر 94 تا ماه‌های اولیه سال 97 تورم تک رقمی داشتیم.

* مدیریت دولت در 7 سال گذشته قابل قبول بوده است

روحانی با بیان اینکه بعد از این وارد جنگ اقتصادی شدیم، بیان کرد: از بالاترین رشد اقتصادی که کشور ما داشته در سال 95 بوده که بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و در طول این 7 سال در بسیاری از زمینه‌هایی که به مردم وعده دادیم، عمل کردیم. وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان و این بود که تحریم را از دوش مردم بر می‌داریم و مردم را به حقوق حقه‌ی خود می‌رسانیم و حق هسته‌ای را به عنوان یک حق قانونی برای ملت ایران تثبیت کردیم و در سال 1394 به بعد فعالیت هسته‌ای ما قانونی بود و البته قبلش هم قانونی بوده ولی در چارچوب مقررات سازمان ملل آن را غیرقانونی می‌دانستند و ما حق هسته‌ای را قانونی کردیم و کشور را از «PMD» و شرایط سختِ آژانس رهانیدیم و اقدامتی که در این‌مدت انجام دادیم مدیریت قابل قبول بوده است.

وی هم‌چنین عنوان کرد: سال‌های 93 تا 96 مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را از رکود و تورمِ سخت نجات دهیم و در مسائل مهم مورد نیاز مردم خودکفایی ایجاد کنیم. در گندم و تا حدی در شکر و برنج؛ البته به خودکفایی نزدیک شدیم و در انرژی و بنزین و گازوئیل به خودکفایی رسیدیم. برای اولین‌بار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم محصول گاز و تولید گاز شیرین ما در کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید، یعنی تولید را از 600 میلیون را به یک میلیارد رساندیم. در حوزه‌های مشترک گاز و نفت توانستیم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم و در حوزه مشترک گاز به اندازه شریک‌مان یعنی قطر تولید می‌کنیم و در تولید گاز از او جلو زدیم و در نفت هم در میدان مشترک با عراق از حدود 70 هزار بشکه در روز به 400 هزار بشکه در روز رسیدیم و توانستیم مردم را به حقوق حقه‌شان برسانیم.

رئیس‌جمهورخاطر نشان کرد: در زمینه‌های مهم از قبیل کشاورزی و صنعت شرایط خوبی داریم و در کشاورزی از 97 میلیارد تن تولید محصولات کشاورزی به 123 هزار میلیون تن رسیدیم و تا آخر دولت نیز به 130 هزار میلیون تن خواهیم رسید. هم‌چنین تلفات برق را تک رقمی کردیم و تولید برق ما از متوسط دولت‌های قبل بیشتر است و هر سال تقریبا 2 هزار مگاوات به برق افزودیم و در زمینه تولیدات صنعتی تولید در زمینه فولاد را در این دولت به دو برابر رساندیم و در آلومینیوم نیز 70 درصد بر تولید کشور اضافه کردیم. هم‌چنین در پتروشیمی در جهش دوم هستیم که توان پتروشیمی را به دو برابر رساندیم و افتتاح‌های مهم در همین سال علیرغم اینکه شرایط کرونا داشتیم، تا پایان دولت انجام خواهد گرفت. رسانه‌ها اقدامات ما را در زمینه جاده، ریل و بندر با سایر دولت‌ها مقایسه کنند و می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که دولت نمره قابل قبولی را از مردم دریافت کند.

* بزرگترین اقدام دولت در مسائل اجتماعی طرح تحول سلامت بود

روحانی اضافه کرد: در مسائل اجتماعی بزرگترین کار دولت طرح تحول سلامت بود و کار مهمی در حوزه تجهیزات پزشکی انجام دادیم و تقریبا با نوسازی‌هایی که کردیم، تخت بیمارستانی را به دو برابر نسبت به آن‌چه قبل از دولت یازدهم بوده، رسانده‌ایم. در زمینه همگانی کردن بیمه سلامت مردم کاری برای اولین بار در این دولت انجام گرفت و مقابله و مبارزه با فقر مطلق در سال‌های قبل و در بودجه امسال اقدامات خوبی انجام شد و در مجموع در تولید، صنعت و کشاورزی و در خدمات اجتماعی قدم‌های مهمی برداشتیم.

وی افزود: دولت الکترونیک را به معنای واقعی کلمه در این دولت شاهد هستیم و خدمات این حوزه را از 10 به 76 درصد رساندیم. هم‌چنین شرکت‌های دانش بنیان ما تعدادشان ناچیز حدود 40 بود و الان 5000 شرکت دانش بنیان داریم که کار عظیمی است که این دولت در این زمینه انجام داده است.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: امسال علاوه بر جنگ اقتصادی با کرونا هم مواجه و گرفتار این ویروس شدیم و احتمالا تا پایان سال هم خواهیم داشت تا اینکه به سال بعدی برسیم و دولت در باقیمانده زمان خدمتش یعنی در هفت ماه و نیمی که تقریبا از عمرش مانده، تلاشش بر این است که طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد

روحانی ادامه داد: در زمینه تخت‌های بیمارستانی، برنامه‌مان این است که حدود 14 هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت اضافه کنیم و شرکتهای دانش بنیان را تقویت خواهیم کرد و کارخانه‌های نوآوری را افتتاح می‌کنیم و تا پایان این دولت طرح‌های مهم ریلی را افتتاح خواهیم کرد. از افتخارات این دولت تحول در حمل و نقل ریلی بوده و ما استان همدان، کرماشانه، ارومیه، گیلان و رشت را به خطوط ریلی وصل کردیم و تا پایان این دولت دریای خزر را به خطوط ریلی وصل خواهیم کرد و کاسپین را به رشت متصل می‌کنیم و تلاش ما بر این است که در  زمینه استان سیستان و بلوچستان بتوانیم چابهار را به زاهدان متصل کنیم و تا پایان امسال هم چابهار به ایرانشهر و زاهدان متصل خواهد شد و برای بقیه‌اش تلاش می‌کنیم تا پایان این دولت تکمیل کنیم.

روحانی اضافه کرد: در زمینه بزرگراه‌ها و راه‌ها طرح‌ مهمی داریم تا اصفهان به شیراز متصل شود که در این دولت انجام خواهد شد. طرح بسیار مهم گوره به جاسک که طرح استراتژیک دولت است که نفت را از خلیج فارس به دریای عمان میاوریم و این طرح تا پایان دولت یک بخش از آن افتتاح می‌شود. درباره محیط زیست نیز طرح احیای ارومیه تا پایان سال افتتاح می‌شود و تونلی که باید آب را به دریاچه متصل کند، چند کیلومترش باقیمانده که احتمالا تا اسفندماه تمام می‌شود.

* لوایح مهم دولت در مجالس دهم و یازدهم هنوز تصویب نشده است

وی هم‌چنین گفت: کار مهم دیگری که امسال داشتیم، تقدیم لایجه بودجه بود که قبل از موعد مقرر یعنی 12 آذرماه  تقدیم مجلس کردیم. لوایح مهم ما متاسفانه در مجالس دهم و یازدهم هنوز تصویب نشده و امیدواریم تصویب شود؛ طرح‌هایی مانند مانند لایحه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد که در مجلس قبلی تقدیم شد و امیدواریم در این مجلس بررسی شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کار بزرگ دیگری که در پیش داریم اجرای انتخابات سال 1400 است و امیدواریم این انتخابات شکوهمند و با حضور همه‌ی احزاب و گروه‌ها و با رقابت خوبی برگزار شود.

روحانی گفت: در بحث کرونا مدیریت متناسبی را از اول شروع کردیم و جزو کشورهایی هستیم که به‌طور منظم آمار دقیق را در اختیار مردم گذاشتیم و در این زمینه همه کشورها این کار را نکردند و تعدادی از کشورها این‌کار را کردند و ما از روز اول این‌کار را کردیم و تلاش ما این است که موج سوم را کنترل کنیم و تلاش بعدی‌مان این است که وارد موج بعدی کرونا نشویم. هم‌چنین درباره واکسن و واکسینانسیون در زمان نزدیکی تلاش می‌کنیم چه با خرید -خارجی و چه با تولید داخلی شروع کنیم.

* وقت پاسخ دادن به حاشیه‌سازی‌ها را نداریم

وی بیان داشت: امیدوارم در این مدت بتوانیم به اهدافی که داریم دست‌یابیم و به همین دلیل چون وقت این را نداریم که به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم، پاسخ ندادن ما دال بر جواب نداشتن نیست و فرصت این را نداریم و مبنای ما این است که تا روز آخر خدمات را برای مردم انجام دهیم.

* با تمام توان نگذاشتیم برجام نابود شود

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: یکی از این خدمات ما شکست تحریم است و امیدواریم در این زمینه گام‌های خوبی برداریم؛ چون جنگ اقتصادی ترامپ شکست خورد و همه دنیا به این معترف هستند و نکته بعد همه‌ی دنیا فشار می‌آورند به آمریکا که برجام باید برگرد و فعال شود. یکی از خدمات دولت دوازدهم این بود که با تمام توان نگذاشت برجام نابود شود و هدف اصلی ترامپ نابودی برجام بود که ناموفق هم شد و در داخل نیز عده‌ای دنبال از بین بردنِ برجام بودند و و ما تلاش‌مان را کردیم تا برجام زنده بماند و در زمان مناسب نقش خود را در کشور ایجاد کند.

* برجام با دست و پای شکسته روبروی ترامپ ایستاد

وی ادامه داد: در برجام به حقوق‌مان دست یافتیم و البته مقصود این نیست که توافق بی‌نقص است، فقط خدا بی‌نقص است و ممکن است این توافق هم ایراد داشته باشد ولی توافقی مهم، تاریخی و بی‌سابقه بوده که یک کشور با شش قدرت بزرگ در شرایط تحریم مذاکره کند و بتواند موفقیت به‌دست بیاورد. برجام علی‌رغم اینکه قبلا گفتم دست و پایش را شکسته بودند، با دست و پای شکسته روبروی ترامپ ایستاد و سه بار آمریکا در سازمان ملل متحد و ترامپ را مفتضح کرد.

* اگر همه به تعهدات خود برگردند، ما هم به تعهدات خود برخواهیم گشت

روحانی تصریح کرد: پایان تحریم به این معناست که مردم به یکی از حقوق حقه‌ی خود دست یافتند و پایان تحریم از سوی آمریکا یعنی تروریسم اقتصادی و جنایت موقف شده و جنایتکار اگر جنایتش را متوقف کرد، منتی بر سر جنایت‌شده ندارد و اگر کسی که مورد هجمه است، اگر یک ساعت زودتر به حق خود برسد، حقش است و دولت نمی‌گذارد عده‌ای بخواهند پایان تحریم را به تاخیر بیندازند. عده‌ای می‌خواهند این‌کار را انجام دهند و ما یک دقیقه و یک ساعت اجازه نخواهیم داد. تحریم باید بشکند و آمریکا باید به تعهداتی که قبلا انجام داده برگردد. اگر همه به تعهدات خود برگردند، ما به تعهدات خود برخواهیم گشت.

* مردم در تهیه کالاهای مورد نیاز روزمره دچار مشکل هستند

روحانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه جنابعالی اول مرداد در مورد افزایش قیمت ها و  نظارت و کنترل بر  بازار و مهار گرانی‌ها و گرانفروشی تاکید کردید و دستوراتی دادید، با این وجود مردم شاهد هستند که قیمت کالاهای مختلف با نوسان شدید مواجه است و چند برخی هم وجود دارد به شکلی که تهیه برخی اقلام برای مردم مشکل شده است، گفت:در این  زمینه مشکل همچنان وجود دارد مردم در تهیه کالاهای مورد نیاز روزمره شان دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: مردم عزیز ما باید توجه داشته باشند که امسال به خاطر کرونا صادرات غیر نفتی ما در 8 ماهه اول حدود 19 درصد کاهش پیدا کرده و کاهش درآمد صادرات غیرنفتی نیز داریم، دوم اینکه به خاطر اینکه منابع ارزی ما در کشورهای خارجی در بسیاری از موارد با مشکل برداشت مواجه است، که رئیس بانک مرکزی هم توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: دلیل اینکه برخی از کارهایی که گران شد بر مبنای این بود که نهاده‌های دامی که به موقع می بایست وارد بشود با تأخیر مواجه شد و این باعث شد که برخی از کالاهای دیر وارد شد.در سال 90 فروش 119 میلیارد نفت داشتیم اما در سال در سال 91 در تامین کالاهای اساسی مشکل داشتیم ، صف‌های طولانی داشتیم اما امروز صف طولانی نداریم و کمبود کالا نداریم مشکل گرانی کالا مدیریت و عدم برخورد قاطع با متخلفین نیز هست.

روحانی اضافه کرد: یکی از مصوبات بسیار مهم ما در کارگروه دولت الکترونیک مربوط به سامانه جامع تجارت بود، سامانه جامع تجارت را راه اندازی کردیم  ببینید چه می کنند آنهایی که به هر دری متوسل می‌شوند که این سامانه کامل کار نکند، به دادگاه‌های مختلف شکایت های مختلف دارند برای اینکه انبارها رو نشود تا مردم به حقوقشان دست پیدا نکند. ما ان‌شاءالله این سامانه تجارت را به خوبی پیش خواهیم برد مرحله دوم و سوم را اجرایی خواهیم کرد تا کامل کنیم، خب این سامانه تجارت اگر درست بشود و کامل بشود که الان بخش بزرگ 70 درصد این سامانه راه افتاده، برخی از مشکلات را حل خواهد  کرد.

* ضعفی برای بودجه قائل نیستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات به بودجه سال آینده ،گفت: ضعفی برای بودجه قائل نیستیم، ما به مردم می‌گوییم که سال آینده به طور متوسط تا پایان سال روزی 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت و میعانات گازی را تولید خواهیم کرد و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما پیش بینی کردیم که برای آنهایی که حقوق‌بگیر ثابت ما هستند چه کارمند و چه بازنشسته، 25 درصد دریافتی حقوق آنها را اضافه کنیم، ما معتقدیم این کار برای سال آینده امکان‌پذیر  است، بودجه جاری متکی به نفت نیست و مقدار بیشتری که از درآمد نفت حاصل می‌شود، در راه توسعه کشور و توانمندسازی اقشار محروم مصرف خواهد شد.

روحانی گفت: بنابراین ما هم مشکلی در بودجه نمی بینیم آن را خوب تهیه کردیم که دارای نقاط قوت است هم برای حمایت از اقشار کم درآمد هم برای توسعه کشور و هم تکیه کافی بر مالیات دارد و تکیه بر کوچک شدن دولت دارد.

* هدف ما لغو تحریم‌های غلط و ظالمانه در اولین فرصت است

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرای قانون لغو تحریم ها که اخیراً از سوی مجلس تصویب شده است، گفت: هدف دولت این است که در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد این یکی از وظایف مهم دولت است اگر همین ساعت امکان پذیر باشد بنده به ساعت بعد موکول نخواهم کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر 4+1 به تمام تعهدات خود عمل کنند دولت بلافاصله به تمام تعهداتش عمل خواهد کرد و بنابراین همه آنچه که در توافق برجام آمده را انجام خواهیم داد. مجلس هم طرحی را  تصویب کرده تا باعث شود، تحریم از دوش مردم برداشته شود اما آیا این قانون به هدفی که داره منطبق هست یا نیست بحث دیگری است.

روحانی اظهار داشت: هر زمانی4+1 به کلیه تعهدات خود عمل می‌کنند کاملاً به تعهدات برمی‌گردیم و هیچ چیزی مانع اقدام متقابل ما برای اجرای کامل تعهدات نخواهد بود .کاهش تعهدات ما از اردیبهشت سال 98 شروع شد که در پنج مرحله بود و به طرف مقابل هم اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت هسته‌ای دیگر هیچ گونه محدودیتی برای خود قائل نیست. در مرحله پنجم که من اعلام کردم که ما کاهش تعهدات دادیم صریح اعلام کردم که ما هیچ تعهدی دیگر برای غنی‌سازی نخواهیم داشت.

* قانون مصوب مجلس را با تفسیر خودمان اجرا می‌کنیم

در ادامه، احسان آریا خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سوال خود از رئیس جمهور را اینطور بیان کرد:

« آقای رئیس‌جمهور سلام و عرض ادب و خداقوت به شما و همکارانتان. شما فرمودید که اگر طرف مقابل به تعهداتش برگردد ما هم برمی‌گردیم؛ سؤال ما درباره شیوه اجبار طرف مقابل برای اجرای تعهداتش است.

طرح مجلس که به آن اشاره کردید به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند مؤثر و مفید باشد؛ ضمن اینکه به هرحال این مسئله هم‌اکنون یک قانون است و دولت طبق قانون ان‌شاءالله آن را عملیاتی خواهد کرد. کارشناسان معتقدند که تأثیر این طرح برای اعمال فشار به طرف غربی برای لغو تحریم‌ها بستگی بسیاری به اجرای دقیق و مؤثر آن توسط دولت دارد و اگر دولت با آن به‌صورت سمبلیک برخورد کند و اجرای آن را سهل بگیرد، از تأثیر آن کاسته می‌شود.

حضرتعالی که بارها گفته‌اید دوست دارید تحریم‌ها ترک بردارد و همچنین دولت شما تجربه‌های عبرت‌آموز بسیاری دارد که نشان می‌دهد طرف مقابل  فقط در مقابل قدرت و ایستادگی مردم ایران کرنش می‌کند، آیا این قول را به مردم ایران می‌دهید که این قانون به‌خوبی و با قدرت اجرا شود؟»

روحانی در پاسخ به خبرنگار تسنیم گفت: قبلاً دولت موضعش را نسبت به این قانون اعلام کرده است و آن را مفید نمی‌داند و من نظرم را صریحاً اعلام کردم و در دولت اتفاق‌آرا وجود دارد. اینکه ما فشار بیاوریم به‌ طرف مقابل را قبلاً، سال گذشته در 5 مرحله انجام دادیم. من به وزرای مربوطه و معاونان مربوطه دستور دادم آیین‌نامه اجرایی آن را فراهم کنند و چهارشنبه در دولت مطرح می‌شود و در دولت تصویب و در چارچوب این آیین‌نامه اجرا می‌شود.

وی افزود: تفسیری که ما داریم در چارچوب قانونی است که می‌خواهد تحریم را بردارد، نه آنکه برداشتن تحریم‌ها را به تأخیر بیندازد. شکستن تحریم عامل اصلی‌اش مقاومت ملت ایران است و اگر مردم ما در این سه سال این همه مشکلات را تحمل نمی‌کردند موجب خوشحالی دولت ترامپ بود، به این معنا که مردم ما تسلیم بیگانه شدند. آنچه موجب پیروزی ما شده مقاومت و صبر مردم است و هرروز که تحریم را بشکنیم، کار مردم بوده است. 

روحانی با بیان اینکه همه قوا و مجلس دست به دست هم دهیم و شکستن تحریم حق مردم ایران است، گفت: تجارت آزاد و فروش نفت حق مردم است و دولت و مجلس باید ثمره مقاومت مردم و حقوق تضییع‌ شده آن را پیگیری کنند. 

* اولویت امروز مردم شفافیت و مبارزه با فساد است

روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه مجلسی ها معتقدند لوایح دولت به نفع مردم نیست، گفت: دولت یک لایحه بسیار مهم در مجلس قبلی داد که در دستور کار قرار نگرفت؛ ما برای لایحه جامع انتخابات ماه ها جلسات کارشناسی متعددی برگزار کردیم اما متاسفانه در مجلس قبل رد شد؛ اولویت امروز مردم شفافیت و مبارزه با فساد است  اما متاسفانه مجلس به لوایح خودش اهمیت می دهد‌ و این به نفع مردم نیست؛ دولت کار کارشناسی عظیمی دارد و لایحه های آن پخته است؛ لوایح باید اصل باشد و مجلس هم طبق قانون می تواند طرح هایی را ارائه کند‌؛ البته که اینجا بحث دولت و مجلس مطرح نیست و بحث مردم است.

وی افزود: ما در دولت وزیری که حامی مصرف کننده باشد نداریم؛ به همین خاطر پیشنهادش را به مجلس قبلی دادیم اما رد شد؛ این مجلس هم می توانست آن را با یک اصلاح کوچک تایید کند و ما وزارت بازرگانی را تشکیل می دادیم اما طرح را رد کردند و بایگانی شد؛ این در حالی است که طی جلسه هیئت دولت با رهبری این مساله از سوی خود رهبری مورد انتقاد بود که چرا کار سه یا چهار وزارتخانه را باید یک نفر انجام دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: بعضی ها فکر می‌کنند فقط مجلس نماینده مردم است در حالی که برای انتخاب دولت همن مردم پای صندوق رای رفتند ما هم نماینده مردم هستیم؛ این مفاهیم الان دیگر مفهومی ندارد شاید در رژیم قبل که نه دولت و نه مجلس به حرف مردم نبودند مطرح بود اما الان نه چرا که هر دوی آن را مردم انتخاب می کنند. هر طرحی که نماینده ها بدهند اگر به کمک مردم باشد حتما از آن حمایت می کنیم و باید یکدیگر را یاری کنیم.

جلسات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا منظم برگزار خواهد شد

روحانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیراً شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، دیداری با رهبری داشتند و ایشان بر لزوم تداوم جلسات این شورا و تشکیل دبیرخانه فعال برای این شورا تاکید داشتند، در چند وقت گذشته علت برگزار نشدن جلسات این شورا چیست، گفت: به زودی ان‌شاءالله جلسات شروع خواهد شد، رهبری تاکید فراوانی بر تشکیل جلسات این شورا داشتند.

وی ادامه داد پس از بیانات ایشان یک کمیته‌ای که کار کارشناسی را انجام می‌دهد جلسات خود را آغاز کرد و دستور کارهای برگزاری جلسات را تعیین کرده است و در هفته آینده یا هفته بعد جلسات شورا تشکیل خواهیم داد.

رئیس جمهور تصریح کرد : یکی از مشکلاتی که در این شورا داشتیم این بود که تصمیمات دیر یا کند گرفته می‌شد که نمی‌توانستیم به سرعت مشکلات اقتصادی را حل کنیم، اما تصمیم بر این شده است که جلسات مستمر را برگزار کنیم و سایر  سران سایر قوا نیز بر این موضوع تاکید دارند.

* پیش‌شرطی برای بازگشت آمریکا به برجام نداریم

روحانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر آمریکا بخواهد به برجام بازگردد، چه میزان باید خسارت از او دریافت کرد، گفت: دولت آمریکا خسارات خیلی زیادی از اول انقلاب و قبل از انقلاب به ایران وارد کرده است.

وی با بیان اینکه محاسبه خسارت های چند سال اخیر آمریکا به ایران خیلی سخت است، ادامه داد: این که برای بازگشت به برجام از سوی آمریکا پیش شرط بگذاریم این است که 5 سال دیگر تحریم ها را ادامه بدهیم، اگر 5+1 به تمام تعهدات خود عمل کند فردا صبح ما هم به تمام تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه 4+1 نیز به تعهدات خود عمل نکرده است و حتماً باید از آنها نیز خسارت بگیریم، اظهار داشت: اگر بخواهیم این روند را پیش بگیریم باید یک جنگ جهانی با دنیا داشته باشیم آنچه مهم است این است که آمریکا به تعهداتش عمل کند و به دنیا بگویید که اشتباه کرده است.

روحانی درباره درخواست بایدن و آلمان و فرانسه برای تجدید نظر در برجام، گفت: تعبیری که اعلام شده را نشنیده ام مبنی بر اینکه باید توافق دیگری داشته باشیم این حرف ترامپ بود، فرض بر این که این حرف وجود داشته باشد ما هیچ پیش‌شرطی را نخواهیم پذیرفت برجام غیر قابل مذاکره است و از قبل در مورد آن مذاکره شده است و باید اجرایی شود.

* برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای ارتباطی به برجام ندارد و قابل مذاکره نیست

وی ادامه داد: برنامه موشکی ما و یا مسائل منطقه‌ای به برجام ارتباطی ندارد همان موقع نیز در مورد این ها بحث شد که ما اعلام کردیم قابل مذاکره نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آقای ترامپ شاید از مذاکرات بی خبر بود اما آقای بایدن می‌داند که چه مذاکراتی انجام شده است و مسائل دیگر قابل مذاکره نیست.

* زمان و مکان انتقام ترور شهید فخری زاده را ما تعیین کنیم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اینکه ترور شهید فخری زاده تنش ها را در منطقه زیاد کرده است و ایران چگونه می خواهد نقش خودش را در این مورد ایفا کند و همکاری‌اش با چین واینکه بتواند برجام باقی بماند چیست، گفت: هر دو نکته مهم است. هم زنده ماندن برجام و هم همکاری با کشورها برای ثبات در منطقه. علت اینکه ترامپ در مقابل ایران ناموفق بود  همین امر بود و ما همچنان دنبال این هستیم که با کشورهایی مثل روسیه و چین و اتحادیه اروپا همکاری داشته باشیم.

دی ادامه داد: ترور شهید فخری زاده کار کسانی بود که می خواستند منطقه را به جنگ بکشانند در واقع هدف ایجاد بی ثباتی و جنگ در منطقه آن هم در روزهای پایانی ترامپ بود. ما شهید فخری زاده را دانشمند به نامی می دانستیم و ایران در این خصوص برای خودش حق انتقام قائل است. اما اجازه نمی دهیم زمان و مکانش را برای ما تعیین کنند. ما طرح صلح هرمز را ارایه داده ایم و بعد هم برای روسای کشورهای منطقه فرستاده ایم.

*  به دنبال تقابل با قوای دیگر نیستیم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در شرایط کرونا و تحریم مردم انتظار تعامل قوا را دارند اما شاهد تقابل بین آنها هستند، گفت: ما به دنبال تقابل با قوای دیگر نیستیم و مبنای ما فقط قانون اساسی است و با دو قوه دیگر بر اساس چارچوب همین قانون  تعامل می کنیم و چیزی فرای قانون اساسی از قوای دیگر نمی خواهیم. منتهی ما اهداف مهمی داریم که مردم هم ما را برای همین اهداف و اجرای آن انتخاب کرده اند. پس رای مردم به مجلس و دولت بر مبنای منافع ملی خودشان است. تاکید می‌کنم ما در شرایط جنگ هستیم و همه باید به فرمانده کمک و از تضعیف آن در میدان جلوگیری کنیم.

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      تا پینیکیو هست اشتباهات و گناهان را نمیتوان گردن گربه نره و روباه مکار انداخت اقای روحانی

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه