ارسال به دیگران پرینت

خروج تاجگردون از مجلس یازدهم

صدو بیست‌ هشت نماینده مجلس با رای مخالف خود به اعتبارنامه منتخب گچساران و باشت، به نمایندگی غلامرضا تاجگردون که دو دوره حضور در پارلمان را در کارنامه دارد، پایان دادند. به این ترتیب با تصمیم روز گذشته پارلمان، تاجگردون نوزدهمین نماینده‌ای است که در طول ادوار یازده‌گانه مجلس شورای اسلامی، با رد اعتبارنامه‌اش، با نمایندگی وداع می‌کند.

خروج تاجگردون از مجلس یازدهم

او که نمایندگی مردم گچساران در مجلس را در دوره های نهم و دهم برعهده داشت، در انتخابات دوم اسفند ۹۸ نیز با کسب ۳۸ هزار و ۳۵۳ رای معادل ۱/ ۵۰ درصد آرا، به‌عنوان منتخب پیروز به مجلس یازدهم راه یافت. اما سرنوشت سومین پیروزی‌اش در انتخابات متفاوت از دو دوره قبل شد. تاجگردون از همان روزهای نخست تشکیل مجلس یازدهم در هفته دوم خردادماه، با خط و نشان سخت گروهی از جدیدالورودها مواجه شد؛ خط و نشانی که به‌رغم تایید اعتبارنامه تاجگردون در شعبه ۱۲ و همچنین کمیسیون تحقیق، ۱۲۸ نماینده را برای رد اعتبارنامه منتخب گچساران از پارلمان همگرا کرد. به این ترتیب، مخالفان حضور تاجگردون در مجلس یازدهم با رای ۹۹/ ۵۰ درصدی در مقابل رای موافق ۱۰۲ نماینده و رای ممتنع ۲۱ نماینده دیگر، پیروز این جدال یک ماهه شدند.

دلایل اعتراض به اعتبارنامه

آنچه مخالفان حضور تاجگردون در مجلس، به‌عنوان دلایلی برای رد اعتبارنامه او مطرح می‌کردند، بیش از همه با عنوان «فساد اقتصادی» و «رانت‌‌خواری» مطرح شده است؛ موضوعی که به‌رغم چند  بار طرح شدن از سوی نمایندگان معترض ازجمله علیرضا زاکانی نماینده قم، روح‌الله نجابت نماینده شیراز و علی اکبر کریمی نماینده اراک، نهایتا هفته گذشته از سوی کمیسیون تحقیق که از سوی رئیس مجلس مسوول بررسی این اعتبارنامه شده بود، رد شد.

در گزارش کمیسیون تحقیق که روز گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد، تصریح شده است: اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون که از صحن جلسه علنی جهت رسیدگی به کمیسیون تحقیق ارجاع شده بود، طی جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط موارد ارائه‌شده از سوی معترضان مورد بررسی قرار گرفت و با لحاظ مواد نامه‌های مورخ ۱۷ خرداد ۹۹ و ۳۰ اردیبهشت ۹۹ شورای نگهبان مبنی بر رسیدگی به موارد مطروحه در این شورا، نهایتا اعتبارنامه ایشان در جلسه مورخ سوم تیرماه ۹۹ کمیسیون با اکثریت آرا به تصویب رسید.

پیش از آنکه بررسی اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق واگذار شود و این کمیسیون به تایید این اعتبارنامه رای دهد،

 شعبه ۱۲- یکی از شعب بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان انتخابات مجلس یازدهم- اعتبارنامه منتخب گچساران را تایید کرده بود، اما به‌دلیل اعتراض نمایندگان معترض، بررسی این اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق سپرده شد. اولین بار هم چند نماینده ازجمله علیرضا زاکانی نماینده قم، روح‌الله نجابت نماینده شیراز و علی اکبر کریمی نماینده اراک به همراه ۶ نماینده دیگر، در نامه‌ای به رئیس مجلس، اعتراض خود را به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون به‌دلیل فساد اقتصادی و رانت‌خواری اعلام کردند و تلاش برای رد این اعتبارنامه را کلید زدند.

انتقاد نمایندگان به رای‌گیری

با این همه، اگرچه رای بیش از نیمی از نمایندگان حاضر در جلسه علنی دیروز، غلامرضا تاجگردون را به خروج از ساختمان بهارستان هدایت کرد اما فلسفه همین رای‌گیری در صحن علنی نیز یکی از موضوعاتی بود که برخی نمایندگان آن را خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس می‌دانستند.

البته رای‌گیری درباره گزارش کمیسیون تحقیق در آیین‌نامه داخلی مجلس پیش‌بینی شده، اما در صورتی که نظر کمیسیون تحقیق به رد اعتبارنامه باشد. ماده ۳۲ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که چنانچه کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تایید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد. در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن حداکثر به مدت ۱۵ دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. همچنین نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده، حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند، ضمن اینکه می‌تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند، سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته می‌شود، چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می‌کند.

یکی از اعضای کمیسیون تحقیق ازجمله منتقدان به رای‌گیری دیروز بود؛ غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد رای‌گیری اعتبارنامه تاجگردون را خلاف قانون دانست. او در حاشیه جلسه علنی دیروز به خبرنگاران توضیح داد: اعتبارنامه آقای تاجگردون در حالی به رای گذاشته شد که شعبه و کمیسیون تحقیق آن را تایید کرده بودند. این عضو کمیسیون تحقیق با استناد به مواد ۲۸ تا ۳۲ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در صورت رد اعتبارنامه در شعبه یا کمیسیون تحقیق، روالی که در جلسه (دیروز چهارشنبه) طی شد، باید انجام می‌گرفت. او با اشاره به روند بررسی اعتبارنامه دو نماینده دیگر در همین مجلس گفت: گزارش شعب درباره اعتراض به دو منتخب دیگر تنها در صحن علنی مجلس قرائت شد از این رو گزارش کمیسیون تحقیق درباره اعتراض به اعتبارنامه منتخب مردم گچساران نیز باید تنها قرائت می‌شد.

نکته دیگری که از جلسه دیروز و اقدامات هیات رئیسه مجلس با انتقاد برخی نمایندگان روبه‌رو شد، برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون بود. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس جلسه دیروز را به‌صورت غیرعلنی از ساعت ۸:۱۰ آغاز کرد و نمایندگان معترض به اعتبارنامه مباحث خود را در ۱۵ دقیقه بیان کردند و تاجگردون هم در فرصت ۳۰ دقیقه‌ای به دفاع از خود پرداخت. همچنین مسعود پزشکیان نیز ازجمله نمایندگانی بود که به دفاع از تاجگردون پشت تریبون رفت هرچند نتیجه رای‌گیری به نفع تاجگردون نشد. منتخب گچساران دقایقی پس از اعلام مخالفت مجلس با اعتبارنامه او، صحن علنی را ترک کرد و در نخستین پست اینستاگرامی‌اش پس از رد اعتبارنامه، از مردم خواست خونسردی خود را حفظ کنند.

البته این تنها واکنش به رد این اعتبارنامه جنجالی نبود؛ برخی معترضان به اعتبارنامه تاجگردون، پس از رد آن در صحن علنی، این اقدام را نخستین گام «مجلس انقلابی» خواندند و در توییت‌های جداگانه‌ای تاکید کردند که «همه نمایندگان، نماینده گچساران در مجلس هم هستند».

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه