ارسال به دیگران پرینت

روز تاریخی اروپا | ٢٧ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر بسته احیای اقتصادی به توافق رسیدند

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، پایان این مذاکرات فشرده را اعلام کرد. او این خبر را در توییتر خود با یک کلمه منتشر کرد: «توافق»! بر اساس این توافق ٣٩٠‌میلیارد یورو کمک بلاعوض به کشورهای آسیب‌دیده پرداخت شده و ٣٦٠‌میلیارد یورو نیز به شکل وام در اختیار این کشورها قرار می‌گیرد

روز تاریخی اروپا | ٢٧ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر بسته احیای اقتصادی به توافق رسیدند

 [ مجتبی پارسا ] با گذشت بیش از ٤ روز مذاکرات نفسگیر رهبران کشورهای اتحادیه اروپا سرانجام موفق شدند که به توافقی نهایی برای بسته احیای اقتصادی کشورهای آسیب‌دیده بر اثر کرونا دست پیدا کنند. این توافقی تاریخی بر سر ٧٥٠‌میلیارد یورو است که با اتفاقات روز پیش از آن، بعید به نظر می‌رسید توافق بر سر این موضوع و با رضایت همه اعضا به این سرعت به نتیجه برسد. این طولانی‌ترین مذاکره رهبران اروپا از ‌سال ٢٠٠٠ بود.

خبرگزاری گاردین گزارش داده، با رسیدن این جلسه به روز پنجم، سران ٢٧ کشور اروپایی بالاخره موفق شدند تا به ‌طور مشترک طرح کمک‌های مالی و پرداخت وام را به کشورهایی که با رکود اقتصادی شدیدی مواجه شده‌اند، بپذیرند؛ رکودی که به دنبال ویروس کرونا ظهور کرده و از زمان رکود بزرگ در دهه ١٩٣٠ بی‌سابقه بوده است.

یکی از مهم‌ترین اختلافات بر سر این بود که چه مقدار پول باید به صورت کمک بلاعوض و چه مقدار از آن به شکل وام پرداخت شود. فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا خواهان آن بودند که ۵۰۰‌میلیارد یورو از مبلغ ٧٥٠‌میلیارد یورویی به‌عنوان کمک‌های بلاعوض در اختیار کشورهای آسیب‌دیده قرار گیرد. اما کشورهای مقتصد ازجمله اتریش و هلند با این موضوع مخالف بودند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، پایان این مذاکرات فشرده را اعلام کرد. او این خبر را در توییتر خود با یک کلمه منتشر کرد:   «توافق»!

بر اساس این توافق ٣٩٠‌میلیارد یورو کمک بلاعوض به کشورهای آسیب‌دیده پرداخت شده و ٣٦٠‌میلیارد یورو نیز به شکل وام در اختیار این کشورها قرار می‌گیرد.

به دنبال این خبر، ارزش یورو نسبت به دلار افزایش یافت و قیمت هر یورو به ١,١٤٥ دلار رسید. ایمانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، این روز را یک «روز تاریخی برای اروپا» توصیف کرده است.

اورزولا فُن‌دِر لایِن، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، گفته است که این مذاکرات بیش از ٩٠ ساعت به طول انجامیده اما «ارزشش را داشت» و این‌بار کسی نمی‌تواند اتحادیه اروپا را به این متهم کند که «بسیار دیر» دست به کار شده است.

برخی از سران کشورها تلاش کردند تا میزان کمک‌های مالی بلاعوض را پایین بیاورند؛ ازجمله این افراد، نخست‌وزیر هلند، مارک روته، بود. به همین دلیل جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، با هشدار به همتای هلندی‌اش گفته بود که شاید مارک روته که تلاش کرد سطح کمک‌ها را پایین بیاورد، در کشور خود به‌عنوان یک قهرمان شناخته شود اما در سایر کشورهای اروپایی او به علت عدم همبستگی‌اش با سایرین مقصر شناخته شد.

با همه این اوصاف، مکرون در کنفرانس خبری مشترک خود با مرکل به خبرنگاران گفت: «این صندوق حمایتی درواقع یک تحول تاریخی و قدمی تاریخی برای اروپاست.»

از سوی دیگر، خبرگزاری آلمان گزارش داده که کشورهای اروپا در این مذاکرات فشرده، در مورد بودجه هفت ساله اتحادیه اروپا به توافق رسیدند؛ بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۴۰‌میلیارد یورو. قرار بر این است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در زمینه ایجاد اقتصادی همساز با نیازهای زیست‌محیطی و همچنین اقتصاد دیجیتالی گام بردارند.

شیوع پاندمی کرونا اقتصاد کشورهای جهان را به‌شدت تحت ‌تأثیر قرار داد. در اروپا نیز اقتصاد ٢٧ کشور اتحادیه اروپا آسیب‌ دیده است. برخی از کشورهای جنوبی اروپا اما پیش از کرونا درگیر مشکلات دیگری ازجمله بدهی‌های خارجی بودند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه