ارسال به دیگران پرینت

اوجگیری دلار کانادا

پس از استعفای وزیر دارایی کانادا، ارزش دلار این کشور به بالاترین سطح هفت ماه اخیر رسید.

اوجگیری دلار کانادا

 با افزایش فشار افکار عمومی روی بیل مونرو- وزیر دارایی اسبق کانادا وی ناچار به استعفا شد و جاستین ترودو- نخست وزیر این کشور با متحد و قائم مقام خود- کریستیا فریلند را به این سمت منصوب کرد. انتصاب فریلند که سابقه وزارت خارجه این کشور را نیز در کارنامه دارد با استقبال فعالان بازار مواجه شد.

در آخرین دور از معاملات بازارهای ارزی، هر دلار آمریکا به ۱.۳۱۷ دلار کانادا کاهش یافت تا بالاترین سطح ثبت شده دلار کانادا در طول هفت ماه اخیر ثبت شود. شاخص " تی اس ایکس" بورس تورنتو نیز با افزایش ۰.۲۴ درصدی به ۱۶هزار و ۶۱۹.۵۴ واحد رسید.

فریلند کار سختی را برای مدیریت بازارهای مالی کانادا در روزهای پیش رو خواهد داشت چرا که طبق آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، کسری بودجه این کشور تا پایان سال مالی جاری به ۳۴۳.۲ میلیارد دلار کانادا خواهد رسید که معادل ۱۶ درصد کل تولید ناخالص داخلی و بزرگ ترین کسری بودجه ثبت شده در این کشور از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون خواهد بود.

در برابر دیگرارزها نیز دلار کانادا در برابر یورو پوند صعودی و در برابر فرانک و ین نزولی بود تا جایی که هر پوند به ازای ۱.۷۴۴ دلار کانادا، هر یورو به ازای ۱.۵۷۲ دلار کانادا، هر فرانک سوئیس به ازای ۱.۴۵۸ دلار کانادا و هم چنین هر دلار کانادا به ازای ۷۹.۹۹۵ ین ژاپن معامله شد.

در ۱۲ ماهه منتهی به می اقتصاد کانادا ۴.۵ درصد رشد داشته است که این رقم، ۱۶.۷ درصد بیشتر از رشد ثبت شده در بازه منتهی به ماه قبل و ۱.۱ درصد بالاتر از رشد پیش بینی شده توسط کارشناسان بوده است.

دفتر پارلمانی بودجه کانادا پیش بینی کرده است در سناریو بدبینانه، اقتصاد کانادا امسال ۱۲ درصد کوچک شود که بدترین وضعیت مربوط به سه ماهه دوم سال با رشد منفی ۲۰ درصدی خواهد بود. حتی در سناریو خوش بینانه نیز اقتصاد این کشور حدود پنج درصد کوچک خواهد شد که در هر دو صورت، بدترین عملکرد آن از زمان ثبت گزارش ها در سال ۱۹۶۱تاکنون بوده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه