ارسال به دیگران پرینت

دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: صدای معترضان باید شنیده شود

وزارت امور خارجه ایران در توئیتی تاکید کرد که صدای معترضان در آمریکا باید شنیده شود.

دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: صدای معترضان باید شنیده شود

وزارت امور خارجه ایران جمعه شب در این توئیت افزود: جمهوری اسلامی ایران از قتل تاسف بار سیاه پوستان ابراز تاسف کرده، تبعیض نژادی مرگ‌آور در آمریکا را تقبیح می نماید و از مقامات آمریکایی می خواهد که عدالت را در خصوص اینگونه قتل ها اجرا نمایند.

دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: صدای معترضان باید شنیده شود. بدین منظور، سرکوب آمریکایی‌های رنج‌دیده و محدودیت رسانه ها باید سریعا متوقف شود.

در فیلمی که روز سه‌شنبه گذشته در شبکه‌های اجتماعی آمریکا منتشر شد، یک پلیس سفیدپوست در حالیکه یک مظنون سیاه‌پوست را به روی شکم بر روی آسفالت خوابانده است، زانوی خود را به مدت ۷ دقیقه بر گردن این فرد می‌فشارد و تمام وزن خود را به روی آن انداخته است.

این اقدام در حالیکه مظنون سیاه‌پوست فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، «کمی به من آب بدهید» و «مرا نکش» ادامه یافت تا اینکه جان باخت.

این مامور پلیس که از سوی سایر همکاران خود هم در برابر جمعیتی که علیه آنها حضور یافته بودند محافظت می‌شد، به هیچ یک از این فریادها توجه نکرد.

حال اف بی آی اعلام کرده است در حال تحقیق و بررسی این قتل است. پلیس میناپولیس مدعی شده است این فرد در اثر یک حادثه پزشکی جان باخته است.

جیکوب فری شهردار مینه‌پولیس روز سه شنبه گفت: «سیاه بودن در آمریکا نباید یک مجازات اعدام باشد. به مدت پنج دقیقه، دیدیم که مامور سفید پوست زانو را به گردن یک مرد سیاه فشار می‌آورد. به مدت پنج دقیقه وقتی می‌شنوید کسی خواستار کمک است، شما باید به وی کمک کنید. این افسر در ابتدایی‌ترین احساس انسانی ناکام ماند.»

برخی از شاهدان این ماجرا گفته‌اند: صورت این مرد چنان به سختی به زمین فشرده شده بود که بینی‌اش خونریزی داشت.

در فیلم منتشر شده هم شاهدان از مامور سفیدپوست می‌خواهند که زانوی خود را از گردن آن مرد بردارد.

یکی از شاهدان می‌گوید:"شما می‌خواهید فقط با زانو بر روی گردنش بنشینید؟"

دقایقی بعد، مرد سیاه‌پوست در حالیکه به نظر می‌رسید بر روی زمین بی‌حرکت است، چشمانش بسته شد و دراز کشید.

یکی دیگر از شاهدان از پلیس پرسید: "آیا او را کشتی؟"

از نظر وی «پلیس او را کشته است، در مقابل چشم همه. او گریه می‌کرد، به آنها می گفت  نمی توانم نفس بکشم. آنها این مرد را کشتند.»

در پی گسترش اعتراضات خیابانی در شهر مینا پولیس آمریکا به دلیل قتل یک سیاه پوست توسط نیروهای پلیس این شهر، امروز جمعه خبرنگار شبکه سی ان ان در حین پخش زنده اعتراضات بازداشت شد. 

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، "عمر جیمنز" و تیم همراه وی در زمان آنلاین پخش اعتراضات شهر مینا پولیس توسط نیروهای پلیس مورد بازداشت قرار گرفت. 

پلیس ایالت مینا سوتا می‌گوید به این علت خبرنگار شبکه سی ان ان مورد بازداشت قرار گرفته است زیرا وی به دستورات حرکت کن و اینجا نه ایست توجه نکرد. 

به گزارش شبکه سی ان ان، عمر جیمنز درست درزمانی که داشت به صورت زنده گزارش پخش میکرد توسط نیروهای پلیس بازداشت شده است. 

دستگیری خبرنگار شبکه سی ان ان باعث نارضایتی فوری خبرنگاران و بینندگان این شبکه شد و تیم والز رئیس دولت محلی میناسوتا بزودی از این واقعه عذرخواهی کرد و آن را "کاملاً غیرقابل قبول" خواند. 

جیمنز کمی بیش از یک ساعت بازداشت بعد آزاد شد، اگرچه هنوز مشخص نیست که همکاران وی هنوز تحت بازداشت قراردارند یا خیر؟ 

در پی ادامه اعتراضات خیابانی به قتل یک سیاه پوست دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه معترضان در شهر مینه پلیس ایالت مینا سوتا را اوباش دانست و تهدید کرد، هدف تیراندازی نیروهای پلیس و ارتش قرار خواهند گرفت. 

ترامپ در توئیت دیگری نوشت که نمی‌تواند تنها نظاره گر رخدادهای شهر مینه پلیس باشد. 

وی همچنین معترضان را تهدید به تیراندازی از سوی پلیس و ارتش کرد. 

همزمان با آشوب‌های گسترده در سراسر آمریکا در اعتراض به کشته شدن یک سیاهپوست از سوی پلیس میناپولیس، صدها تن از نیروهای گارد ملی این کشور امروز جمعه برای سرکوب اعتراض‌ها و جلوگیری از گسترش بیشتر هرج و مرج و آشوب، به این شهر بزرگ ایالت مینا سوتا اعزام شده‌اند. 

چندی پیش هم یک سیاه‌پوست در آمریکا توسط یک پدر و پسر سفیدپوست به قتل رسید که با اعتراض افکار عمومی و خیزش جامعه سیاه‌پوست، دستگیر شد.

معمولا دادگاه‌های آمریکا، ماموران پلیسی که علیه سیاه‌پوستان دست به جنایت می‌زنند را مجرم نمی‌داند یا مجازات سنگینی برای آنها در نظر نمی‌گیرد.

کاملا هریس سناتور کالیفرنیا هم در واکنش به این جنایت، در صفحه توئیتری خود نوشت: ما از اینکه جان یک سیاه‌پوستی گرفته شده است، رنجیده‌ایم. افسران پلیس برای استفاده بیش از حد از زور که جان «جورج» را گرفت، باید پاسخگو شوند.

وی افزود: ما خواستار اصلاحات سراسری هستیم.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۰۰ نفر از شهروندان آمریکایی در اثر خشونت پلیس این کشور جان باخته‌اند.

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه