ارسال به دیگران پرینت

آمریکا از زمان ورود به عرصه بین‌الملل رفتار استعمارگری داشته است

یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به رفتار استعمارگونه آمریکایی‌ها گفت: آمریکا از زمان ورود به عرصه بین‌الملل رفتار استعمارگری داشته است.

آمریکا از زمان ورود به عرصه بین‌الملل رفتار استعمارگری داشته است

 محمد صادق کوشکی  در ارزیابی خود از بیانات اخیر مقام معظم رهبری در نشست مجازی با اعضای هیات دولت اظهار کرد : آنچه با بررسی سوابق عملکردی آمریکایی‌ها مشخص می شود این است، زمانی که در سال 1910 میلادی به طور رسمی وارد عرصه بین المللی شدند رفتار استعمارگری و استثمارگری داشتند که در ادبیات علوم سیاسی هم این واژه در فضای آکادمیک برای توصیف رفتار کشورهایی مثل آمریکا ساخته شد.

وی افزود : بعد از جنگ جهانی دوم این مفهوم استعمارگری و استثمارگری تشدید شد به این مضمون که هر کشوری دارای توانایی ویژه در سطح جهانی است این حق را برای خود قائل است تا امکانات دیگر کشورها را در اختیار بگیرد و به عنوان قدرت برتر برای سرنوشت کشورها تعیین تکلیف کند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: در واقع آمریکایی ها در زمان کودتای 28 مرداد نیز چنین کاری کردند که بعدها پژوهشگران حوزه سیاسی و سیاستمداران آمریکا خودشان اذعان کردند که آن زمان جلوی حق تعیین سرنوشت مردم ایران را گرفتیم.

کوشکی خاطرنشان کرد ‌: اما این که قدرتی مانند آمریکا این حق را برای خود قائل باشد که چون می تواند، صورت بندی نظم جهان را براساس نفع خودش تغییر دهد. بنابراین تمرکز خود را در منطقه غرب آسیا قرار داده است.

وی ادامه داد: منطقه غرب آسیا اهمیت زیادی در تحولات جهانی و همچنین تحولات سیاسی جهان خواهد داشت البته تمرکز آمریکا در این منطقه طبیعی است و ملت های منطقه آن را به دخالت آمریکا در امور خودشان تعبیر می کنند.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: جالب اینجاست که ترامپ خود اذعان داشته که میلیاردها دلار حتی در دوران ریاست جمهوری اوباما و یا بوش پسر برای این که نظم موجود را تغییر دهند هزینه کرده اند. لذا نمی توان توقع داشت آمریکایی ها اینگونه نباشند چون این حق را برای خود قائل هستند. 

 

منبع : ايسنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه