ارسال به دیگران پرینت

الاخبار:

فشار ترامپ بر لبنان برای مذاکرات مستقیم با اسرائیل قبل از انتخابات | ترامپ می خواهد لبنان و اسرائیل منطقه‌ موردمناقشه دریایی را بین خود تقسیم کنند

به نظر می‌رسد واشنگتن و تل آویو امید زیادی به میدان لبنان دارند، نه تنها در مورد تشکیل دولت جدیدی که به نفع دشمن گام بردارد، بلکه در خصوص بهره برداری از نفت و گاز لبنان، که اسرائیل مدعی داشتن حقی در آنهاست. امیدواری آمریکا و اسرائیل به حدی رسیده است که هر دو این اعتقاد مشترک را دارند که شروع مذاکرات مستقیم، تا قبل از انتخابات آمریکا، ممکن است.

فشار ترامپ بر لبنان برای مذاکرات مستقیم با اسرائیل قبل از انتخابات | ترامپ می خواهد لبنان و اسرائیل منطقه‌ موردمناقشه دریایی را بین خود تقسیم کنند

یحیى دبوق در الاخبار نوشت: به نظر می‌رسد واشنگتن و تل آویو امید زیادی به میدان لبنان دارند، نه تنها در مورد تشکیل دولت جدیدی که به نفع دشمن گام بردارد، بلکه در خصوص بهره برداری از نفت و گاز لبنان، که اسرائیل مدعی داشتن حقی در آنهاست. امیدواری آمریکا و اسرائیل به حدی رسیده است که هر دو این اعتقاد مشترک را دارند که شروع مذاکرات مستقیم بین لبنان و رژیم اشغالگر، تا قبل از انتخابات آمریکا، ممکن است.

در ادامه این مطلب آمده است: در همین رابطه، تلاش آمریکا بر آن است که یک کانال مذاکره مستقیم بین لبنان و اسرائیل ایجاد کند، تا دو طرف در خصوص مرز‌های آبی اقتصادی خالص، با یکدیگر به توافق رسیده و منطقه‌ای که بر سر آن درگیری دارند را تقسیم کنند، چرا که ایالات متحده معتقد است شرایط در لبنان برای دست یابی به چنین توافقی کاملا مهیاست.

به گفته مسئولان عالی رتبه اسرائیلی و آمریکایی، هدف دولت آمریکا، تحقق مذاکره مستقیم بین اسرائیل و لبنان، تا قبل از رسیدن موعد انتخابات است، امری که می‌تواند یک دستاور سیاسی بزرگ برای دونالد ترامپ باشد. این در حالی است که گذشته از حل اختلاف در خصوص مرز‌های دریایی، از ۳۰ سال پیش تا کنون هیچ مذاکره سیاسی مستقیمی بین تل آویو و بیروت صورت نگرفته است.

اما چه چیزی دولت آمریکا را به سمت این امیدواری سوق داده است که تصور می‌کند این بار می‌تواند اراده سیاسی خود را بر طرف لبنانی تحمیل کند؟ گزارش‌ها حاکی از ان است که در هفته‌های اخیر، بویژه پس از انفجار بندر بیروت و به دنبال بحران‌های اقتصادی شدید در لبنان، انتقادات داخلی سختی انجام شد و همین عوامل، دولت آمریکا را بر آن داشت تا به سمت از سر گیری تلاش هایش برای شروع مذاکره بین دو طرف حرکت کند.

برای تحقق این هدف، منابع اسرائیلی از سفر دیوید شنکر به اسرائیل و دیدار او با وزیر انرژی رژیم صهیونیستی، یوفال شتاینتس، مسئول پرونده مرز‌های دریایی، خبر دادند، همانطور که وزیر خارجه اسرائیل، گابی اشکنازی نیز با این مقام آمریکایی ملاقات کرده است.

یک مسئول اسرائیلی بلند پایه در گفتگو با پایگاه خبری «واللا» در این باره تصریح کرد که سفر اخیر شنکر به لبنان، برای اجرای مذاکراتی با وزاری عالی رتبه در حکومت انتقالی لبنان انجام شده است، تا طرفین به تفاهمی در خصوص شروع مذاکرات با اسرائیل دست یابند.

طبق گزارش این منابع، شنکر پس از بازگشت از بیروت، با دو وزیر اسرائیلی، شتاینتس و اشکنازی دیدار کرده و آن‌ها را در جریان گفتگو‌های خود با طرف لبنانی گذاشته است. ضمن اینکه شنکر، پیش نویس تازه‌ای برای سندی مبنی بر اصول شروع مذاکرات، به این دو وزیر تقدیم کرده است.

مسئولان اسرائیلی تاکید می‌کنند برداشت آن‌ها این است که پس از بازگشت شنکر از بیروت، شاهد نرمشی در موضع لبنان بوده اند و به نظر می‌رسد لبنانی‌ها نسبت به گذشته امادگی بیشتری برای آغاز مذاکره در رابطه با موضوع تعیین مرز‌های دریایی با اسرائیل از خود نشان داده اند.

یکی از مسئولان اسرائیلی در گفتگو با «واللا» به پیشرفت در رابطه با لبنان اشاره کرده و تاکید نمود: «می بینیم که طرف لبنانی تمایل بیشتری نشان می‌دهد و معتقدیم که لبنانی‌ها می‌دانند اکنون زمان مناسب برای حل مساله فرا رسیده است. این در حالی است که اسرائیل هم آماده اغاز مذاکرات جدی است و امید دارد این مهم تا قبل از پایان سال ۲۰۲۰ بوقوع پیوندد».

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه