ارسال به دیگران پرینت

العربی الجدید

عواملی که باعث پیروزی بایدن شد، کدامند؟

بسیاری از این آمار و ارقام به بررسی و تفسیر دلایل نیاز دارد و این مساله پس از شمارش آخرین رأی صورت می‌گیرد، بویژه آنکه به مرور نتایج می‌تواند تغییر کند، اما همگی به یک نتیجه واحد ختم می‌شود، حاکی از آنکه ترامپ که یک پدیده در تاریخ سیاست آمریکا محسوب می‌شود، همچنان قادر است افکار میلیون‌ها نفر از مردم خود را اقناع کند.


عواملی که باعث پیروزی بایدن شد، کدامند؟

جمانة فرحات در العربی الجدید نوشت: پس از پایان معرکه قضایی که دونالد ترامپ در مقابله با جو بایدن به راه انداخته، برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر کسی باشد، حواشی زیادی در این باره وجود دارد که نیازمند بررسی است.

در ادامه این مطلب آمده است: مناقشه‌ها در آمریکا، حجم ناخشنودی از شیوه مدیریت شمارش آراء در ایالت‌های این کشور را منعکس کرد. تعابیری نظیر اینکه «آمریکا از آنچه جریان دارد بیشترین آسیب را می‌بیند» و «ترامپ باعث زیان‌های غیر قابل بخششی برای آمریکا شده و کشورش را دزدیده است»، واقعی به نظر می‌آید، بویژه در صورتی که این مساله را در نظر داشته باشیم که ترامپ پیش از پایان شمارش آراء خواستار اعلام پیروزی خود بود! نیت اصلی او، رساندن موضوع به دادگاه عالی است، بدون آنکه دلایل این خواسته خود را شرح داده یا حتی اصول قانونی برای آن بیابد.

تمام این اقدامات از شخصی مثل ترامپ که باخت را به آسانی نمی‌پذیرد و آمادگی ندارد تا بعنوان رئیس جمهور آمریکا مطرح شود که نتوانست به دوره دوم ریاست برسد، قابل انتظار بود. بنابراین، ترامپ خود را برای هر چیزی آماده کرده است، ولو اینکه مجبور باشد ده‌ها بار دروغ بگوید و نظریه توطئه، تزویر و سرقت در انتخابات را مطرح کند.

اما جو بایدن که طی روز‌های گذشته دریافته است در حال نزدیک شدن به فرصت آخر خود برای تحقق آرزویش است، قصد تسلیم شدن در برابر ترامپ را ندارد؛ و در شرایطی که برای اولین بار در تاریخ انتخابات آمریکا به عنوان یک نامزد دموکرات به بیش از ۷۱ میلیون رأی دست یافته است، نمی‌خواهد پیروزی قاطع را از دست بدهد، چرا که شکست برای بایدن در این مرحله بدین معناست که حدود ۶۷ میلیون آمریکایی معتقدند ترانمپ نماینده آن‌ها و بیانگر دیدگاهشان است و به همین دلیل رأی دادن به وی را انتخاب کرده اند.

درست است که ویروس کرونا موفق به تغییر شکل رأی گیری شد و نسبت رأی دهی پیش از موعد را به حدود صد میلیون نفر رساند، اما همین مساله به نفع نامزد دموکرات تمام شد. در واقع دو گانه کرونا و اقتصاد در این انتخابات، شدیدا به نفع بایدن بود، چرا که تعداد زیادی از رأی دهندگان، مهار ویروس کرونا و حل بحران اقتصادی را اولویت خود می‌دانند.

خوانش اولیه آراء رأی دهندگان آمریکایی چند نکته مهم را روشن می‌کند؛ سفید پوستان گرایش بیشتری به ترامپ دارند و ایشان به طور میانگین، نسبتی بین ۶۵ تا ۶۷ درصد از رأی دهندگان در سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهند. ترامپ همچنین یک سوم آراء آمریکایی‌های با نژاد و اصلیت لاتینی را به خود اختصاص داد. بسیاری از این آمار و ارقام به بررسی و تفسیر دلایل نیاز دارد و این مساله پس از شمارش آخرین رأی صورت می‌گیرد، بویژه آنکه به مرور نتایج می‌تواند تغییر کند، اما همگی به یک نتیجه واحد ختم می‌شود، حاکی از آنکه ترامپ که یک پدیده در تاریخ سیاست آمریکا محسوب می‌شود، همچنان قادر است افکار میلیون‌ها نفر از مردم خود را اقناع کند و این مهم، به معنای آن است که تاثیرگذاری ترامپ بر جامعه آمریکا حتی پس از خروج وی از کاخ سفید نیز پایان نمی‌یابد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه