ارسال به دیگران پرینت

«نه» میلیـونی به حضـور آمریکـا

دیروز جمعه چهارم بهمن ماه شهروندان عراقی در پی فراخوان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه و رهبر جریان صدر در عراق به خیابان‌های بغداد، پایتخت، آمدند تا از خروج نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور حمایت کنند.

«نه» میلیـونی به حضـور آمریکـا
دیروز جمعه چهارم بهمن ماه شهروندان عراقی در پی فراخوان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه و رهبر جریان صدر در عراق به خیابان‌های بغداد، پایتخت، آمدند تا از خروج نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور حمایت کنند.
این جمعیت به‌صورت گسترده‌ای در منطقه «الجادریه» در مرکز بغداد تجمع کردند. مقتدی صدر در پیامی به شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی میلیونی خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی و شرکت‌های آمریکایی و بستن حریم هوایی عراق بر روی جنگنده‌های خارجی و لغو تمام توافق‌نامه‌های امنیتی با آمریکا شد. در این میان، بسیاری از معترضان عراقی هم کفن بر تن کرده و پرچم عراق را به دست گرفته و با سر دادن شعارهای ملی، حضور آمریکا در عراق را محکوم کردند. عراقی‌ها با در دست داشتن پلاکاردهایی، خطاب به آمریکایی‌ها شعار «از کشورمان خارج شوید پیش از آنکه خودمان شما را اخراج کنیم» را سر دادند.

همچنین به گزارش سومریه‌نیوز، برخی معترضان عراقی به منظور نشان دادن انزجار خود از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و نظامیان این کشور در عراق، در اقدامی نمادین ترامپ و سربازان آمریکا را در میدان التحریر به دار مجازات آویختند. جعفر البطاط، فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق، دیروز جمعه در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات برای اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق از یک میلیون نفر فراتر رفته است. منابع امنیتی عراقی دیروز جمعه اعلام کردند که دستگاه‌های امنیتی این کشور همزمان با آغاز تظاهرات میلیونی علیه حضور آمریکا در بغداد، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده و چند خیابان در مرکز بغداد را بستند. نیروهای امنیتی از پنجشنبه شب در حال تشدید اقدامات امنیتی در نزدیکی دو پل «الطابقین» و «الجادریه» بودند و چهار راه الطابقین و دو پل مذکور را با قرار دادن موانع امنیتی مسدود کردند. خبرگزاری بی‌بی‌‌سی، گزارش داد که صدر همچنین اعلام کرد تا زمان خروج آمریکا هیچ حمله‌ای به نیروهای این کشور صورت نگیرد. صدر همچنین هرگونه اقدام علیه آمریکا را «نقض آتش‌بس» دانسته و خواستار «ادغام حشد‌الشعبی در وزارت دفاع و وزارت کشور» عراق شد. رهبر جریان صدر همچنین خواستار «خروج تمامی نیروهای خارجی از خاک عراق» و «عدم مداخله در امور عراق» از سوی آنها شد و دولت را موظف دانست تا «با تمامی کشورهای همسایه معاهدات و توافقنامه‌های عدم تجاوز منعقد کند». رهبر جریان صدر عراق در پایان از سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا خواست تا به‌عنوان «میانجی یا ناظر» مواردی که وی خواسته را اجرایی کنند.

سومریه‌نیوز نوشت: جعفر الحسینی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق که در میان تظاهرکنندگان در میدان التحریر بغداد حضور یافت، در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه المیادین اظهار کرد: «ملت عراق یک صدا حضور آمریکا در کشورشان را محکوم می‌کنند». وی گفت: «زمانی که ما درباره حاکمیت عراق صحبت می‌کنیم، همه بر خالی بودن کشور از اشغالگران تاکید می‌کنند و تمامی گروه‌های عراقی نیز مخالف حضور اشغالگران بوده و خواستار پایان دادن به حضور آمریکا هستند». الحسینی در ادامه ضمن غیرقانونی خواندن حضور آمریکا در عراق، خاطرنشان کرد:«اگر آمریکایی‌ها از کشورمان بیرون نروند گزینه‌های دیگری خواهیم داشت». وی همچنین افزود: «نمی‌توان مانع این شد که عراق خودش تصمیم گیرنده امورش باشد و برای ملت عراق مشخص شد که آمریکا اهداف دیگری در کشور دارد». سخنگوی گردان‌های حزب‌الله در ادامه تصریح کرد: «گزینه‌های پاسخگویی آماده‌اند و آمادگی کاملی چه از نظر نظامی و چه اقدام دیپلماتیک وجود دارد. پاسخ‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند و نتیجه آن اخراج آمریکا نه تنها از عراق بلکه از کل منطقه است». صفاء التمیمی، سخنگوی گردان‌های سرایا السلام عراق، هم دیروز جمعه در گفت‌وگو با المیادین اظهار کرد که جمعیت بسیار گسترده‌ای در خیابان‌ها حضور یافتند و تمامی میادین مملو از جمعیت بودند. نصر الشمری، معاون دبیرکل جنبش النجباء نیز به المیادین گفت: تظاهرات امروز سیلی محکمی بر صورت آمریکا بود. پارلمان عراق روز یک‌شنبه، ۱۵ دی، دو روز پس از عملیات پهپادی آمریکا و ترور فرماندهان نظامی ایرانی و عراقی، در نشستی اضطراری مصوبه‌ای را از تصویب گذراند که از دولت این کشور می‌خواهد به حضور نیروهای خارجی در عراق پایان دهد. در این مصوبه، از دولت مرکزی عراق خواسته شده درخواست قبلی خود از ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا را لغو کند و به حضور نیرو‌های خارجی در عراق پایان دهد. با وجود این مصوبه، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده مدعی شد مقام‌های عراق از طیف‌ها و تشکل‌های مختلف به‌طور خصوصی، از ادامه حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان حمایت می‌کنند.

 

04-02

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه