ارسال به دیگران پرینت

نمایش قدرت خواهر کوچک‌تر کیم جونگ اون

کمتر از یک هفته پس از آنکه «کیم یو جونگ» خواهر کوچک‌تر رهبر کره‌شمالی، مسئولیت پرونده ارتباط با کره‌جنوبی را در اختیار گرفت، پیونگ‌یانگ اعلام کرد که تمام خطوط ارتباطی ویژه با کره‌جنوبی را قطع می‌کند.

نمایش قدرت خواهر کوچک‌تر  کیم جونگ اون

کمتر از یک هفته پس از آنکه «کیم یو جونگ» خواهر کوچک‌تر رهبر کره‌شمالی، مسئولیت پرونده ارتباط با کره‌جنوبی را در اختیار گرفت، پیونگ‌یانگ اعلام کرد که تمام خطوط ارتباطی ویژه با کره‌جنوبی را قطع می‌کند. بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی کره‌شمالی و در دوره‌‌ای که اثری از «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی در رسانه‌ها نیست، این تصمیم که در پی پخش اعلامیه‌هایی انتقادی علیه حکومت کره‌شمالی در مناطق مرزی و از سوی فراریان از این کشور و فعالان سیاسی کره‌جنوبی اجرا شده، شامل خطوط ارتباطی بین دولت‌ها و نیروهای مسلح دو کشور نیز می‌شود. دفتر ارتباط مشترک در شهر کائسونگ کره‌شمالی که سال 2018 افتتاح شده بود نیز بسته خواهد شد. «کیم یو جونگ» کمتر از یک هفته قبل با اشاره به اینکه این اعلامیه‌ها خلاف توافق‌های صورت‌گرفته میان دو کشور است، تهدید کرده بود که اگر کره‌جنوبی جلوی ارسال شب‌نامه به داخل مرزهای کره‌شمالی را نگیرد، این کشور راه‌های ارتباطی را قطع می‌کند؛ اقدامی که می‌تواند با هدف امتیازگیری از همسایه جنوبی انجام شده باشد.

عملی‌شدن اولین تهدید خواهر جوان رهبر کره‌شمالی نشان از پررنگ‌ترشدن حضور او در بالاترین رده قدرت در رژیم کره‌شمالی دارد. بروز این تنش میان کره شمالی و جنوبی را می‌توان نمایانگر تلاش «کیم یو جونگ» برای اثبات توانایی‌های خود در موقعیت جدید و برجسته در ساختار قدرت در پیونگ‌یانگ دانست. به نظر می‌رسد با کم‌رنگ‌شدن حضور کیم جونگ اون در رأس قدرت کره‌شمالی، تندروها از اختیارات و نفوذ بیشتری برخوردار شده‌اند. براساس گزارش واشنگتن‌پست، این تصمیم از سوی «کیم یو جونگ» و «کیم یونگ چول» فرستاده هسته‌‌ای ارشد سابق کره‌شمالی اعلام شده که از چهره‌های تندرو در پیونگ‌یانگ شناخته می‌شود و پس از شکست مذاکرات هسته‌‌ای با ایالات متحده از سمت خود برکنار شده بود.

اقدام اخیر، «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی را بیش از پیش در مرکز توجه‌ها قرار می‌دهد. در ماه‌های اخیر و با غیبت کیم جون اون رهبر کره‌شمالی از انظار عمومی و گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامتی او، از کیم یو جونگ به عنوان یکی از جانشینان احتمالی رهبر کره‌شمالی یاد شده است. اولین حضور کیم یو جونگ در رسانه‌ها به المپیک زمستانی سال 2018 در کره‌جنوبی بازمی‌گردد. گفته می‌شود او مغز متفکر تمام تصمیم‌های مهم داخلی و خارجی رهبر کره‌شمالی به شمار می‌آید. کیم یو جونگ از اعتماد کامل برادر بزرگ‌ترش برخوردار است، رهبری که می‌تواند با خونسردی حکم اعدام شوهرعمه‌اش را به اتهام خیانت صادر کند. کیم یو جونگ، ماه گذشته اولین بیانیه عمومی با اسم و امضای خود را منتشر کرد و در این بیانیه با توصیف کره‌جنوبی به یک «سگ وحشت‌زده»، مسئولیت تنش مرزی ایجادشده به دلیل انجام یک مانور نظامی از سوی کره‌جنوبی را متوجه سئول دانست. این خواهر جوان یک ماه قبل هم به طور عمومی از دونالد ترامپ به دلیل «ارسال نامه‌های محبت‌آمیز» به رهبر کره‌شمالی و ابراز آمادگی برای مقابله مشترک با کرونا قدردانی کرد.

«یونگشیک بونگ» محقق ارشد مؤسسه مطالعات کره‌شمالی در دانشگاه سئول با اشاره به افزایش قدرت کیم یو جونگ به گاردین می‌گوید: «از زمان کم‌رنگ‌شدن حضور کیم جونگ اون، خواهر کوچک‌ترش نقش پشت پرده خود به عنوان مغز متفکر برادرش را علنی‌تر ایفا می‌کند. در ساختار قدرت در کره‌شمالی زمانی که به شما اجازه داده می‌شود بیانیه‌‌ای با نام خود منتشر کنید، به این معنی است که می‌خواهند شما را به عنوان یک تصمیم‌گیرنده مهم و تأثیرگذار در سطح رده اول قدرت به جهان معرفی کنند. تردیدی نیست که رهبر کره‌شمالی چنین اجازه‌‌ای به خواهرش داده تا بیانیه‌‌ای کوبنده علیه کره‌جنوبی صادر کند. رهبر کره‌شمالی به وضوح آماده است تا نقشی پررنگ‌تر به کیم یو جونگ بدهد و در واقع خواهرش به شخصیت تغییریافته کیم جونگ اون تبدیل شود».

اما تحولات ساله‌های اخیر همواره به سود کیم یو جونگ نبود. خواهر کیم جونگ اون در دو نشست رهبر کره‌شمالی با ترامپ همراه برادرش در سنگاپور و ویتنام حضور داشت و شکست این مذاکرات به نام کیم یو جونگ هم نوشته شد و او حدود یک سال از موقعیت ارشد خود در کمیته مرکزی حزب حاکم کنار گذاشته شد و چندی‌پیش بود که باز هم به عضویت در این کمیته درآمد. کیم یو جونگ در این سال‌ها از دید مقام‌های ایالات متحده هم پنهان نمانده است و در سال 2017 وزارت خزانه‌داری آمریکا او را به دلیل «نقض حقوق بشر» در لیست سیاه خود قرار داد.

«لئونید پتروف» متخصص امور کره‌شمالی و مدرس ارشد دانشکده روابط بین‌الملل سیدنی درباره نقش کیم یو جونگ می‌گوید: «او چندان ارتباطی با سیاست‌ها و اقدامات نظامی کره‌شمالی ندارد اما شخصیت سیاسی قابل اعتمادی برای کیم جونگ اون محسوب می‌شود. حضور کیم یو جونگ در کنار رهبر کره‌شمالی می‌تواند تصویر عمومی مثبتی از این کشور در رسانه‌ها و در مذاکره با خارجی‌ها به نمایش بگذارد».

با اینکه «کیم یو جونگ» شاخص‌ترین فرد در میان جانشینان احتمالی کیم جونگ اون محسوب می‌شود اما رسانه‌ها به تازگی دو نام دیگر را هم به لیست نامزدهای جانشینی رهبر کره‌شمالی افزوده‌اند. اکسپرس روز گذشته گزارش داد که «ریم گوانگ ایل» رئیس دفتر شناسایی عمومی حزب حاکم کره‌شمالی یکی از نامزدهای احتمالی است. این دفتر وظیفه نظارت و کنترل بر فعالیت‌های جاسوسی کره‌جنوبی و دیگر کشورهای همسایه را برعهده دارد. «گواک چانگ سیک» رئیس جدید فرماندهی گارد عالی کره‌شمالی که وظیفه حفاظت از کیم جونگ اون را دارد، دیگر نامی است که به تازگی به عنوان نامزد احتمالی جانشینی رهبر کره‌شمالی در رسانه‌ها مطرح شده است.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه