ارسال به دیگران پرینت

25 نفر از کارمندان متخلف شورای حل اختلاف بازداشت شدند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف: در شش ماه گذشته ۲۰ هزار پرونده‌ای که حکم صادر شده است و زندانی دارد، به صلح و سازش رسیده است.

 25 نفر از کارمندان متخلف شورای حل اختلاف بازداشت شدند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس شورا‌های حل اختلاف گفت: این تعداد صلح و سازش در پرونده‌های مخصوص زندان بوده که از این تعداد ۱۲ هزار مورد منتهی به سازش شده و حدود ۶ هزار نفر زندانی آزاد شده است.

وی در ادامه گفت: حدود ۱۹۷ محکوم به قصاص نیز در این شش ماه با تلاش مرکز صلح و سازش و دست اندرکاران شورای حل اختلاف با رضایت اولیای دم از چوبه دار نجات یافتند که جزو افتخارات شورای حل اختلاف است.

رهایی ۱۹۷ محکوم به قصاص از چوبه دار

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در نشست خبری گفت: نیمی از این پرونده‌ها (۵۵۰ هزار پرونده) کیفری و نیمی نیز حقوقی بودند که در بخش کیفری اگر این تعداد پرونده با مصالحه مختومه نمی‌شد، باید به زندان می‌رفتند که آمار زندانیان بالا می‌رفت.

اما شورا‌های حل اختلاف در این دوره با رسیدگی به ۵۵۰ هزار فقره پرونده حدود نیمی از آن‌ها را با مصالحه مختومه کرد که ارزشمند است.

وی درباره اتقان آرای شورا‌های حل اختلاف گفت: از میان احکام صادر شده در شورا‌های حل اختلاف ۶ و ۳ دهم درصد مورد اعتراض قرار می‌گیرد، پرونده‌ها به دادگاه ارسال می‌شود و ۹۹ و نیم درصد یا با مصالحه ختم می‌شود یا حکم قطعی می‌گیرند که قابل نقض نیست.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف افزود: حدود ۲۰ هزار پرونده در زندان‌ها بررسی شده و ۱۲ هزار مورد آن‌ها مورد صلح و سازش قرار گرفته است و بیش از ۵ هزار زندانی آزاد شده اند.

وی گفت: ۱۹۷ محکوم به قصاص طی ۶ ماهه اول سال از چوبه دار نجات پیدا کردند و این افتخار دستگاه قضاست یعنی مِهر و قهر در کنار یکدیگر هستند و حق قصاص حق صاحبان خون است، اما سالانه ۴۰۰ مورد نجات از چوبه دار داریم.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی به بحث اخذ رضایت از صاحبان دم اشاره کرد و افزود: قصاص حق صاحبان خون است و گاهی می‌بینیم کسانی برای حمایت از یک قاتل هشتک می‌زنند و از آن حمایت می‌کنند، اما کسی که قاتل است به لحاظ قانونی باید به سزای عملش برسد.

وی افزود: این حق را به صاحبان خون می‌دهیم و از آن طرف نیز تلاش می‌کنیم برای کسانی که قتل عمدشان ناخواسته یا از روی عصبانیت آنی بوده است، رضایت بگیریم.

بازداشت ۲۵ نفر از کارمندان شورای حل اختلاف

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گفت: هفته گذشته ۲۵ نفر از افرادی که دچار لغزش شده بودند، شناسایی و بازداشت شدند و در حال رسیدگی به پرونده آن‌ها هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی به بحث مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: یکی از سیاست‌های جدی قوه قضائیه مبارزه با فساد است که در این دوره تشدید شده است و ریاست قوه قضائیه نیز این موضوع را به جد دنبال می‌کند.

وی گفت: مبارزه با فساد به معنای این نیست که حجم فساد در قوه قضائیه زیاد است بلکه به ان معناست که اندک فساد هم نباید وجود داشته باشد و از قوه قضائیه انتظار نمی‌رود که حتی یک لکه سیاه داشته باشد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف افزود: مبارزه با فساد را در شورا‌هایی حل اختلاف نیز دنبال می‌کنیم و برنامه جدی برای آن داریم و توفیق خوبی به دست آورده ایم.

وی به کارمندان متخلف بازداشت شده در شورا‌های حل اختلاف اشاره کرد و گفت: هفته گذشته ۲۵ نفر از افرادی که دچار لغزش شده بودند با حکم مرجع قضایی بازداشت شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: در هفته اخیر برخی از وکلا نیز در این خصوص شناسایی شدند که فساد را در بین همکاران ترویج می‌کردند وبا حکم مرجع قضایی بازداشت شدند؛ مبارزه با فساد یک حرکت جدی است و ادامه خواهد یافت.

کسب رضایت از صاحبان دم

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف همچنین به بحث اخذ رضایت از صاحبان دم اشاره کرد و گفت: قصاص حق صاحبان خون است و گاهی می‌بینیم کسانی برای حمایت از یک قاتل هشتک می‌زنند و از آن حمایت می‌کنند، اما کسی که قاتل است به لحاظ قانونی باید به سزای عملش برسد و این حق را به صاحبان خون می‌دهیم، اما از آن طرف نیز تلاش می‌کنیم برای کسانی که قتل عمدشان ناخواسته یا از روی عصبانیت آنی بود، رضایت بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: مرکز توسعه حل اختلاف نام توسعه یافته شورای حل اختلاف است که با توسعه کار خود در حوزه صلح و سازش و میانجی گری و داوری و فاصله گرفتن از سامانه‌های قضایی به دنبال توسعه اخلاق در بین مردم و پیوند‌های اجتماعی می‌رود.

وی ادامه داد: در آینده در کنار توسعه حل اختلاف این دو مقوله میانجیگری و داوری نیز اضافه می‌شود و از آذر ماه نیز آموزش میانجی گری در میان داوطلبان شروع خواهد شد تا بعد از اتمام دوره در عرصه میانجی گری فعال باشند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف گفت: این بخش قضا غیر دولتی است و افراد توانمند می‌توانند در این عرصه حضور پیدا کنند که البته این نیز تابع یک مقرراتی خواهد بود و می‌تواند تسهیل گر کار مردم باشد.

مرکز و مقوله داوری را توسعه می‌دهیم

وی در ادامه به مقوله داوری اشاره کرد و افزود: امروز بنا داریم مرکز و مقوله داوری را توسعه بدهیم که در واقع برای ترویج امر داوری تلاش خواهد شد که البته باید آموزش نیز بدهیم و آن را در بین مردم و رسانه‌ها معرفی کنیم، چون خیلی‌ها ظرفیت داوری را نمی‌شناسند و ان شاءالله جزو برنامه‌های عادی ماست و در حال توسعه آن هستیم.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف به فعالیت ستاد صبر اشاره کرد و گفت: این ستاد در استان‌ها کم و بیش فعال است و در بحث مصالحه در بین مردم و اخذ سازش مشارکت دارد.

رسیدگی الکترونیک به پرونده‌ها

حجت الاسلام و المسلمین صادقی افزود: تحول بعدی مرکز توسعه حل اختلاف نوبت دهی الکترونیک است که از ازدحام جمعیت در این شرایط کرونایی جلوگیری می‌کند و بحث بعدی نیز که به تدریج پیش برویم رسیدگی الکترونیک به پرونده‌ها خواهد بود که البته امکانات زیرساختی باید فراهم شود تا بتوانیم به رسیدگی‌های الکترونیکی برسیم.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه