ارسال به دیگران پرینت

تلاش برای بازسازی بیروت در میان خشم مردم

بی‌اعتمادی به سیاسیون در میان مردم لبنان به جایی رسیده که یکی از شبکه‌های مهم لبنان به نام ال‌بی‌سی اعلام کرد که دیگر سخنرانی‌ها یا بیانیه‌های رهبران سیاسی لبنان در مورد وعده‌ها برای تحقیقات در مورد این فاجعه را پخش نخواهد کرد. این سخن بدان معناست که شبکه ال‌بی‌سی دیگر حتی سخنان میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان یا دیگر رهبران سیاسی را پخش نخواهد کرد

 تلاش برای بازسازی بیروت در میان خشم مردم

[شهروند] تیم‌های جست‌وجو و نجات به همراه پزشکان همچنان درگیر جست‌وجو در میان خرابه‌های بندر بیروت هستند؛ انفجاری که تاکنون ١٥٤ کشته و بیش از ٦‌هزار زخمی به دنبال داشته است. در کنار این افراد، حزب‌الله نیز نیروهایی را برای کمک به مناطق حادثه‌دیده فرستاده که البته بسیاری از آنها نه یونیفرم دارند و نه نشان رسمی. صحنه انفجار بسیار عجیب و ترسناک است. آمبولانس‌ها و وانت‌های بدون علامت و نشان دائما وارد و خارج می‌شوند. در کنار نیروهای لبنانی، امدادگران خارجی نیز به لبنان آمده‌اند تا به بازگرداندن شرایط به حالت اولیه کمک کنند. به گزارش گاردین، یک تیم هلندی به‌تازگی وارد لبنان شده است که مقامات لبنانی به آنها گفته‌اند اجازه به همراه‌داشتن سگ‌های جست‌وجو را ندارند. یکی از مقامات ارشد رسمی گفته است: «سپس این تیم هلندی را به مناطقی فرستادند که تقریبا اهمیتی نداشت. حالا این اقدام و اقدامات مشابه ظن و گمان‌های زیادی را ایجاد کرده است. بسیاری از مردم از خود می‌پرسند چرا چنین رفتارهایی صورت می‌گیرد؟»

البته با اینکه سال‌های زیادی است که این مواد منفجره در بندر وجود داشته و عده‌ای هم از این موضوع با خبر بوده‌اند، اما کسی مسئولیت این موضوع را هنوز بر عهده نگرفته، بسیار بعید است که مردم پاسخ «چرا»های خود را به این زودی دریافت کنند. حالا بسیاری از مردم به صداقت دولتمردان و سیاسیون لبنان تردید کرده‌اند. با این حال خبرگزاری فارس گزارش داده که یک منبع قضائی لبنانی به روزنامه الشرق‌الاوسط گفته است که ٢١ نفر برای انجام تحقیقات بازداشت و بازجویی شده‌اند و این تحقیقات ادامه دارد و به مقامات بلند‌پایه هم می‌رسد.این منبع قضائی گفته است: «تبعات و مسئولیت این انفجار صرفا بر گردن کارمندان و کارگران بندر نیست بلکه مسئولان بلندپایه بندر بیروت ازجمله مدیرکل بندر، ریاست گمرک، مسئولان امنیتی بندر و همچنین تمامی وزرا و سیاسیون که در ارتباط با این موضوع بودند و از وجود مواد خطرناک در بندر اطلاع داشتند از‌ سال ۲۰۱۴ که نیترات آمونیوم وارد بندر شد تا زمان انفجار را شامل می‌شود.»

بی‌اعتمادی به سیاسیون در میان مردم لبنان به جایی رسیده که یکی از شبکه‌های مهم لبنان به نام ال‌بی‌سی اعلام کرد که دیگر سخنرانی‌ها یا بیانیه‌های رهبران سیاسی لبنان در مورد وعده‌ها برای تحقیقات در مورد این فاجعه را پخش نخواهد کرد. این سخن بدان معناست که شبکه ال‌بی‌سی دیگر حتی سخنان میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان یا دیگر رهبران سیاسی را پخش نخواهد کرد.  پی‌یر داهر،‌ مدیر شبکه ال‌بی‌سی، روز جمعه خطاب به رهبران سیاسی لبنان گفت: «بیروت نابود شد و شما همچنان تلاش می‌کنید از ترفندهای همیشگی برای فرار از پاسخگویی استفاده کنید. شما نمی‌توانید این مسیر را ادامه دهید. این پیامی برای شماست.»

در همین حال یکی از کارگران سابق بندر به گاردین گفته، حدود ٤‌ سال پیش به او و همکارانش گفته شده بود تا سی چهل کیسه نایلونی از مواد آتش‌بازی را به انباری ببرند که حاوی مقادیری نیترات آمونیوم بوده است. او گفته که در آن زمان به همراه همکارانش با این تصمیم مخالفت کردند و دست به اعتراض زدند.

یوسف شهادی که حدود ٦ ماه پیش کارش را رها کرده بود روز سه‌شنبه با برخی از همکاران سابقش صحبت کرده و می‌گوید که کارگران تلاش کرده بودند تا دروازه‌ای را با جوشکاری بیرون از انبار ١٢ در مقابل محل انفجار قرار دهند. شهادی گفته است:   «ساعت ٥ بعدازظهر بود و بعد از ٣٠ دقیقه آنها دود را مشاهده کردند، آتش‌نشان‌ها و مقامات امنیتی آمدند. همه آنها جان‌شان را از دست دادند. من معتقدم که این کار تعمیر باعث فاجعه شد.»

او همچنین گفته است: «اما سی چهل کیسه نایلونی از مواد آتش‌بازی درون انبار ١٢ قرار داشت. گمرک این مواد را در ‌سال ٢٠٠٩ یا ٢٠١٠ مصادره کرده بود. من ناظر و سرپرست لیفتراک بودم. ما این مواد آتش‌بازی را در انبار ١٢ ذخیره کردیم و حوالی ‌سال ٢٠١٣ گمرک مقادیر زیادی از مواد شیمیایی (نیترات آمونیوم) را ضبط کرد. این مواد را در همان انبار ١٢ ذخیره کردند؛ این فاجعه‌ای بود که دیر یا زود اتفاق می‌افتاد.»یوسف شهادی گفته است که او روز سه‌شنبه با عماد زهرادین یکی از نگهبانان گمرک صحبت کرده بود: «ما به ‌طور کلی در مورد کار صحبت کردیم و او به من گفت که آنها مشغول تعمیر انبار ١٢ هستند.» عماد زهرادین یکی از کشته‌شدگان این حادثه بود. بسیاری از کشته‌ها، آتش‌نشان‌ها و کارگران بندر و همکاران یوسف شهادی بودند.

ویدیوهایی که از آتش‌گرفتن مخزن، ثانیه‌هایی پیش از انفجار بزرگ در شرق بیروت، منتشر شده واکنش‌های زنجیره‌ای از انفجارهای کوچک را نشان می‌دهد که مشابه مواد آتش‌بازی است. یوسف شهادی می‌گوید: «این مواد دقیقا همان‌جایی بودند که ما آنها را قرار دادیم و وقتی آتش به آنها رسیده همه ‌چیز تمام شده است.»با این حال خبرگزاری فارس به نقل از الشرق‌الاوسط نوشته که یک منبع امنیتی گفته که فرضیه انفجار انبار با موشک بسیار بعید است و کارشناسان لبنانی و فرانسوی به شواهدی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد ویدیو‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی که حاکی از برخورد موشک است، ساختگی و جعلی است. از سوی دیگر او گفت: «این فرضیه که بر اثر جوشکاری در انبار مواد نیترات آمونیوم منفجر شده باشد، دقیق نیست؛ زیرا ماده نیترات به راحتی آتش نمی‌گیرد و نیاز به ۲۲۰ درجه حرارت دارد.» او اما فرضیه اقدام خرابکارانه را رد نکرده است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در پیامی تلویزیونی اعلام کرد که حزب‌الله هیچ ارتباطی به موضوع نیترات آمونیوم ندارد و او هر گونه تأثیرگذاری بر روی بندر را از سوی این گروه رد کرد. او همچنین با استقبال از حضور همه کمک‌های بین‌المللی خواستار وحدت و همبستگی شد.

از سوی دیگر فرانسه خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد این فاجعه شده است؛ فاجعه‌ای که یکی از بزرگ‌ترین حوادث صنعتی در تاریخ است. این انفجار مهیب سیلوهای گندم لبنان را نیز نابود کرده و با از بین رفتن بخش بزرگی از بندر توانایی واردات از طریق دریا به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

جومانا بغدادی پرستاری است که روز پنجشنبه بیرون از یک دانشگاه در حال اعتراض بود. او می‌گوید که جامعه به‌شدت شکاک و عصبانی شده و برای متقاعدکردن آنها و اطمینان از پیدا‌شدن متهمان واقعی کارهای زیادی باید انجام شود. آنها همواره با محول‌کردن تقصیر به گردن این و آن از پاسخگویی فرار کرده‌اند و این‌بار ما این اجازه را نخواهیم داد.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه