ارسال به دیگران پرینت

ایران و افغانستان| ظهروند: روابط ایران و افغانستان باید با درایت و دقت مدیریت شود

سفیر پیشین ایران در افغانستان مذاکرات اخیر هیات افغانستانی با مقامات ایرانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این سفر باید قبل از آن‌که مساله میان دو کشور در فضای رسانه‌ای توسط بدخواهان روابط‌شان دستمایه شود، انجام می‌شد.

ایران و افغانستان| ظهروند: روابط ایران و افغانستان باید با درایت و دقت مدیریت شود

ابوالفضل ظهروند با اشاره به مذاکرات هیات افغانستانی در سفر به ایران و تاکید بر تهیه و تنظیم سند راهبردی اظهار کرد: سفر هیات افغانستانی به ایران به سرپرستی حنیف اتمر نشان‌دهنده آن است که دو کشور نیاز به تعامل و همکاری مستمر دارند و مسیر درست این بود که این مذاکرات به تاخیر نمی‌افتد. جنس روابط طوری است که دو طرف باید با حساسیت بالا و با دقت از این روابط مراقبت کنند و مشکلات و مسایلی که پیش می‌آید را مدیریت کنند و به عنوان یک مولفه در اصلاح روابط مساله پیش آمده را به فرصت تبدیل کنند.

وی ادامه داد: باید پیش‌بینی ورود مهاجران افغان به ایران ناشی از بیکاری و وضعیت امنیتی در این کشور را همواره داشت و برای آن راه‌حلی پیدا کرد و به این منظور دو کشور رایزنی‌های مشترک داشته باشند تا بتوانند جلوی بروز مشکلات و حوادث احتمالی را بگیرند.

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: معتقدم این مذاکرات و سفر هیات افغانستانی به ایران باید قبل از این‌که اساسا حوادثی مثل آنچه در دو ماه اخیر اتفاق افتاده روی داد، انجام می‌شد و دو طرف برای این مسایل که قابل پیش‌بینی و مسبوق به سابقه است راه‌حلی پیدا می‌کردند.

وی در رابطه با سند راهبردی که دو کشور توافق کردند بر سر آن رایزنی و برای امضای روسای جمهور تا سه ماه دیگر آماده کنند گفت: اتفاقا سند راهبردی برای چنین شرایط و روابط پیچیده و در هم تنیده مثل روابط سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و امنیتی که میان ایران و افغانستان وجود دارد، است. در پنج سال گذشته که از طرح موضوع و گام‌های اولیه آن می‌گذرد اقدام قابل توجهی انجام نشده است اما توافق دو طرف بر سر این‌که تا سه ماه آینده این سند را به نتیجه برسانند مثبت است.

این دیپلمات پیشین کشورمان در عین حال خاطرنشان کرد: تهیه و تنظیم سند راهبردی میان دو کشور مهم است اما مهم‌تر این است که روابط میان دو کشور با درایت و دقت مدیریت شود. همه چیز را نباید به سند راهبردی متصل کنیم بلکه باید به مدیریت صحنه و روابط دو کشور و میزان تعاملات مثبت توجه کرد تا از شرایط و روابط حساس دو کشور صیانت شود و از ورود این مسایل به فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای جلوگیری شود.

ظهروند ادامه داد: تصور من این است که سفر اخیر حنیف اتمر به ایران خوب بود و حتی باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد و برای مقامات دو کشور در رویکرد آینده‌پژوهانه‌شان به روابط موثر است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه