ارسال به دیگران پرینت

آمریکا | هنگ کنگ دیگر واجد شرایط برای تداوم توافقنامه نیست

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: حزب کمونیست چین بر آن شده است تا آزادی‌ها و خودمختاری مردم هنگ کنگ را سرکوب کند. وی افزود: ما بدلیل اقدامات حزب کمونیست چین سه توافقنامه ۲ جانبه خود با این منطقه (هنگ کنگ) را لغو یا تعلیق می‌کنیم.


آمریکا  |  هنگ کنگ دیگر واجد شرایط برای تداوم توافقنامه نیست

دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا چهارشنبه سه توافقنامه ۲ جانبه با هنگ‌کنگ در زمینه معافیت‌های مالیاتی و استرداد مجرمان را تعلیق یا لغو کرد.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: حزب کمونیست چین بر آن شده است تا آزادی‌ها و خودمختاری مردم هنگ کنگ را سرکوب کند.

وی افزود: ما بدلیل اقدامات حزب کمونیست چین سه توافقنامه ۲ جانبه خود با این منطقه (هنگ کنگ) را لغو یا تعلیق می‌کنیم.

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدامات در راستای اعمال قانون امنیتی چین در قبال هنگ کنگ اتخاذ شده است.

دولت آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که هنگ کنگ دیگر واجد شرایط برای تداوم توافقنامه ترجیحی با ایالات متحده نیست.

آمریکا چندی قبل به دنبال تصویب قانون امنیتی هنگ کنگ در مجلس چین، ۱۱ نفر از مقام‌های هنگ کنگ و چین را که به باور آن کشور در این تصمیم‌گیری مشارکت داشته‌اند، تحریم کرد.

این تحریم‌ها، دارایی‌های مقام‌های هنگ کنگ در آمریکا را مسدود و همکاری آمریکایی‌ها با آنها را ممنوع کرده است.

آمریکا مدعی است که چین با اجرای قانون امنیتی جدید خودمختاری، هنگ کنگ را تضعیف کرده و زمینه را برای سانسور افراد و رسانه‌هایی که رویکرد دوستانه به چین ندارند، فراهم کرده است.

چین در واکنش به تحریم‌های واشنگتن اعلام کرد که ۱۱ مقام آمریکا را به دلیل دخالت در امور هنگ کنگ تحریم کرده است.

تنش‌ها میان چین و آمریکا هر روز در حال افزایش است و تحلیلگران معتقدند که تیرگی در روابط ۲ کشور به بالاترین حد در دهه‌های اخیر رسیده است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه