ارسال به دیگران پرینت

نقش ویژه یک اندیشکده ضدایرانی در یک پروژه جنجالی برای حمله به منتقدان آمریکایی سیاست ترامپ در قبال تهران

«بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، اندیشکده‌ای که حامی حمله نظامی آمریکا به ایران است و توسط یکی از بزرگترین حامیان تبلیغاتی رئیس جمهور دونالد ترامپ تأمین مالی می‌شود، به عنوان مرکز پیام رسانی برای پروژه بحث برانگیز Iran Disinfo که پول آن از جیب مالیات دهندگان آمریکا تأمین می شود، فعالیت می‌کرده است. پروژه ای که به آزار و اذیت منتقدان سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه می پرداخت.


نقش ویژه یک اندیشکده ضدایرانی در یک پروژه جنجالی برای حمله به منتقدان آمریکایی سیاست ترامپ در قبال تهران

الی کلیفتون در وبسایت «Responsible Statecraft» وابسته به اندیشکده کوئینسی نوشت: «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، اندیشکده‌ای که حامی حمله نظامی آمریکا به ایران است و توسط یکی از بزرگترین حامیان تبلیغاتی رئیس جمهور دونالد ترامپ تأمین مالی می‌شود، به عنوان مرکز پیام رسانی برای پروژه بحث برانگیز Iran Disinfo که پول آن از جیب مالیات دهندگان آمریکا تأمین می شود، فعالیت می‌کرده است. پروژه ای که به آزار و اذیت منتقدان سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه می پرداخت.

در ادامه این مطلب آمده است: دو منبع در کنگره که در جلسه توجیهی با مقامات وزارت امور خارجه حضور داشتند، تایید کردند که سعید قاسمی نژاد، مشاور ارشد بنیاد بخشی از پروژه مذکر بوده است. این دومین باری است که در ظریف یک ماه گذشته، یکی از کارکنان بنیاد دفاع از دموکراسی ها در آزار و اذیت علیه منتقدان دولت ترامپ شرکت داشته است.

به نظر می رسد که وابستگی قاسمی‌نژاد به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ارتباط چندانی با ترویج دموکراسی ندارد. گزارش شده که وی مفهوم تمرکزگرایی دموکراتیک ولادیمیر لنین را تحسین کرده و از آگوستو پینوشه، دیکتاتور شیلی به عنوان «رهبر فقید شیلی که بسیار بهتر از سالوادور آلنده»، رئیس جمهور سوسیالیست شیلی بوده نام برده است.

اسنادی که به کمک نهاد محافظت از دموکراسی به دست آمده بیان می‌دارد که کارمندان بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در حال برنامه ریزی برای برگزاری جلسات متعددی با مقامات وزارت امور خارجه برای بحث در مورد معرفی قاسمی نژاد به مقامات «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه هستند. این بخش در وزارت خارجه آمریکا توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه برای هماهنگی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران پس از خروج واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای با ایران ایجاد شد.

در پی رسوایی ناشی از حملات این پروژه به منتقدان داخلی سیاست دولت ترامپ، وزارت امور خارجه آمریکا به پروژه 1.5 میلیون دلاری خود که ظاهراً برای مقابله با تبلیغات ایرانی‌ها ایجاد شده بود، پایان داد. در یک نمونه، حساب توییتر این پروژه به یک تحلیلگر که در حال تحقیق در مورد تأثیر تحریم‌های آمریکا بر مردم ایران بود حمله و ادعا کرد که وی به بهانه ثبت مستند نقض حقوق بشر مواضع تهران را تبلیغ می‌کند.

در چندین مورد، حسابهای توییتر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و قاسمی نژاد هر کسی که نظری مخالف آن‌ها داشت را مورد آزار و توهین قرار دادند.

توییت قاسمی نژاد در حمله به نگار مرتضوی، روزنامه نگار آمریکایی- ایرانی به دلیل پوشاندن موهای خود هنگام ملاقات با جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، توسط حساب توییتری پروژه Iran Disinfo دوباره ریتوئیت شد. قاسمی نژاد در توییتی که بعدا حذف کرد، نوشته بود: «نگار مرتضوی قبلا به دلیل ملاقات یک روزنامه نگار ایرانی با پمپئو به او حمله کرده بود. حالا چندی پیش،خود نگار مرتضوی موهای خود را پوشانده بود تا با جواد ظریف دیدار کند، کسی که ............»

حساب کاربری توییتر این پروژه پیش‌تر نیز به اندیشکده «شورای آتلانتیک» به عنوان یکی از اتاق فکر‌های اصلی در سیاست خارجی برای دیدار با ظریف حمله کرده بود.

در آوریل 2019 ، پروژه اطلاعاتی مورد حمایت وزارت امور خارجه و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به یکی دیگر از اتاق‌های فکر سیاست خارجی آمریکا یعنی، «انجمن آسیا» مستقر در نیویورک حمله کرد. آنها با بازتوییت توئیت علیرضا نادر، همکار ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها، انجمن را متهم کردند که به ظریف برای انتشار «دروغ‌هایش» فرصت داده است.

این پروژه و بنیاد حتی حملات جنسیتی را به روزنامه نگاران واشنگتن پست و نیویورک تایمز آغاز کردند.

در فوریه 2019، اکنات پروژه Iran Disinfo توئیتی از مریم معمارصادقی (کارگزار دیگر وزارت خارجه آمریکا) را بازتوییت کرد. در این توییت خانم صادقی جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست را متهم به دروغ پراکنی به نفع ایران کرد. در همان ماه، این پروژه به روزنامه نگار نیویورک تایمز، توماس اردبرینک، که در آن زمان رئیس دفتر تایمز در تهران بود نیز حمله کرد و او را متهم به تکرار «دروغ‌های» تهران نمود.

ماه گذشته اینترسپت جزئیاتی در مورد چرایی لغو این پروژه منتشر کرد. در این گزارش آمده است که این پروژه به مدد ECCE روی پا بود، گروهی که نزدیک به 10 میلیون دلار به صورت سالانه از قراردادهای دولتی برای راه اندازی و عملیاتی کردن پروژه های مربوط به ایران در دهه گذشته، دریافت کرده بود.

یکی از اعضای کنگره که نخواست نامش فاش شود، گفت: مقامات مرکز تعامل جهانی وزارت امور خارجه  در جلسه با ما تأیید کردند که سعید قاسمی نژاد کارمندی با حقوق مشخص برای پروژه ایران دیس‌اینفو بود. یکی دیگر از منابع ما در کنگره نیز تایید کرد که نام قاسمی نژاد در جلسه توجیهی مطرح و نقش وی به عنوان پیمانکار تأیید شده است.

مشارکت قاسمی نژاد و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در پروژه ایران دیس‌اینفو در ژوئن 2019 حتی در حالی که بنیاد و کارکنان آن سعی داشتند فاصله رسمی خود را از این پروژه جنجالی را حفظ کنند، مشهود بود.

وب سایت پروژه ایران دیس‌اینفو و حساب توئیتر آن به طور مرتب مارک دوبوویتس  مدیر بنیاد و سعید قاسمی نژاد را تبلیغ می‌کرد. وب سایت خود بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز بخش "پروژه ایران دیس‌اینفو" را بر روی تارنمای خود قرار داده بود.

به دنبال هیاهوی فعالیت‌های این پروژه و پیوندهای آشکار بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با آن، دوبوویتس با رد هرگونه دخالت سازمان خود توییت کرد: این توطئه‌ای آشکار علیه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها است. قاسمی نژاد نیز در توئیت خود نوشت: بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به هیچ وجه با پروژه ایران دیس‌اینفو همکاری نداشته است. البته او بعدا این توئیت را حذف کرد.

تأیید دو عضو کنگره در مورد دخالت قاسمی نژاد و اسنادی که منتشر شده به وضوع نشان می‌دهد که قاسمی نژاد با وزارت خارجه آمریکا در ارتباط است.

ایمیلی در تاریخ 14 سپتامبر 2018 نشان می‌دهد که قاسمی نژاد در حال برنامه ریزی جلسه‌ای با کیارش احفاد استراتژیست رسانه های اجتماعی و مشاور در وزارت امور خارجه است.

ماه گذشته، مارک اوون جونز، استاد مستقر در قطر، به رسپانسیبل استیت کرافت(Responsible Statecraft) گفت که چگونه بنجامین وینتال ، محقق بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، منتقدان توافق صلح میان امارات و اسرائیل را آزار می‌دهد. جونز که منتقد این توافقنامه بود، تقریباً با 90 توییت از سوی وینتال مواجه شد که حاوی اتهامات توهین آمیز و پرشماری می شده است.

در نهایت بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به درخواست ما برای ادای توضیحات پیرامون نقش آنها در پروژه ایران  دیس‌اینفو پاسخ نداد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه