ارسال به دیگران پرینت

دبیر ستاد کرونا | می‌خواهیم تا قبل از توزیع واکسن داخلی، ۲ میلیون واکسن خارجی بخریم؛ خرید از چین و هند محتمل‌تر است

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه کواکس توصیه کرده تا کشورها مدل واکسن را براساس مصالح خود انتخاب و گزینش کنند، گفت: برخلاف برخی کشورهای منطقه، ایران به خاطر حفظ سلامتی مردم اجازه انجام تست انسانی را به هیچ واکسن خارجی نداده است.


دبیر ستاد کرونا   |   می‌خواهیم تا قبل از توزیع واکسن داخلی، ۲ میلیون واکسن خارجی بخریم؛ خرید از چین و هند محتمل‌تر است

حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ادر حال حاضر در وهله اول تولید واکسن داخلی در اولویت قرار دارد، گفت: سعی بر آن داریم تا قبل از موعد توزیع واکسن داخلی، تعدادی واکسن وارداتی مثلا در حدود 2میلیون دوز برای اقشار آسیب پذیر و کادر درمان، از خارج از کشور تهیه شود.

او که با فارس گفت و گو می کرد، با بیان اینکه تا به الان به طور قطعی معلوم نشده است که ایران از کدام کشور قصد خرید واکسن را دارد، عنوان کرد: اما در این بین خرید از دو کشور چین و هند از سایر گرینه‌ها محتمل‌تر خواهد بود.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: در صورتی که واکسنهای تولید شده در هند یا چین دارای دانش فنی انگلیسی باشند، مشروط برآنکه این دو کشور آن را تائید و به مردم خودشان تزریق و تست کرده باشند، ایران حاضر به خرید آنها خواهد بود اما به هیچ عنوان به طور مستقیم از انگلیس واکسن خریداری نخواهیم کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با عنوان اینکه اگر در ایران 50 میلیون نفر واکسینه شوند می‌توان ادعا داشت که شیوع کرونا را متوقف خواهیم کرد، افزود: در کشور توانایی آن وجود دارد که پانصدهزار واکسن روزانه به مردم تزریق شود.

اولویت‌بندی واردات واکسن توصیه خود کواکس بوده

وی با بیان اینکه آمریکا از همان ابتدا با سازوکار کواکس مخالف بود و تنها کشوری بود که به عضویت آن نپیوست، گفت: آمریکا معترض بود که واکسنهای شرکتهای آمریکایی ابتدا باید به مصرف داخلی آمریکا برسد و نباید به سایر کشورها ارسال شود.

جمشیدی با اشاره به اینکه کواکس به عنوان یک صندوق واسطه‌گری، متعهد شد تا با جمع‌آوری واکسن از شرکتهای واکسن‌سازی، عادلانه آن را بین 15تا20درصد جمعیت هر کشور که عموما اقشار آسیب پذیر هستند، توزیع کند، افزود: با این اوصاف کواکس را نمی‌توان به چشم نهادی در دست استکبار دید.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کواکس دو طرح پیش فروش دارد. در طرح اولی به کشورها بدون حق انتخاب مدل واکسن اما با قیمت ارزانتر داده می‌شود و در طرح دومی به کشورها اختیار انتخاب مدل واکسن داده می‌شود اما لازمه‌اش پرداخت هزینه بیشتر است که ایران این طرح را برگزیده است.

وی خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی واردات واکسن توصیه خود کواکس به کشورها بوده است و به همین خاطر ما نیز از همان ابتدا خرید فایزر را انتخاب نکردیم.

برخلاف کشورهای منطقه، ایران موش آزمایشگاهی نشد

جمشیدی به علت شروع واکسیناسیون در برخی کشورهای منطقه و همسایه اشاره کرد و گفت: کشورهای سازنده واکسن مثل چین، هند، انگلیس، آمریکا و... از مدتها قبل، به سایر کشورها پیشنهاد داده بودند اگر کشوری متعهد بشود داوطلبانه تست انسانی را انجام بدهد، برای فروش واکسن در اولویت قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: کشورهایی مثل ترکیه، امارات، بحرین و عربستان به این دلیل در حال واکسیناسیون هستند که اجازه تست انسانی را دادند اما ایران به خاطر حفظ سلامتی مردم اجازه انجام هیچ گونه تست انسانی را به هیچ کشوری نداد.

فایزر نمی‌تواند استامینوفن به ما بدهد، واکسن به جای خود

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه آمریکا 3 سال متمادی راه واردات دارو برای بیماران در حال مرگ ایرانی را مسدود کرده بود، عنوان کرد: برای مثال داروی بیماران پروانه‌ای، بیماران آنزیمی کودکان و حتی تجهیزات پانسمان که نیاز فوری کشورمان بود را از ما دریغ کردند، بنابراین با این اوصاف اعتماد کردن برای خرید واکسن از آمریکا فقط خوش خیالی است.

وی با بیان اینکه واکسنهای mRNA به خاطر جدید بودنشان، حداقل باید چهار سال زمان سپری کند تا عوارضشان مشخص شود، تاکید کرد: مهم تر از عوارض ناشناخته mRNA، موضوع بدعهدی و غیر قابل اعتماد بودن آمریکاییها است.

جمشیدی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز از همان ابتدا متوجه واهی بودن وعده‌های تحویل واکسن بودند و صراحتا ایران را از گرداب توطئه‌های آمریکا نجات دادند، ادامه داد: الان یک ایرانی ساکن آمریکا به خاطر تحریمها این اجازه را ندارد که حتی یک استامینوفن را به ایران پست کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اگر همین الان ایران بخواهد از شرکت آمریکایی فایزر دارو وارد کند، تحریمهای دولت آمریکا مانع آن خواهد شد، گفت: درحالی که قریب به صدها هزار نوع دارو و مواد اولیه دارویی در جهان وجود دارد، سازمان خزنه‌داری آمریکا تمامی کشورها را اجبار کرده تا پیش از صادرات هرگونه اقلام و مواد اولیه دارویی به ایران، اول از همه مجوز آن را از آمریکا دریافت کنند.

مقایسه واکسن ایرانی با mRNA

وی با اشاره به اینکه برای ساخت واکسن داخلی از همه علوم روز استفاده خواهیم کرد و به همین خاطر هم اکنون حداقل سه شرکت دانش‌بنیان در حال تحقیق و بررسی بر روی تکنولوژی mRNA هستند، ادامه داد: لزوما با قطعیت نمی‌توان گفت که این تکنولوژی بد است اما به علت آنکه این تکنولوژی اولین بار است که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین عوارض بلند مدت آن ناشناخته است.

وی با عنوان اینکه واکسنهای فایزر و مدرنا به علت آنکه فقط متمرکز بر یک ژن ویروس شده است و اگر آن ژن مشخص شده جهش پیدا کند، واکسنهای با فرمولmRNA خاصیت خود را از دست خواهند داد، افزود: واکسن ایرانی چون تمامی ژنهای ویروس‌های کشته شده «Inactivated» را در درون خود دارد بنابراین هیچ جهش ژنتیکی در کارکرد واکسن ایرانی اختلال ایجاد نخواهد کرد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه