ارسال به دیگران پرینت

سازمان ملل | کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان نسبت به سال گذشته

بر اساس گزارشی از سازمان ملل که امروز منتشر شد، افغانستان از نظر تعداد کشته و زخمی شدن غیرنظامیان بر اثر خشونت طی ۶ ماهه اول امسال در این کشور، در مقایسه با همین دوره زمانی در سال گذشته، شاهد کاهش ۱۳ درصدی بوده است.

سازمان ملل | کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان نسبت به سال گذشته

به نقل از "آسوشیتدپرس"، این گزارش بخشی از کاهش تلفات را به کاهش عملیات نیروهای بین‌المللی نسبت می‌دهد- که تنها زمانی که تقاضای آن وجود داشته باشد و در حمایت از نیروهای افغان دست به عمل می‌زنند؛ و بخشی دیگر را نیز به خاطر کاهش تعداد حملات داعش می‌داند.

با این وجود، این گزارش بر نرخ همچنان سنگین تأثیر درگیری‌ها بر غیرنظامیان صحه گذاشته و این پیغام جدی را به  طالبان و نیروهای دولتی افغان می‌فرستد که تلفات غیرنظامیان توسط طرف‌های درگیر در اختلاف، همچنان بالا است.

گزارش سازمان ملل حاکی از آن است که هزار و ۲۸۲ نفر در شش ماهه نخست ۲۰۲۰ در افغانستان کشته شده و دو هزار و ۱۷۶ نفر نیز طی این مدت در افغانستان زخمی شده‌اند. این ارقام بیانگر ۱۳ درصد کاهش نسبت به همین زمان در سال گذشته است. این گزارش بیان می‌کند که سازمان ملل ۱۷ حمله توسط داعش را ثبت کرده که به تلفات غیرنظامیان در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰ انجامیده؛ این در حالی است که طی همین دوره زمانی در سال گذشته، داعش ۹۷ حمله در افغانستان ترتیب داده است.

"دبورا لیونز"، رئیس مأموریت سازمان ملل در افغانستان اظهار کرد: در زمانی که دولت افغانستان و طالبان فرصتی تاریخی دارند تا با هم بر سر میز مذاکره بیایند، واقعیت تراژیک این است که جنگ ادامه پیدا کرده و هر روزه آسیب‌های بسیار بدی بر روی شهروندان به جا می‌گذارند.

بنا بر این گزارش، تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی توسط نیروهای افغان در شش ماهه نخست سال، در مقایسه با همین زمان در سال گذشته، سه‌برابر شده است. نیروهای افغان بابت ۲۳ درصد از تلفات شهروندی مسئول بودند، در حالی که طالبان مسئول ۴۳ درصد این حملات بوده است.

لیونز خاطرنشان کرد: از هر دو طرف تقاضا دارم متوجه سوانح و آسیبی که به مردم افغانستان وارد می‌کنند و در این گزارش ذکر شده باشند، و برای توقف آسیب دست به اقدام عملی زده و بر سر میز مذاکره بیایند.

زنان و کودکان نیز همچنان به طرز نامناسبی تحت تأثیر مستقیم و غیرمستقیم درگیری‌های مسلح قرار می‌گیرند. آن‌ها ۴۰ درصد کل تلفات شهروندی را شامل شده و همزمان جزو کشته‌ها و زخمی‌ها قرار دارند.

در گزارش سازمان ملل آمده به ویژه کودکان در برابر سوء‌استفاده هر دو گروه آسیب‌پذیر هستند، از جمله در مواردی که برای مبارزه به استخدام درمی‌آیند.

هفته گذشته، یک حمله هوایی دولتی دست‌کم ۱۴ نفر را در منطقه غربی هرات کشت، که بسیاری از آن‌ها زن و کودک بودند. صدها نفر در ناحیه "ادرسکان" جمع شده بودند تا از ورود یک جنگنده سابق طالبان که از زندان آزاد شده بود به خانه استقبال کنند، که یک هواپیما این گردهمایی را از هم پاشید.

دولت افغانستان گفت این حمله در دست بررسی است

.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه