ارسال به دیگران پرینت

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا | ماندن بایدن در زیرزمین به‌نفع ترامپ است

بیگدلی با تاکید بر اینکه بایدن محسناتی نیز دارد که موجب شده الان به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها انتخاب شود، اظهار داشت: او دارای محبوبیتی است که در زمان اوباما بسیاز زیاد شد و رئیس جمهوری اسبق آمریکا در ایجاد آن بسیار موثر بود، همچنین او بسیار به سیاست آمریکا آشنا است، زیرا چندین دوره به عنوان سناتور و دو دوره هم به عنوان معاون اول رئیس جمهور در ساختار قدرت آمریکا حضور داشته و این مسئله برای مردم می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا |  ماندن بایدن در زیرزمین به‌نفع ترامپ است

از وقتی که بیماری کرونا در آمریکا شیوع پیدا کرد، فعالیت‌های عمومی جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به شدت محدود شد. بایدن در منزل خود باقی مانده و عموما از طریق فضای مجازی فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی خود را پیش می‌برد.

در مقابل، رقیب بایدن، یعنی دونالد ترامپ، فعالیت‌های عمومی را از سر گرفته است. ضمن اینکه ترامپ، در طول بحران کرونا همواره در نشست‌های خبری شرکت می‌کرد و به طور پیوسته در صدر اخبار بود. اما به رغم حاشیه نشینی بایدن و فعالیت‌های پررنگ ترامپ، محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در بسیاری از نظرسنجی‌ها کاهش شدیدی پیدا کرده و متقابلا، محبوبیت رقیب وی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

محبوبیت بایدن ارتباط چندانی با تلاش‌های وی ندارند. بسیاری کارشناسان، از جمله برخی دمکرات‌ها، معتقدند که افزایش محبوبیت بایدن و کاهش محبوبیت ترامپ، حاصل اشتباهات شخص ترامپ است. کمتر از دو هفته پیش، اظهارات غیرعلنی «تری مکولیف»، حامی بایدن و رئیس ستاد هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶، لو رفت. مکولیف در این اظهارات گفت: «مردم مدام می‌گویند "خب، باید معاون رئیس جمهور [بایدن]را از زیرزمین خارج کنیم." زیرزمین برای او خوب است.»

در پی شیوع ویروس کرونا در آمریکا، بایدن به توصیه «در خانه بمانید» عمل کرد و در منزل خود در دلاویر ماند. او معمولا از زیرزمین منزل خود ویدئو‌هایی تهیه می‌کند. برخی معتقدند که ماندن بیش از حد بایدن در زیرزمین، از نظر انتخاباتی برای وی ضرر دارد. او نیز باید مثل ترامپ در فعالیت‌های عمومی حضور پیدا کند. اما برخی معتقدند که باقی ماندن بایدن در منزل به‌نفع وی‌است، چون این کار باعث می‌شود که ترامپ، با اشتباهات‌اش، شانس انتخاب مجدد خودش را کمتر می‌کند.

عدم فعالیت بایدن به نفع اوست

علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا  با اشاره به اینکه عدم فعالیت جو بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منطقی به نظر می‌رسد، گفت: با توجه به اینکه، ترامپ این روز‌ها با معضلات بسیاری روبرو است، کنوانسیون حزب دموکرات به خوبی این شرایط را دریافته و به همین خاطر است که بایدن هیچ فعالیت و سخنرانی انتخاباتی ندارد، آن‌ها منتظر هستند این شرایط خود به خود باعث کاهش محبوبیت ترامپ شود و این چیزی است که ۱۰۰ درصد به نفع بایدن است.

وی افزود: دموکرات‌ها بر اساس روان‌شناسی سیاسی عمل می‌کنند، با توجه به اینکه اعتراضات نژاد پرستی همچنان در آمریکا داغ است، این مسئله خیلی برای بایدن فایده داشته، زیرا به صورت سنتی رای سیاه‌پوستان و رنگین پوستان به نامزد‌های دموکرات است، حال در این رابطه تا زمانیکه ترامپ امتیاز بزرگی به آن‌ها ندهد، این اعتراضات در آمریکا ادامه خواهد داشته که این وضعیت به نفع بایدن و به ضرر ترامپ است، حتی بایدن به صورت مجازی در مراسم ختم فلوید سخنرانی کرد و این مسئله می‌تواند از نظر تبلیغاتی برای او بسیار موثر واقع شود.

بیگدلی ادامه داد: با این اتفاقاتی که رخ داده، علاوه بر رنگین پوستان، لاتین‌تبار‌ها و آسیایی‌تبار‌ها نیز بر علیه ترامپ شدند و این بهترین اتفاق ممکن برای بایدن است، اما باید به این نکته توجه کرد که ترامپ نیز دارای یک پایگاه رای ثابت است و بسیاری از آمریکایی‌ها به دنبال یک رئیس جمهور محافظه‌کار و معتقد به مسائل مذهبی و اخلاقی می‌گردند که دقیقا ترامپ چنین مشخصاتی را دارد، از سوی دیگر او به دنبال تحقق آمریکایی بزرگ است که طیف سفید پوست ثروتمند و مذهبی آمریکا نیز چنین خواسته‌ای دارند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بایدن محسناتی نیز دارد که موجب شده الان به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها انتخاب شود، اظهار داشت: او دارای محبوبیتی است که در زمان اوباما بسیار زیاد شد و رئیس جمهوری سابق آمریکا در ایجاد آن بسیار موثر بود، همچنین او بسیار به سیاست آمریکا آشنا است، زیرا چندین دوره به عنوان سناتور و دو دوره هم به عنوان معاون اول رئیس جمهور در ساختار قدرت آمریکا حضور داشته و این مسئله برای مردم می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

 

دلایل سکوت

 

جو بایدن این روزها در سکوت خبری و رسانه ای بسر می برد

پیروزی ترامپ در گرو چیست؟

وی اضافه کرد: چیزی که باعث شد بایدن بر سندرز غلبه کند، این است که سیاه‌پوستان به خاطر اوباما از بایدن حمایت کردند و از سوی دیگر به دلیل مخالفت‌هایی که سندرز علیه اسرائیلی‌ها داشت، لابی‌های صهیونیستی در آمریکا فعال شد و به مانند سال ۲۰۱۶ اجازه ندادند که سندرز به عنوان نامزد نهایی انتخاب شود، اما باید این نکته را در نظر گرفت که بایدن شخصیت سخنوری نیست و در زمان اوباما نیز زیاد صحبتی نمی‌کرد و همچنین توانایی تهییج کردن طرفداران خود به مانند ترامپ و سندرز را ندارد، اما به هر حال باید در مناظرات تلویزیونی رودروی رئیس جمهور فعلی آمریکا قرار بگیرد و از خود دفاع کند.

بیگدلی با اشاره به اینکه امروز شرایط ترامپ نسبت به سال ۲۰۱۶ متفاوت است، تصریح کرد: او در داخل حزب جمهوری‌خواه دارای موافقان و مخالفانی است، تا قبل از شیوع ویروس کرونا و اعتراضات نژاد پرستی با قطعیت زیادی می‌توانستیم بگوییم، ترامپ دوباره انتخاب خواهد شد، اما حال شانس او کم شده و دیگر به مانند دوره گذشته نمی‌تواند ۶۱ میلیون رای کسب کند، او امروز با موانع‌ای روبرو است که اگر بتواند بر آن‌ها فائق شود، می‌تواند دوباره در کاخ سفید مستقر شود.

این کارشناس مسائل آمریکا یادآور شد: شخصیتی به مانند جان بولتون که یک نئو محافظه کار افراطی است و تحت تاثیر تفکرات جنبش تی‌پارتی قرار دارد، الان به ضد ترامپ تبدیل شده، از سویی چند شخصیت برجسته جمهوری‌خواه نیز بر علیه ترامپ موضع گرفته‌اند، اما می‌توان گفت، که اگر او بتواند وضعیت اقتصادی آمریکا را در این ۴ ماهه سروسامانی دهد و این بیکاری ۹.۲ درصدی ناشی از کرونا را از بین ببرد، به طور قطع می‌تواند دوباره رای اکثر جمهوری‌خواهان را به دست آورد.

وی گفت:، اما نکته مهم در مورد آراء خاکستری است که بر طبق نظرسنجی‌ها گفته می‌شود، بیش از ۷۲ درصد کسانیکه هنوز نمی‌دانند به چه کسی رای بدهند، با توحه به اتفاقات اخیر تصمیم خود را گرفته‌اند و می‌خواهند به بایدن رای بدهند، حال در چنین شرایطی باید دید آیا ترامپ تبدیل به یک رئیس جمهوری یک دوره‌ای همانند جیمی کارتر و جورج بو ش پدر خواهد شد؟

 

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه