ارسال به دیگران پرینت

برنامه استیضاح منتفی شد روحـانی: تـا آخـر هستـم

سه روز پس از اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت ادامه کار دولت تا آخرین روز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح یا همان عدم کفایت رئیس‌جمهوری را پس گرفتند. همزمان روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در جلسه هیات دولت تاکید کرد که «دولت با همه توان تا روز آخر مثل روز اول با همان روحیه و نشاط و بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها خدمت به مردم را ادامه می‌دهد.»

برنامه استیضاح منتفی شد روحـانی: تـا آخـر هستـم

عقب‌نشینی از استیضاح

مجلس یازدهمی‌ها که هنوز عمر آغاز به کار آنان در این دوره از پارلمان به دو ماه نرسیده، طرح استیضاح حسن روحانی را به جریان انداخته بودند که حالا از ادامه پیگیری این طرح منصرف شده‌اند؛ براساس آنچه خبرگزاری تسنیم گزارش داده، این نمایندگان حدود ۱۰ نفر هستند و پیش از این پیگیر طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری و همچنین متقاعد کردن دیگر نمایندگان برای حمایت از این طرح بودند.

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده اصولگرای کاشمر که تاکنون دو موضوع جنجالی در مجلس به نام او شناخته شده، دیروز اعلام کرد «با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به دولت برای رفع مشکلات، تصمیم گرفتیم به جای طرح استیضاح، طرح‌های اقتصادی را دنبال کنیم.» نیک‌بین پیش‌تر درباره هدف خود و نمایندگان همسو با خود از ارائه طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری و استیضاح حسن روحانی گفته بود: «همان دلایلی که باعث شد بنی‌صدر عزل شود، الان وجود دارد و این دولت باید استیضاح و عزل شود.» این نماینده مجلس که در جلسه علنی ۱۵ تیر به همراه چند نماینده دیگر ازجمله جواد کریمی‌قدوسی با فریادهای خود علیه ظریف جلسه را جنجالی کرد، بیستم تیرماه نیز با یک توییت، از به جریان افتادن طرح استیضاح حسن روحانی رئیس‌جمهوری خبر داد؛ طرحی که در صورت ادامه پیگیری‌ها می‌توانست جنجالی‌ترین موضوع مجلس یازدهم باشد.

روحانی: تا روز آخر ادامه می‌دهیم

علاوه‌بر آنکه بنابر توصیه مقام معظم رهبری به نمایندگان، موضوع استیضاح روحانی در مجلس یازدهم با انصراف نمایندگان متقاضی این طرح منتفی شد، حسن روحانی نیز در جلسه دیروز هیات دولت بر ادامه کار دولت تا روز آخر تاکید کرد. رئیس‌جمهوری در جمع وزیران با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان مجلس سخنرانی بسیار مهمی ایراد کردند؛ ایشان مثل همیشه در شرایط بسیار سختی که قرار گرفته‌ایم، راه حل را وحدت، انسجام، تعاون و دست هم را گرفتن، دیدند.

روحانی افزود: من به مقام معظم رهبری قول می‌دهم و همان‌طور که ایشان توصیه کردند دولت باید تا روز آخر به خدمت خود ادامه دهد، اعلام می‌کنم که دولت با همه توان تا روز آخر مثل روز اول با همان روحیه و نشاط و بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها خدمت به مردم را ادامه می‌دهد. رئیس‌جمهوری همچنین خطاب به مردم نیز تاکید کرد: مردم عزیز بدانند قوای سه‌گانه تحت لوای هدایت‌های مقام معظم رهبری این هدف را دنبال می‌کنند که نگذارند آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه موفق شوند.

مقام معظم رهبری روز ۲۲ تیرماه امسال در دیدار ویدئو کنفرانسی با نمایندگان مجلس یازدهم، با اشاره به سال آخر دولت تاکید کردند: سال آخر دولت‌ها معمولا سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند. رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.

همکاری قوا

از سوی دیگر، آنچه حسن روحانی در بخشی از اظهارات روز گذشته خود در جلسه هیات دولت بر آن تاکید داشت، موضوع تفکیک قوا و در عین حال همکاری سه قوه با هم بود؛ موضوعی که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی خود به‌عنوان رئیس مجلس مطرح کرد. قالیباف در این گفت‌وگو تاکید کرد که «مجلس یازدهم قصد ندارد چوب لای چرخ دولت بگذارد» و می‌خواهد «عصایی برای دولت» باشد تا «گره از کار مردم باز شود».

حسن روحانی هم در جلسه هیات دولت با بیان اینکه «همه می‌دانیم در کشور ما، طبق قانون اساسی ما تفکیک قوا داریم و سه قوه به نوعی در فعالیت خود در چارچوب قانون اساسی استقلال دارند» تاکید کرد: «اما این تفکیک قوا و استقلال به معنای تعارض قوا و اهداف مستقل نیست.» به گفته روحانی، هر کدام از قوای سه‌گانه وظایف خود را در قانون‌گذاری و نظارت، قضاوت و اجرا انجام می‌دهند اما همه یک هدف دارند و آن خدمت به مردم است. به تعبیر شهید مدرس وظیفه قوای سه‌گانه این است که ما نوکر مردم باشیم؛ به تعبیر ایشان انبیا هم برای خدمت به مردم مبعوث شدند. قوای سه‌گانه باید در نوکری برای مردم مسابقه بگذارند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه تریبون‌هایی که مسوولان قوای سه‌گانه در اختیار دارند برای تبیین درد و مشکل و راه حل مشکلات مردم است، گفت: اگر خدای ناکرده بخواهیم از تریبونی که مردم در اختیار ما قرار دادند به‌عنوان فضای مبارزات حزبی و انتخاباتی استفاده کنیم، مردم چنین اجازه‌ای به ما ندهند.

او با اشاره به برگزاری جلسات روسای سه قوه تاکید کرد: در جلساتی که با قوای دیگر داریم همه یک بیان داریم و همه یک هدف را تبیین می‌کنیم. باز هم به‌عنوان دولت به سمت قوه مقننه و قضائیه دست دوستی را دراز می‌کنیم و افتخار ما این است که تا لحظه آخر به مردم خدمت کنیم.

البته اظهارات رئیس مجلس با رئیس‌جمهوری اندکی متفاوت است. قالیباف در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در قامت رئیس مجلس در عین حال که تاکید کرد ما به‌دنبال مچ‌گیری نیستیم و نمی‌خواهیم چوب لای چرخ دولت بگذاریم بلکه می‌خواهیم عصایی برای دولت باشیم تا گره از کار مردم باز شود، تاکید کرد: با این حال تاکید می‌کنم اگر جایی قانون اجرا نشده باشد به‌طوری که منافع مردم به خطر بیفتد مماشات نمی‌کنیم.

او با اشاره به موضوع تعامل با قوا به ویژه قوه مجریه گفت: بنای ما تعامل با قوای دیگر است اما هر کدام از ما وظایفی داریم. قالیباف با بیان اینکه فلسفه وجودی ما این است که گرهی از مشکلات مردم باز کنیم تاکید کرد: پس اگر تعاملی صورت می‌گیرد به خاطر حل مشکلات مردم است. این مشکلات این‌روزها اقتصادی است. پس اگر جایی احساس کنیم که کاری معطل مانده یا کسی به وظیفه قانونی‌اش عمل نمی‌کند ما به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه