ارسال به دیگران پرینت

آخرین وضعیت جنگ اوکراین

سقوط ماریوپل | روسیه یک شهر اوکراین را کاملا تصرف کرد | ارزش روبل بالا رفت

وزارت دفاع روسیه از تصرف کامل ماریوپل خبر داد.

سقوط ماریوپل | روسیه یک شهر اوکراین را کاملا تصرف کرد | ارزش روبل بالا رفت

وزارت دفاع روسیه بامداد شنبه، تسلط کامل نیروهای این کشور بر شهر ماریوپل، پس از حدود ۳ ماه از آغاز جنگ در اوکراین را اعلام کرد.

ارتش روسیه روز جمعه اعلام کرد، بعد از تسلیم شدن آخرین نظامیان اوکراین حاضر در کارخانه فولادسازی آزوف استال در شهر راهبردی ماریوپل واقع در جنوب شرق اوکراین، این کارخانه را «به طور کامل آزاد کرده است».

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، اعلام کرد: «از ۱۶ ماه مه، دو هزار و ۴۳۹ نازی (هنگ) آزوف و نظامیان اوکراینی گیر افتاده در کارخانه تسلیم شده اند. دیروز (جمعه) ۲۰ ماه مه، آخرین گروه از ۵۳۱ نفر جنگجو تسلیم شدند».

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: سرگئی شویگو وزیر دفاع در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، او را در جریان پایان عملیات آزادسازی منطقه آزوف استال و شهر ماریوپل و پایان حضور ملی گرایان اوکراینی قرار داد.

در خبری دیگر، شرکت رنوی فرانسه همگام با سایر شرکت های غربی که در حال خروج از بازار روسیه هستند، از این کشور خارج شد. شرکت رنو سهام خود را به دولت روسیه فروخته است. ارزش این سهام که دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو تخمین زده شده بود با یک روبل نمادین مبادله شد.

ارزش روبل روسیه به بالاترین حد خود در چهار سال اخیر رسید

پرداخت‌های جدید گاز مبتنی بر روبل و مالیات شرکت‌های بزرگ که تقاضا را افزایش می‌دهند، باعث تقویت روبل، پول ملی روسیه شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روبل روسیه با وجود افت شدیدی که به علت تحریم‌های اقتصادی غرب در ماه آوریل تجربه کرد، امسال به بهترین ارز در جهان تبدیل شده است. روبل روسیه در برابر یورو نزدیک به ۵ درصد افزایش یافته و نرخ ارز به کمتر از ۶۰ روبل در هر یورو رسیده است.

به عنوان بخشی از طرح کنترل سرمایه، شهروندان و ساکنان روسیه مجاز به خرید یورو، دلار آمریکا یا سایر ارز‌های اروپایی به نرخ ارز رسمی هستند، اما تا ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) نمی‌توانند وجوه خارجی را برداشت کنند. افرادی که قبل از ۹ مارس (۱۸ اسفند ۱۴۰۰) در بانک‌های روسیه حساب دلار و یورو داشتند، مجاز به برداشت ۱۰ هزار دلار یا معادل آن برای دوره منتهی به ۹ سپتامبر هستند.

براساس گزارش جدید بلومبرگ، شاخص‌های سهام روسیه نیز با افزایش همراه بوده اند. شاخص مبادله مسکو با دلار ۰.۳۳ درصد و شاخص RTS با روبل ۰.۷۲ درصد افزایش نشان می‌دهند. طبق داده‌های بورس مسکو، رسیدن به ۵۷.۶۷ روبل در برابر دلار  نشان‌دهنده قوی‌ترین موقعیت روبل از مارس ۲۰۱۸ است.

چند روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا و آمریکا با همراهی کانادا و انگلیس اقدام به مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در خارج از این کشور نمودند. این اقدام بانک مرکزی روسیه را از دسترسی به حدود نیمی از ذخایر ارزی و طلای این کشور از خارج از مرز‌های آن منع کرد.

بحران اوکراین و تاثیرات آن بر تورم منفی در ژاپن

در بحبوحه جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه، قیمت کالا‌های ضروری و سوخت در سراسر دنیا از جمله ژاپن رو به افزایش گذاشته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی ژاپن، قیمت کالا‌های مصرفی در این کشور برای چهاردهمین ماه متوالی در حال افزایش است و انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده تورم در این کشور که سال‌ها تورم منفی داشته است، بیشتر شود.

این افزایش قیمت‌ها به این دلیل است که روسیه و اوکراین که در جنگ با هم به سر می‌برند به ترتیب نخستین و پنجمین صادرکننده بزرگ گندم دنیا هستند و مجموعاً ۲۸ درصد گندم دنیا را تأمین می‌کنند.

روسیه: آمریکا به دنبال دزدی گندم از سوریه است

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، امروز (جمعه) در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت انسانی در سوریه گفت این سازمان هنوز در تلاش است تا موضوع تأثیر مخرب [تحریم‌های] یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا را بر اقتصاد سوریه نادیده بگیرد.

به گزارش راشاتودی، پولیانسکی اعلام کرد مجوزی که خزانه‌داری آمریکا دوازدهم ماه مه صادر کرده و ظاهراً چراغ سبز سرمایه‌گذاری خارجی در شمال غرب و شمال شرق سوریه را نشان می‌دهد، در حال حاضر «دزدی گندم سوریه توسط واشنگتن از شرق فرات را مشروعیت می‌بخشد». معاون نماینده روسیه ابراز تأسف کرد که سازمان ملل تاکنون در این خصوص به ویژه در نشست روز گذشته درباره امنیت غذایی جهان اظهار نظر مناسبی نکرده است.

این دیپلمات تأکید کرد که در این صورت مردم عادی سوریه نه تنها از دسترسی به منابع نفتی خود، بلکه به مزارع‌شان که قبلاً کل منطقه را تغذیه می‌کرد، محروم می‌مانند. به گفته معاون نماینده روسیه، واشنگتن که سرزمین‌های سوریه را اشغال کرده، مدت‌هاست در تلاش است تا عمداً در کشوری که در گذشته از خودکفایی غذایی برخوردار بوده قحطی ایجاد کند.

گفتنی است بحران غذا در جهان که پیش‌تر آغاز شده بود، با آغاز جنگ روسیه و اوکراین بدتر شده و بسیاری از کشور‌ها را با مشکل کمبود غذا و افزایش شدید قیمت مواد غذایی مواجه کرده است.


بیشتربخوانید:


ماجراجویی سایبری آمریکا در جنگ روسیه و اوکراین

نبرد مجازی یا جنگ سایبری که با انقلاب اطلاعات ظهور پیدا کرد، به نبردی اطلاق می‌شود که طرفین در آن از رایانه و شبکه‌های رایانه‌ای به عنوان ابزار استفاده کرده و حملاتی را در فضای مجازی علیه یکدیگر انجام می‌دهند. تعریف دقیق این جنگ به باور کارشناسان میسر نیست، اما باتوجه به حملات سایبری صورت گرفته علیه برخی کشور‌ها و بررسی ابعاد و نقاط اشتراکشان، می‌توان به تعریفی نسبتا جامع دست یافت. براین اساس، جنگ سایبری را می‌توان مجموعه‌هایی از تکنیک‌ها شامل جمع‌آوری، انتقال، حفاظت، ممانعت از دسترسی، ایجاد اغتشاش و افت کیفیت در اطلاعات عنوان کرد. با آغاز درگیری‌ها در اوکراین، موضوع جنگ سایبری بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. در تازه‌ترین اظهارات، «بردفورد لی اسمیت»، رئیس شرکت مایکروسافت، جنگ روسیه و اوکراین را «اولین جنگ بزرگ ترکیبی جهان» عنوان کرد که عرصه جهانی نبرد را به قلمرو مجازی کشانده است. همین چند جمله از زبان رئیس یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری کافی است تا این موضوع را زیر ذره بین ببریم. تعریف جنگ سایبری، اهداف آن و به کارگیری ابزار‌های مجازی در پیشبرد مقاصد سیاسی، ما را به واکاوی بیشتر در این زمینه سوق می‌دهد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      وقتی کشور صاحب داره، اینه، اونها تحریمهاشون از ما هم بیشتره و ارزش پولشون بالا رفت ولی ما.......
      به نظر من ما باید دور زدن تحریمها از اونها یاد بگیریم نه اونها از ما .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه