ارسال به دیگران پرینت

عادی‌سازی روابط چند کشور عربی دیگر با اسرائیل | برنامه ترامپ قبل از انتخابات

پس از سفر مایک پومپئو به منطقه مشاور ترامپ، جرد کوشنر نیز سفر مشابهی خواهد داشت هر دو سفر اساسا به موضوع عادی سازی و ائتلاف بین امارات و اسرائیل مربوط می‌شود. در سایه شرایطی که کاخ سفید دارد، به نظر نمی‌رسد این شتاب ناگهانی تنها برای تبریک گفتن یا بررسی مسائل امنیتی منطقه انجام شود، بلکه علت اصلی این سفرها، عجله برای نسخه برداری از عادی سازی اسرائیل امارات و تشویق دیگر دولت‌ها برای پیروی از امارات، کمی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

 عادی‌سازی روابط چند کشور عربی دیگر با اسرائیل | برنامه ترامپ  قبل از انتخابات

ویکتور شلهوب در العربی الجدید نوشت: وزیر خارجه امریکا، مایک پومپئو سفر چند روزه خود به منطقه را با ورود به اسرائیل آغاز کرد و پس از آن سودان، بحرین و امارات. در هفته آینده، مشاور ترامپ، جرد کوشنر نیز سفر مشابهی خواهد داشت و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، رابرات اوبراین نیز وی را همراهی می‌کند. هر دو سفر اساسا به موضوع عادی سازی و ائتلاف بین امارات و اسرائیل مربوط می‌شود.

در سایه شرایطی که کاخ سفید دارد، به نظر نمی‌رسد این شتاب ناگهانی تنها برای تبریک گفتن یا بررسی مسائل امنیتی منطقه انجام شود، بلکه علت اصلی این سفرها، عجله برای نسخه برداری از عادی سازی اسرائیل امارات و تشویق دیگر دولت‌ها برای پیروی از امارات، کمی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

زمان، عامل فشار است و ترامپ نیاز مبرمی به تحقق یک دستاورد دارد، بویژه دستاوردی که بتواند حتی توجه دشمنان وی را جلب کرده و آن را پیروزی مهمی برای وی بدانند، مثل به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی دولت‌های عربی. حال انکه این قابلیت برای دولت‌های عربی وجود دارد و برای تحقق آن چیزی جز تعیین زمان و علنی سازی باقی نمانده است. همه چیز و هر تحرک آمریکا از حالا به بعد، در راستای انتخابات و محاسبات آن است.

عصر روز دوشنبه، حزب جمهوری خواه یک کنفرانس ملی عمومی برای ترامپ و معاون او، مایک پنس برگزار می‌کنند و درست مانند حزب دموکرات، کاخ سفید و ستاد انتخاباتی ترامپ در این مناسبت از تمام امکانات برای جلب آراء به نفع ترامپ تلاش می‌کنند.

اما برخلاف کنفرانسی که حزب دموکرات برگزار کرد، این جلسه برای حزب جمهوری خواه در شرایطی متزلزل برگزار می‌شود، چرا که آمار کاملا به ضرر ترامپ است. همانطور که اسامی مهمی در صفوف جمهوری خواهان دست از حمایت ترامپ کشیده و اعلام کردند از بایدن حمایت می‌کنند. علاوه بر این، شخصیت‌هایی با وزنه سنگین در بین جمهوری خواهان، از عدم مشارکت خود در کنفرانس حزب جمهوری خواه با هدف حمایت از ترامپ خبر دادند، ضمن اینکه شخصیتهایی، چون جرج بوش و معاون او نیز پیش از این دست از حمایت ترامپ برداشته بودند.

در صف جمهوری خواهان، بی اعتمادی زیادی نسبت به کاخ سفید ایجاد شده است که مهمترین دلیل آن، شیوه تعامل ترامپ با کروناست، که باعث از بین رفتن تعداد زیادی از مردم این کشور به دلیل ابتلا به این بیماری شد. تحلیلگران ارتباط مستقیمی بین کاهش شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات و افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در آمریکا برقرار می‌کنند و دلیل اصلی شیوع گسترده بیماری در ایالات متحده را سوء مدیریت ترامپ در جریان این بحران می‌دانند.

بنابراین، کارشناسان از ترس جمهوری خواهان از بهای سنگینی صحبت می‌کنند که با شکست آن‌ها در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری متحمل خواهند شد، بویژه در صورتی که شرایط به همین شکل باقی بماند. در این جاست که دستاورد‌های خارجی اهمیت زیادی برای کاخ سفید می‌یابد و به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی دولت‌های عربی، می‌تواند تا حدی شکست‌های دولت ترامپ در صحنه سیاست داخلی را جبران کند.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه