ارسال به دیگران پرینت

فایل آلوده بن سلمان برای جف بزوس

نقش بن‌سلمان در آلوده شدن گوشی جف بزوس و لو رفتن اطلاعات شخصی

فایل آلوده بن سلمان برای جف بزوس

 

 

دنیای‌اقتصاد : یک تحقیق سازمان ملل که بخشی از آن توسط گاردین منتشر شده، نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ تلفن‌همراه جف بزوس مدیرعامل آمازون با فایل آلوده‌ای که از شماره واتس‌اپ شاهزاده سعودی محمدبن‌سلمان دریافت شده، هک شده است.
 

هک تلفن‌همراه جف بزوس منجر به لو رفتن عکس‌های خصوصی او شد و به طلاق از همسرش انجامید. خود بزوس در اوایل تحقیق در این زمینه سعودی‌ها را عامل لو رفتن اطلاعات خصوصی‌اش دانسته بود. مقامات سعودی هک تلفن جف بزوس را تکذیب کرده‌اند اما رابطه دو طرف بعد از کشته شدن جمال خاشقجی ستون‌نویس واشنگتن‌پست به تیرگی گرایید. جف بزوس صاحب واشنگتن‌پست است و این روزنامه بارها بن‌سلمان را پشت قتل خاشقجی معرفی کرده است.

با این حال به‌نظر می‌رسد هک تلفن‌همراه ثروتمندترین مرد جهان ماه‌ها قبل از ماجرای خاشقجی رخ داده است در زمانی که بن‌سلمان و بزوس با یکدیگر پیام‌های دوستانه‌ای را برای ایجاد سرمایه‌گذاری جدید در عربستان رد و بدل می‌کردند.  انتظار می‌رود جزئیات این گزارش جدید جنجالی که شاهزاده سعودی را مستقیما در معرض اتهام هک قرار می‌دهد، در جریان شکایت بزوس در دادگاه تشریح شود. بزوس که حتی بعد از جدا شدن از همسرش همچنان ثروتمندترین مرد جهان است، سعودی‌ها، ترامپ و نشریه عامه‌پسند National Enquirer را (نزدیک به دونالد ترامپ که نخستین‌بار عکس‌های او را منتشر کرده بود) عامل اصلی اقدام علیه خودش می‌داند. او از همان ابتدا از نشریهThe National Enquirer شکایت کرد تا منبع عکس‌ها و پیام‌هایش را فاش کند. او همچنین در یادداشتی عربستان‌سعودی را پشت این ماجرا دانست.

ارسال فایل آلوده پشت یک فایل ویدئو

دیوید کای گزارشگر مخصوص سازمان ملل می‌گوید که یک فیلم آلوده به ویروس توسط محمدبن‌سلمان به تلفن بزوس ارسال شده و بلافاصله بعد از آن انبوهی از اطلاعات از گوشی بزوس به سرقت رفته است. به نوشته گاردین که برای نخستین‌بار این مطلب را – ارسال فایل آلوده به موبایل بزوس از طریق واتس‌اپ بن‌سلمان – منتشر کرده، بزوس و بن‌سلمان روز اول ماه می‌۲۰۱۸ با هم چت دوستانه‌ای داشته‌اند، درست در همان روزی که ویدئوی آلوده به موبایل بزوس ارسال شده است.

بزوس پیش از این یک مشاور امنیتی به نام Gavin de Becker را به تحقیق در این باره گماشته و نتیجه گرفته بود دولت عربستان پشت سرقت اطلاعات اوست. به عقیده این کارشناس دولت سعودی حتی پیش از انتشار مطالبی که قتل خاشقجی را به مقامات سعودی و به‌خصوص خود بن‌سلمان نسبت می‌داد تصمیم به ضربه زدن به بزوس گرفته بود. جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان کشته شد یعنی پنج ماه بعد از ارسال فایل آلوده به تلفن بزوس. سفارت عربستان در آمریکا این گزارش را تکذیب و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گزارش اخیر رسانه‌ها درباره دخالت پادشاهی عربستان در هک تلفن‌همراه کاملا دروغ است.

همکاری دولت‌ها برای هک جف بزوس

مشاور امنیتی شخصی جف بزوس مدیرعامل آمازون فروردین ماه امسال گفته بود که عربستان‌سعودی به کمک یک استارت‌آپ اسرائیلی گوشی بزوس را هک کرده و عکس‌های شخصی آن را به سرقت برده است. مشاور جف بزوس در آن زمان از انتشار جزئیات هک تلفن مدیرعامل آمازون خودداری کرده اما شرکت‌هایی چون NSO Group، DarkMatter و BlackCube شرکت‌هایی هستند که به گفته بیزنس اینسایدر برای دولت‌های مختلف اقدام به جاسوسی می‌کنند. شاخص‌ترین آنها NSO Group است، یک استارت‌آپ یک میلیارد دلاری اسرائیلی که حتی در سایت خودش به وضوح تاکید می‌کند به آژانس‌های دولتی کمک می‌کند که تحقیقاتی را در زمینه تروریسم و جنایت انجام دهند. این شرکت در سال ۲۰۰۸ توسط Shalev Hulio و Omri Lavie با هدف کمک به اپراتورها برای دسترسی به تلفن‌های مشتریانشان ( به گفته خودشان با هدف بهبود کیفیت ) راه‌اندازی شد.

از آن زمان این شرکت به عربستان‌سعودی کمک کرده که تبلیغات خود را ردیابی کند و به گفته خودش به مکزیک هم کمک کرده تا با کارتل‌های موادمخدر مبارزه کند. این شرکت همچنین به گفته مجله تایمز تاکنون با ده‌ها دولت همکاری‌هایی داشته است. اصلی‌ترین تکنولوژی مورد استفاده این شرکت Pegasus نام دارد و در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. به نوشته مجله تایمز تکنولوژی Pegasus می‌تواند اطلاعاتی را از راه دور از اپلیکیشن‌های تلفن‌همراه مانند فیس‌بوک، واتس‌اپ و اسکایپ و همچنین متن و ایمیل، تماس تلفنی و اطلاعات لوکیشن کاربران دریافت کند.

گفته می‌شود اطلاعات این شرکت اسرائیلی منجر به ردیابی و دسترسی جاسوسان عربستانی به تلفن‌همراه جمال خاشقجی شد. ماجرایی که به قتل این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان در استانبول منجر شد. یک روزنامه‌نگار- محقق فلسطینی به نام ایاد البغدادی که در نروژ زندگی می‌کند و در این زمینه تحقیقات زیادی انجام داده می‌گوید که هک تلفن بزوس چند روز پس از رد و بدل کردن شماره تلفن بین بزوس و بن‌سلمان اتفاق افتاده است. یک مستند جدید به نام The Dissident که روزجمعه گذشته در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد، تاکید می‌کند که فایل آلوده‌ای که تحت یک فایل ویدئویی به تلفن بزوس ارسال شده شامل برنامه‌ای به نام پگاسوس بوده که تنها بعد از کلیک کاربر روی لینک باعث تخلیه کل اطلاعات گذشته و آینده تلفن‌همراهش می‌شود. در این فیلم آمده است که بزوس و بن‌سلمان درباره ساخت دیتاسنتر آمازون در عربستان‌سعودی با هم در حال مذاکره بودند. معامله‌ای یک میلیارددلاری برای ساخت ۳ دیتاسنتر برای سرویس AWS آمازون در این کشور که بخشی از پروژه بلندپروازانه محمدبن‌سلمان برای نزدیک شدن به شرکت‌های تکنولوژی و تحول اقتصادی در این کشور بود. محمدبن‌سلمان در اوایل سال ۲۰۱۸ به آمریکا سفر کرد و دیدارهای متعددی با مدیران شرکت‌های تکنولوژی داشت. به نوشته فایننشال تایمز او و بزوس در جریان شام در لس‌آنجلس تلفن‌های خود را رد و بدل کردند. با این حال به‌نظر می‌رسد بسته شدن قرارداد واشنگتن‌پست با خاشقجی برای نوشتن ستون در این روزنامه اساسا به مذاق سعودی‌ها خوش نیامده است. پس از قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول موجی از توییت‌های ضد جف بزوس که توسط دولت سعودی سازماندهی شده بودند دیده شد. در یکی از آنها آمده است:  هر کسی با عربستان سعودی دشمنی بورزد نابود و بی‌اعتبار خواهد شد. جف بزوس رابطه خود را تکذیب نکرد اما گفت که تحقیقاتی انجام می‌دهد تا ببیند این نشریه چطور به عکس‌ها و پیام‌های خصوصی او دسترسی پیدا کرده است. او همچنین در مطلبی نوشت: برخی افراد قدرتمند که از مطالب واشنگتن‌پست ناراحت بودند به اشتباه من را من جزو دشمنانشان قرار دادند. در همین حال ترامپ دشمنی با آمازون را با دادن یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری به مایکروسافت ادامه داده است. این قرارداد توسعه سیستم کلاد وزارت دفاع آمریکاست. آمازون از این قرارداد شکایت کرده و گفته مقامات وزارت دفاع تحت فشار ترامپ مجبور به گرفتن تصمیمی علیه آمازون شده‌اند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      عجب نامردیه

      • ناشناس ارسالی در

        باید حالشو بگیره

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه