ارسال به دیگران پرینت

دیپلمات روس:

آمریکا مدعی است ایران در NPT فقط وظیفه دارد ولی حقی ندارد

دیپلمات ارشد روس در واکنش به تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران، گفت آمریکا گمان می‌کند ایران ذیل ان‌پی‌تی حقی برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ندارد.

آمریکا مدعی است ایران در NPT فقط وظیفه دارد ولی حقی ندارد

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، به تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز با تهران و همچنین تحریم دو مقام هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «واضح است که حقوق، همراه با تعهدات می‌آید و بالعکس. این ارتباط غیرقابل انکار مورد تایید دیوان عدالت بین‌المللی است. اما آمریکا واقعا معتقد است که می‌تواند حقوق خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره برجام را اجرا کند و به تعهداتش ذیل همان قطعنامه بی‌اعتنا باشد».

وی با تاکید بر حق ایران برای داشتن انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، توضیح داد: «در همین حال، ایالات متحده اصرار دارد که ایران ذیل NPT فقط موظف و ملزم [به اجرای یک‌سری اقدامات] است اما هیچ حفی برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای آنهم علی‌رغم بند چهارم اِن‌پی‌تی ندارد».

این دیپلمات روس با انتقاد از این رفتار دوگانه آمریکا، تصریح کرد: «این فقط استاندارد دوگانه نیست. این تلاشی مذبوحانه برای بازنویسی قانون بین‌المللی است. اقدامی که مخصوصا برای عدم اشاعه خطرناک است».

 

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه ضمن اعلام این خبر که ظرف ۶۰ روز، معافیت‌های همکاری صلح آمیز هسته‌ای با ایران به پایان می‌رسند، از تحریم دو شخصیت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بود.

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد. این معافیت‌ها تا قبل از اعلام اخیر پامپئو هر بار تمدید شده بود.

با این حال «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز ضمن ادعای موفق بودن کارزار فشار حداکثری علیه ایران، مدعی شد توافق هسته‌ای هم نتوانسته رفتار تهران را میانه‌رو کند.

   

منبع : تی نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه