ارسال به دیگران پرینت

اشرف غنی به طالبان اطمینان داد

رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد که آینده کشورش در گروی صلح عادلانه و پایداری است که قطر برای برقراری آن تلاش می‌کند و هیچ کسی از آن مستثنی نیست.

اشرف غنی به طالبان اطمینان داد

 اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی با عنوان "برقراری صلح در افغانستان" در مرکز تحقیقات درباره درگیری و اقدام انسانی شهر دوحه با اشاره به اینکه آینده کشورش در گروی صلح عادلانه و پایداری است که قطر برای برقراری آن تلاش می‌کند و هیچ کسی از آن مستثنی نیست، تاکید کرد: دوحه در واقع با میزبانی مذاکرات صلح افغانستان برای رسیدن به صلح موردنظر تلاش می‌کند.

اشرف غنی اظهار کرد: در روزهای آتی نیاز به شجاعت برای اعلام آتش‌بس در سطح بومی وجود دارد تا کشور بدون هیچ مانعی به صلح برسد، ما باید همه را به تلاش برای ایجاد صلح تشویق کنیم.

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه گفت: ۷۵ درصد از افغان‌ها اتفاق نظر دارند که قدرت طالبان منفی است اما ما آنها را به عنوان یک واقعیت به رسمیت می‌شناسیم و آنها بخشی از واقعیت هستند و باید همراه با آنها صلح ایجاد کرد.

او افزود: طالبان باید این واقعیت را درک کنتد که اکثریتی در جامعه وجود دارد و بدون آن ما هرگز نخواهیم توانست پیش برویم و آنها باید شجاعت به خرج داده و اعتراف کنند که ما یک جامعه واحد هستیم.

اشرف غنی در ادامه گفت: افغانستان به دلیل جنگ از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۰۲ حدود ۴۰ میلیارد دلار زیان دیده است و هزینه اقتصادی جنگ از سال ۲۰۰۲ تا امروز هنوز حساب نشده است. علاوه بر این خسارات سنگین دیگری همانند قربانیان و آوارگان جنگ وجود دارند، هزینه کوچ انسانی بسیار سنگین است زیرا افراد در حقیقت سرمایه‌های کشور در تمامی مناطق هستند.

او افزود: شیوه تفکر و زندگی هر افغانی در چارچوب این درگیری شکل می‌گرفت به همین دلیل هر فردی در افغانستان می‌خواهد بر این درگیری غلبه کند.

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه ضمن تشکر از تیم مذاکره‌کننده که اکنون در دوحه حضور دارد، گفت: در حال حاضر صلح با حس غریزی هدایت می‌شود، اقدامات زیادی از جمله آزادسازی زندانی ها در این مسیر انجام شده‌اند.

وی با تقدیر از تلاش‌های برخی کشورهای دوست که در ایجاد صلح نقش دارند، گفت: در منطقه توافق جدی درباره این مساله وجود دارد که در افغانستان باید ثبات وجود داشته و این کشور باید پایگاه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

این مسؤول افغان افزود: در افغانستان هیچ گروهی وجود ندارد که شعار جدایی سر داده باشد بلکه درگیری‌ها برای رقابت و کنترل بوده‌اند، جمهوری افغانستان در واقع چارچوبی است که تمامی گروه‌های مردم افغان را کنار خود جمع می‌کند.

اشرف غنی همچنین گفت: سلطه به معنای این نیست که همه چیز در برابر صلح است، ما به دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو با یکدیگر تمایل داریم و این فقط مردم افغانستان هستند که در نهایت آینده خود را تعیین خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه مردم در افغانستان خواستار اصلاح امور، گفت‌وگو و حل و فصل درگیری هستند، به جنبش طالبان اطمینان داد پس از آتش‌بس هیچ کسی آنها را نابود نخواهد کرد و آنها باید برای به موفقیت رسیدن مذاکرات صلح در آن مشارکت کنند.

رئیس جمهوری افغانستان در ادامه با تقدیر از قطر به دلیل مدیریت اقدامات لازم برای مبارزه با ویروس کرونا گفت: افغانستان به دلیل تلاش‌ها برای مبارزه با این بیماری بسیار خوش‌شانس بوده است.

مذاکرات صلح افغانستان میان دولت کابل و طالبان ماه گذشته میلادی در دوحه با یک مشارکت گسترده بین‌المللی و منطقه‌ای آغاز شد، این مذاکرات اقدامی تاریخی و جدی به سوی برقراری صلح پایدار در افغانستان توصیف شد.

طرف‌ها در این مذاکرات، آن را تنها راه پایان دادن به درگیری‌های افغانستان، آتش‌بس و آغاز گفت‌وگو دانستند و تاکید کردند، توافق صلح افغانستان باید بر اساس مشارکت و اشتیاق به آینده کشور باشد.

 

منبع : ايسنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه