ارسال به دیگران پرینت

واکاوی مصاحبه اخیر جو بایدن | مسئله «ایران»، ۲۵ درصد از صحبت‌های او را شامل می‌شد؛ چین ۱۷ درصد

جو بایدن در گفتگو با توماس فریدمان که در نیویورک تایمز منتشر شد، پیام‌های واضحی را در مورد ایران مطرح کرد، اما به مسائل اساسی دیگری نظیر راه حل ایجاد دو دولت در مورد فلسطین و میزان پایبندی آمریکا به دفاع از دموکراسی و حقوق بشر اشاره‌ای نکرد.


واکاوی مصاحبه اخیر جو بایدن  |   مسئله «ایران»، ۲۵ درصد از صحبت‌های او را شامل می‌شد؛ چین ۱۷ درصد

إبراهیم نوار در القدس العربی نوشت: جو بایدن در گفتگو با توماس فریدمان که در نیویورک تایمز منتشر شد، پیام‌های واضحی را در مورد ایران مطرح کرد، اما به مسائل اساسی دیگری نظیر راه حل ایجاد دو دولت در مورد فلسطین و میزان پایبندی آمریکا به دفاع از دموکراسی و حقوق بشر اشاره‌ای نکرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: تلاش بایدن آن بود که پیام‌های سیاسی را به داخل آمریکا بفرستد، بویژه خطاب به جمهوری خواهان و طرفداران ان‌ها در ایالت‌های مختلف، به این ترتیب که مساله ایران، ۲۵ درصد از صحبت‌های او را شامل می‌شد و چین ۱۷ درصد، بدین معنا، ایران سوژه اول سیاست خارجی امریکا در دوره بایدن خواهد بود.

بازگشت به توافق هسته‌ای

طی گفتگوی بایدن با فریدمن، رئیس جمهور منتخب آمریکا تاکید کرد که اولویت او بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران است، اما اعتراف کرد که این کار مشکلی است و آمریکا بدون همکاری متحدان خود و دیگر شرکای توافق هسته ای، نمی‌تواند آن را انجام دهد.

بایدن در ضمن صحبتهایش تصریح کرد که ادامه شرایط فعلی باعث افزایش قدرت هسته‌ای ایران می‌شود. علاوه بر اینکه موضوع موشک‌های دقیق ایران نیز یکی از عوامل بر هم خوردن استقرار و ایجاد تنش در منطقه است.

بایدن همچنین پیشنهاد داد که دولت‌های عربی نیز در توافق هسته‌ای حاضر باشند، بویژه امارات و عربستان. وی به این شیوه قصد داشت از میزان مخالفت این دو دولت با بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای بکاهد. در ادامه، وزیر خارجه عربستان، فیصل بن فرحان نیز از فکر مشورت بین آمریکا و دولت‌های عربی خلیج فارس در خصوص ایران استقبال کرد و تاکید نمود که گفتگو با دولت‌های عربی خلیج فارس تنها راه امضای یک توافق جدید در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

اما وزیر خارجه عربستان به اهمیت مشارکت دولت‌های عربی در توافق هسته‌ای اکتفا نکرد و بدون انکه اسمی از اسرائیل به میان آورد، بر اهمیت حضور «دوستان منطقه ای» نیز تاکید کرد. البته به نظر نمی‌رسد آمریکا بتواند دامنه مذاکرات را بدون موافقت دولت‌های اصلی حاضر در توافق هسته ای، گسترش دهد. احتمالا بایدن برای حل این مشکل، یک کانال گفتگو بین ایالات متحده با اسرائیل و عربستان و امارات، می‌گشاید.

فتح بابی برای مذاکرات جدید

بایدن از فتح بابی برای مذاکرات جدید با ایران در مورد برنامه‌های هسته‌ای اش صحبت می‌کند، اما ایران این مذاکرات را ضروری نمی‌داند، چرا که توافق واضح است و این آمریکا بوده که از آن خارج شده است و باید بدون هیچ شرطی به توافق مذکور بازگردد. علاوه بر اینکه ایران خواستار رفع تمام تحریم‌های ترامپ است. همانطور که محمد جواد ظریف در تاریخ ۱۷ نوامبر اعلام کرد که بازگشت به پایبندی کامل به توافق هسته ای، از سوی ایالات متحده و ایران می‌تواند به صورت همزمان باشد و نیاز به هیچ مذاکره‌ای ندارد.

با این حال، انتظار نمی‌رود انجام اقدامات اجرایی برای بازگشت به توافق هسته ای، برای دولت آینده آمریکا آسان باشد، بویژه در صورتی که جمهوری خواهان موفق به سیطره بر مجلس نمایندگان شوند.

جمهوری خواهان تنها به یک کرسی دیگر نیاز دارند تا ادامه فعالیت ماکونیل، رئیس فعلی اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان، تضمین شود و این امر می‌تواند مشکل جدی برای دولت جدید امریکا در طول چهار سال آینده باشد و حتی ممکن است باعث شود جوزف بایدن صاحب تنها نیمی از صلاحیت‌ها بوده و یک رئیس جمهور نصفه باشد!

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه