ارسال به دیگران پرینت

در نشست سخنگوی وزارت خارجه مطرح شد

آماده گفت‌و‌گو با عربستان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادعای مطرح شده مبنی بر درخواست ولیعهد عربستان از نخست‌وزیر جدید عراق مبنی بر میانجیگری میان تهران و ریاض گفت: «مشخصا چنین چیزی را دریافت نکردیم. ما هم همین خبر رسانه‌ای را شنیده‌ایم. به‌طور کلی درخواست وی بهتر شدن فضا در منطقه است.» وی تاکید کرد: «قبلا ایران اعلام کرده چه با میانجی و چه بی‌میانجی آماده گفت‌وگو با عربستان و کاهش تنش در منطقه است. اگر کشورها خواستار حرکت منطقه به کاهش تنش هستند، آغوش جمهوری اسلامی در این باره باز است.»

آماده گفت‌و‌گو با عربستان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد ادعای مطرح شده مبنی بر درخواست ولیعهد عربستان از نخست‌وزیر جدید عراق مبنی بر میانجیگری میان تهران و ریاض گفت: «مشخصا چنین چیزی را دریافت نکردیم. ما هم همین خبر رسانه‌ای را شنیده‌ایم. به‌طور کلی درخواست وی بهتر شدن فضا در منطقه است.» وی تاکید کرد: «قبلا ایران اعلام کرده چه با میانجی و چه بی‌میانجی آماده گفت‌وگو با عربستان و کاهش تنش در منطقه است. اگر کشورها خواستار حرکت منطقه به کاهش تنش هستند، آغوش جمهوری اسلامی در این باره باز است.»

رد توافق ایران و روسیه درباره آینده اسد

 موسوی در مورد ادعاهای مطرح شده مبنی بر توافق ایران و روسیه در مورد آینده بشار اسد عنوان کرد: ما این ادعا را رد می‌کنیم. به گزارش «ایرنا» سید عباس موسوی روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها با بیان اینکه روابط ما با سوریه نزدیک، دوستانه و استراتژیک است، گفت: نه ما و نه هیچ کشور دیگری در جایگاهی نیستند که برای دولت و ملت سوریه تصمیم‌گیری کنند. این ملت سوریه است که تصمیم می‌گیرد چه کسانی بر سرکار باشند. این خبرسازی‌ها صحیح نیست.

او در مورد ادعای سفیر سوئیس مبنی بر اینکه دارایی‌های بلوکه شده ایران در کانال سوئیس جریان دارد، گفت: تلاش می‌کنیم کانالی را که آمریکایی‌ها بعد از مدت‌ها با سروصدا راه‌اندازی کرده ولی اقدام خاصی انجام نشده فعال کنیم. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند مواد غذایی و دارو تحریم نیست و اگر این ادعا را دارند اجازه دهند دارایی‌ها و منابع ایران در این کانال فعال شود تا مورد بهره‌برداری قرار گیرد. رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در مورد راه‌اندازی یک کانال بشردوستانه از سوی کره جنوبی هم اظهار کرد: اقدامات اولیه و رایزنی‌ها در سطح سیاسی انجام شده است. نمی‌دانم دولت کره جنوبی توانسته مجوزهای لازم را از آمریکا بگیرد یا خیر. درخواست ما این است که دارایی‌ها و پول‌های ایران در قالب‌های مختلف وارد کشور شود. با این حال، جزئیات نهایی این مساله را باید از مقامات بانک مرکزی پرسید.

تکذیب ادعاها درباره کشته شدن اتباع افغان در خاک ایران

موسوی درباره نتایج کمیسیون مشترک مرزی ایران و افغانستان پیرو ماجرای هریرود گفت: همه جای دنیا کنترل مرزها امر مهمی است و ورود اتباع خارجی باید با مجوز و قانونی باشد. برخی‌ها هم سعی می‌کنند به‌صورت غیرقانونی وارد یک کشور شوند و وظیفه مرزبانی عدم انجام این کار است. او افزود: ضمن احترام به دولت افغانستان و اینکه پذیرای میلیون‌ها شهروند افغان در ایران هستیم، مایلیم رفت و آمدها به‌شکل قانونی باشد و اتباع این کشور قانونی وارد کشور شوند اما قاچاقچیان انسان و مواد مخدر و همچنین گروه‌های تروریستی می‌خواهند به شکل غیرقانونی وارد کشور شوند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در شب مورد ادعا هیچ گزارشی از سوی دستگاه مرزبانی، امنیتی و نظامی ما بیان نشده است، اظهار کرد: شرایط جوی آن شب هم مساعد نبوده و معلوم نیست آن افراد چگونه جان باخته‌اند. ما این ادعا را که آن واقعه در خاک ایران و توسط عوامل جمهوری اسلامی ایران بوده رد کردیم. همان موقع هم گفتم راه حل این مسائل کشاندن این مسائل در مطبوعات و جنجال نیست بلکه مسائل مرزی باید از طریق هیات‌هایی که تشکیل می‌شود پیگیری شود. موسوی با بیان اینکه این مرزبانان ما بودند که درخواست تشکیل جلسه کمیسیون مرزی را کردند، تصریح کرد: چند روز قبل هیاتی از افغانستان به ایران آمد و صحبت‌هایی انجام شد که بعد به افغانستان برگشتند. ما منتظر اعلام نتیجه آنها هستیم. آنچه مورد تاکید ماست، این است که آن اتفاق در ایران و توسط عوامل ایران رخ نداده است. او اضافه کرد: لازم است مشخص شود این اقدامات کار چه کسانی بوده و در کجا رخ داده است. احتمال دارد هیاتی از ایران به افغانستان طی روزهای آینده سفر کند که بعد از قطعی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود که محور اصلی کارشان پیگیری این موضوع است.

ارتباط با آمریکا در دستور کار نیست

موسوی درباره طرح سناتور فاینستاین در مورد برقراری ارتباط میان ایران و آمریکا یادآور شد: صحبت کردن برای ما خیلی مهم نیست. ما سابقه بدی از آمریکایی‌ها داریم و آن سابقه بدعهدی و عدم پایبندی آنها به توافقات است. اگر این صحبت‌ها با حسن نیت همراه بوده به خودشان مربوط است ولی بعید می‌دانم ایران در سطح دولتی با مقامات آمریکایی تماس داشته باشد و این مساله در دستورکار ایران قرار ندارد.

روند آستانه

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در نشست مجازی اتحادیه اروپا در مورد سوریه دعوت شده و آیا عدم دعوت به معنای حذف ایران از معادلات سوریه است، ابراز کرد: ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه و عضو روند آستانه مکانیزم‌های خاص خود را دارند ولی برخی کشورها مکانیزم‌های خاص خودشان را ایجاد می‌کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بحث‌هایی بود که برخی از کشورها به روند آستانه اضافه شوند ولی تصمیم بر آن شد که سه کشور اصلی که در سوریه دارای نقش هستند، در این زمینه باشند. ما هر گونه اقدام خیرخواهانه را که با حسن نیت همراه باشد، نفی نمی‌کنیم اما روند آستانه را مهم‌ترین سازوکار برای حل‌و‌فصل بحران سوریه می‌دانیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه