ارسال به دیگران پرینت

برجام | ایران به طور موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند

غریب آبادی گفت: ارائه دسترسی به مکان مورد درخواست آژانس داوطلبانه بود و این موضوع باید به عنوان مبنایی برای حل و فصل موضوع دیده شود.

 برجام  |  ایران به طور موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه، ۲۹ آبان) در نشست شورای حکام آژانس درخصوص برجام اظهار کرد: با رفتار‌های غیرمسئولانه و اتخاذ سیاست‌های بدخواهانه و اعمال تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی توسط آمریکا، این توافق، توازن خود را در حقوق و تعهدات از دست داده که منجر به از دست رفتن مزایای پیش بینی شده برای ایران شده است.

وی افزود: در حالی که ایران مجاز به اتخاذ اقدامات جبرانی است، ایالات متحده باید مسئولیت کامل عواقب اقدامات نادرست خود را که در تناقض آشکار با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، بپذیرد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران گفت: برجام، در کنار تعهدات هسته‌ای ایران، شامل مقوله ضروری دیگری از تعهدات، یعنی رفع تحریم‌ها و اثرات آن است. در حالی که توافق به طور موثر و کاملی توسط ایران اجرا شد و یک همکاری مثال زدنی میان ایران و آژانس شکل گرفت، اما متأسفانه در رابطه با رفع تحریم‌ها اجرا نشده است.

غریب آبادی بیان کرد: ما از اینکه سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا تعهدات خود در رابطه با رفع تحریم‌ها و همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز با ایران را ایفا نکردند، عمیقا متاسف و ناخرسندیم. از این رو، فراخواندن ایران برای اجرای کامل تعهدات خود با علم به این واقعیت که منافع مشروع ایران از توافق محقق نشده است، نه منطقی است و نه عملی.

نماینده دائم ایران بیان اینکه هیچ توجیهی برای خروج غیرقانونی آمریکا، اعمال تحریم‌ها و اقدامات متعاقب آن، و بی اقدامی اروپایی‌ها برای جبران وضعیت وجود ندارد، تصریح کرد: بزرگنمایی عبور ایران از محدودیت‌های مقرر در برجام و ابراز نگرانی در این زمینه، تنها می‌تواند به عنوان تلاش‌هایی برای شانه خالی کردن از مسئولیت‌های عدم اجرای تعهدات و جبران خساراتی باشد که در دو سال و نیم گذشته به ایران وارد شده است.

اگر برخی‌ها نگران سطح فعلی فعالیت‌های ایران هستند، این هیچ ارتباطی با ایران و برنامه هسته‌ای منحصراً صلح آمیز آن ندارد؛ به آنها توصیه می‌کنیم که وظایف خود را طبق توافق و قطعنامه شورای امنیت انجام دهند تا این قطار از ریل خارج شده را به مسیر صحیح خود بازگردانند.

غریب آبادی تصریح کرد: مایلم توجه این کشور‌ها را همچنین به پیامد‌های غیرانسانی و مخرب تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر مردم ایران جلب کنم. متاسفانه تحریم‌ها حتی در زمان همه گیری کرونا نیز کاهش نیافته اند و البته این سیاست فشار حداکثری نیز ثابت شده که محکوم به شکست شده است.

از این رو، از ایران انتظار نداشته باشید که صرفا نظاره گر باشد، گویی که اتفاقی نیفتاده و نباید هیچ کاری در رابطه با تعهدات خود تحت برجام انجام دهد. هر زمان که توازن از دست رفته بین حقوق و تعهدات مشارکت کنندگان در برجام با رفع تحریم‌ها و عمل به تعهدات در این حوزه برقرار شود، ایران آماده است تا اقدامات جبران کننده خود را به وضعیت سابق برگرداند.

وی گفت: از اینکه در نتیجه تعامل سازنده بین ایران و آژانس، ارائه دسترسی تکمیلی دیگر موضوع باقیمانده‌ای بین ایران و آژانس نیست، استقبال می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: در مورد نتایج بازدید آژانس از مکانی در ایران در اوایل سال ۲۰۱۹، ایران با آژانس به طور پیوسته در ماه‌های گذشته در تعامل بوده است. در سپتامبر ۲۰۲۰، آژانس پس از ۸ ماه از جمع آوری نمونه‌ها از دو سایت هسته ای، ارزیابی اولیه خود در خصوص توضیحات ایران را به همراه یک یافته کاملا جدید برای شفاف سازی، به ما اطلاع داد که در دو نوبت در اکتبر و اوائل نوامبر، به آن‌ها پاسخ دادیم. همانگونه که تجزیه و تحلیل نمونه‌ها توسط آژانس ۸ ماه به طول انجامید که البته طبیعی است و ما هم کاملا این را درک می‌کنیم، در مقابل نیز نبایستی نیاز ایران برای زمان بیشتر جهت تحقیقات درخصوص این موضوع که صرفا در ماه سپتامبر از سوی آژانس مطرح شده، موضوعی غیر طبیعی دیده شود.

وی گفت: مطابق با مقرارت برجام، ایران به طور موقت و داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند؛ بنابراین، ارائه دسترسی به مکان مورد درخواست آژانس بر مبنای حسن نیت و داوطلبانه بود و این موضوع بایستی به عنوان مبنایی برای حل و فصل موضوع دیده شود؛ یعنی آغازی بر یک پایان. از این رو، بیان نگرانی‌ها یا برقراری هرگونه ضرب الاجل، غیرسازنده تلقی می‌شود.

غریب آبادی یادآور شد: علیرغم درک متفاوت دو طرف از موضوعات فنی در خصوص نتایج آژانس از بازدید از این مکان، تعاملات همچنان با هدف نهایی کردن حل و فصل موضوع ادامه دارد؛ از این رو بایستی از ارائه هرگونه نظر و نتیجه گیری عجولانه پرهیز شود.

وی بیان کرد: هیئت آمریکا گفته است که ایران باید در معرض استاندارد‌های بالا و قوی راستی آزمایی قرار بگیرد. آنها به چه نوع استانداردی اشاره می‌کنند؟! از نوع آمریکایی آن، که با از بین بردن کل هنجار‌ها و مقررات بین المللی به دست آمده است! آژانس و همچنین مدیرکل پیشین آن، آمانو، معتقد بود برجام الگوی نمونه‌ای برای رژیم راستی آزمایی است و امیدوار بود که آن را در سایر اعضای آژانس نیز اجراء کند. دبیرخانه آژانس همچنین در موارد متعددی، از جمله در مصاحبه‌های مختلف، جلسات توجیهی فنی و ... تأیید کرده است که یک سیستم راستی آزمایی قوی در ایران وجود دارد.

غریب آبادی ادامه داد: اگر اعتقاد بر این است که هر عضو دیگری استاندارد‌های بالاتری برای تدابیر راستی آزمایی دارد، و اگر دبیرخانه آژانس موافق باشد، ایران آماده است تا آن را به عنوان یک رویه نمونه در نظر بگیرد. قطعاً، در نتیجه آن، سطح همکاری‌ها به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت که مورد استقبال ما نیز می‌باشد!

وی تصریح کرد: در حالی که ایالات متحده خود هزاران کلاهک هسته‌ای دارد، این قبیل سلاح‌ها و دانش مرتبط با آن را اشاعه می‌دهد، آنها را علیه یک کشور غیر دارنده سلاح هسته‌ای استفاده کرده است و دیگران را به استفاده احتمالی از آنها تهدید می‌کند، چنین کشوری حتی حق ندارد در مورد نگرانی‌های عدم اشاعه صحبت کند.

این دیپلمات ارشد ایران با بیان اینکه رژیم اسرائیل طرف هیچ یک از سازوکار‌های سلاح‌های کشتار جمعی نیست و انواع مختلفی از این نوع سلاح‌ها را تولید کرده و توسعه داده است، گفت: چقدر ایالات متحده نگران این وضعیت تهدیدآمیز است؟ اگر غیر اعضای معاهده اشاعه پاداش دریافت می‌کنند و از طرف دیگر، عضویت در این معاهده یک عیب محسوب می‌شود، بایستی به خاطر بسپاریم که این موضوع یک سیگنال کاملا متفاوت به اعضای معاهده می‌فرستد.

وی ادامه داد: ایالات متحده چقدر نگران استاندارد‌های راستی آزمایی توسط عربستان سعودی و امارات است که به طور رسمی هنوز در ارتباط با آژانس از پروتکل مقادیر کوچک برخوردار هستند؟ چطور است که در مورد اجرای چنین استاندارد‌های راستی آزمایی در تحت الحمایه‌های خود حرفی نمی‌زنند؟

نماینده دائم ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای چنین ادعا‌های بی اساس و فریبکارانه، هیچ ارزشی قائل نیست و به آژانس و کشور‌های عضو آن نیز توصیه می‌کنیم که مراقب باشند در دام‌های ساختگی آنان، گرفتار نشوند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه